Hej!
Är det någon som vet om taket på bilden går att måla om på ett lätt och smidigt sätt? Jag funderar på om det kanske går att sprutmåla då pensel kan kännas övermäktigt. Rummet är c:a 25kvm.
Någon som kanske provat eller har något annat tips?
/Magnus
Är det någon som vet om taket på bilden går att måla om på ett lätt och smidigt sätt? Jag funderar på om det kanske går att sprutmåla då pensel kan kännas övermäktigt. Rummet är c:a 25kvm.
Någon som kanske provat eller har något annat tips?
/Magnus
Mitt svar hjälper dig nog inte men jag blev så glad när jag såg ditt fina tak. Precis så var taket i vår släktgård när jag var liten. Nu är gården såld och huset ombyggt. Går inte att känna igen längre.
Vill du bevara taket? Eller vill du att det ska bli slätt?
Vill du bevara taket? Eller vill du att det ska bli slätt?
Visst är det fint! Jag gillar det som det är men jag är rädd att taket kommer att bli kännas solkigt och lite väl mörkt när väggen får ny tapet. Att byta taket kommer vi inte göra men kanske måla det vitt. Det verkar vara limfärg som gäller men jag tror att vi lämnar det helt som det är.Jiji skrev:
Ska du måla om det där så är det nog färgspruta som gäller, tror det skulle vara både otroligt drygt och svårt med pensel.
Kostar inte så mycket att leja in en målare för att sprutmåla. Kan ni själva maskera lister och täcka golv och fönster så målaren bara behöver komma in och börja spruta handlar det om småsummor.
Kostar inte så mycket att leja in en målare för att sprutmåla. Kan ni själva maskera lister och täcka golv och fönster så målaren bara behöver komma in och börja spruta handlar det om småsummor.
Är det limfärg behöver den tvättas ner och sen kan du måla om med ny limfärg.
Den kan penselmålas med en stor pensel/hornsugga eller rollas med en lammullsroller/långhårig roller för din struktur men det kommer att vara lite pyssligt, troligen får du rolla i två riktningar för att det ska bli bra.
Täck av och maskera ordentligt fö det kommer att bli slabbigt
Den kan penselmålas med en stor pensel/hornsugga eller rollas med en lammullsroller/långhårig roller för din struktur men det kommer att vara lite pyssligt, troligen får du rolla i två riktningar för att det ska bli bra.
Täck av och maskera ordentligt fö det kommer att bli slabbigt
Det vi gjorde något åt var enbart bården. Den inre delen är nog målad med limfärg men bården var målan med vanlig takfärg av något slag. Rollad var den också. På ett ställe hade bården spruckit och den lagade jag med torremsa och våtremsa. När det var gjort kändes det lika bra att tapetsera hela bården.Jiji skrev:
Tapetseringen gick till som vanligt då papperstapet används.
Tack för svar!H Handell skrev:Det vi gjorde något åt var enbart bården. Den inre delen är nog målad med limfärg men bården var målan med vanlig takfärg av något slag. Rollad var den också. På ett ställe hade bården spruckit och den lagade jag med torremsa och våtremsa. När det var gjort kändes det lika bra att tapetsera hela bården.
Tapetseringen gick till som vanligt då papperstapet används.