Dvillan
Hej hej hallå!
Efter många timmars slit med handgrävning inför häckplantering (avenbok) så kom första ösregnet. Jag blev rätt paff när jag upptäckte att ett parti, ca 5 meter, av rännan var fylld med 1,5 dm vatten, och efter ett dygn är det fortfarande en hel del vatten kvar. Tomten är väldränerad största allmänhet, mycket sprängsten under fyllnadsmassorna, relativt nyanlagd tomt.
Djupet på rännan varierar något mellan 50-70 cm djupt, 50 cm bred 35 m lång.

Att lägga dräneringsrör kan bli problematiskt pga fallet och att jag inte har något att ansluta denna till. Min fundering är om man kan sätta plantorna ca 10cm ovan markhöjd så att det blir fall bort från häcken på båda sidor, kan detta funka? Någon som har andra förslag så tar jag gärna emot dem!

Duttarmajster
Du kan gräva ett djupt hål i nedre ändan av rännan fylla hälften med stenar och sen en kvart med grus och sen sista kvarten med jord.
En liten dränerande stenkista typ.

Jag fick alltid en liten sjö mot ett hörn på altanen vid kraftiga regn, jag hade en jordborr och borrade ett hål och fyllde enligt ovan, det har funkat toppen och nu flera år senare samlas aldrig något synligt vatten.

Jag vet inte hur kinkig avenbok är men det funkar antagligen att göra som du skrev med.

Kanske både och?

Dvillan
Duttarmajster Duttarmajster skrev:
Du kan gräva ett djupt hål i nedre ändan av rännan fylla hälften med stenar och sen en kvart med grus och sen sista kvarten med jord.
En liten dränerande stenkista typ.

Jag fick alltid en liten sjö mot ett hörn på altanen vid kraftiga regn, jag hade en jordborr och borrade ett hål och fyllde enligt ovan, det har funkat toppen och nu flera år senare samlas aldrig något synligt vatten.

Jag vet inte hur kinkig avenbok är men det funkar antagligen att göra som du skrev med.

Kanske både och?
Tack för tipset! Nu är det i mitten av rännan som fylls med vatten, också där det är som djupast, ganska svårt att gräva där nu. Men ska göra ett försök med att gräva djupare och få till en stenkista! Både och får det nog bli, ingen lust att gräva upp allt igen... :)

Claes Sörmland
Avenbok är tålig för täta jordar men blir det sumpmark på denna sträcka så får avenbokens rötter det tufft. Kan det ligga berg eller ler under området som inte dränerar?

Hade inte oroat mig överdrivet, ett öppet dike samlar ofta mycket vatten. När du återfyllt diket kommer du inte ha samma vattensamling på samma ställe. Att marken har dålig genomsläpplighet långt ner gör inte så mycket, vattnet når inte dit i samma omfattning som i de översta lagren.

Claes Sörmland
T tompaah7503 skrev:
Hade inte oroat mig överdrivet, ett öppet dike samlar ofta mycket vatten. När du återfyllt diket kommer du inte ha samma vattensamling på samma ställe. Att marken har dålig genomsläpplighet långt ner gör inte så mycket, vattnet når inte dit i samma omfattning som i de översta lagren.
Jag håller med. Så här såg t ex mitt dike för plantering i lerjord ut i oktober för ett par år sedan. Inga problem med tillväxten efter plantering.

Grävt dike i lerjord fyllt med vatten omgivet av grönt gräs och en stubbe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dvillan
Tack för input! Efter två dygn är det fortfarande pölar på några ställen. Jag kommer nog försöka gräva mer där det är pölar och fylla på med sten som jag grävt upp. Om jag har tillräckligt med jord över så sätter jag plantorna något ovan marknivån så blir det säkert bra! Blev lite nojig och inget jag vill göra om, gräva kan ju vara det tråkigaste som finns!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.