När jag sätter fasad så brukar jag tänka att spik eller skruv inte ska sjunka in i träet för djupt så att fukt kan samlas där och till slut få fäste. Det känns ju rimligt. Men i min nya förrådsdörr från Jabo så är spikarna inskjutna 1-2 millimeter i träet. Är det något jag bör oroa mig för? Dörren ska målas.

Sen undrar jag om de här spikarna som sitter lite runt om i karmen har någon speciell funktion eller om det är förpackningsskräp. Tänkte först det var distanser som bör sparas.

Tack för hjälpen. ;)
 
  • Vertikal träförrådsdörr med insjunkna spikar och dörrhandtag, ommålad nederdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fyra närbilder av en träförrådsdörr med inskjutna spikar 1-2 mm i träet, som ska målas och eventuellt är distanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
använd grundolja först när du målar den
dra ut spiken skall inte vara där när du monterar karmen
 
  • Gilla
greenkarma
  • Laddar…

Bästa svaret

De spikarna på utsidan av karmen dras ut eller spikas in, de är troligtvis rester från emballeringen för frakt och förvaring.
Att spikhuvudet ligger lite försänkt får man ibland räkna med på en billig förrådsdörr.
Olja och måla så kommer inte fukten tränga in i spruckna träfiber kring spikhuvudet.
 
  • Gilla
ByggBert och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar!
 
Om någon fortfarande hittar in till tråden så undrar jag en sak till.

Letar efter en bra kombination av olja och färg men det var en tätare djungel än vad jag hade räknat med. Bör jag använda fönsterfärg som Jabo rekommenderar eller fungerar fasadfärg likabra?

Om nån har tips på hur måla en obehandlad ytterdörr så är jag idel öra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.