2 801 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Varför matjord?
Har nu i princip bestämt mig för att skippa matjorden när vi anlägger vår gräsmatta.
Den jord vi har ute nu består av lera, sand och morän...
Våra bekanta skippade matjorden och de har en fin gräsmatta trots allt. Tänker även på alla golfbanor i landet som består till stor del av lerjord. Kan man hitta bättre markförhållanden?
Matjord till vår tomt skulle gå på ca 100 000:- vilket vi inte är villiga att betala så länge det inte gör ett underverk.
Synpunkter?
Våra bekanta skippade matjorden och de har en fin gräsmatta trots allt. Tänker även på alla golfbanor i landet som består till stor del av lerjord. Kan man hitta bättre markförhållanden?
Matjord till vår tomt skulle gå på ca 100 000:- vilket vi inte är villiga att betala så länge det inte gör ett underverk.
Synpunkter?
Till en gräsmatta behöver man inte köpa matjord om man inte har allt för lerig jord där från början. Är den mera sandrik så går det bra ändå. Men vanligast är att jorden innehåller alltför mycket lera, det är inte bra att så gräs i lerjord. Om ni skall så gräsmattan så måste man se till att den hålls fuktig under tiden det gror (speciellt viktigt om man har sandjord), Augusti-September är den bästa tiden att så.
Ja vi får se hur vi gör. Men har bekanta som sått på samma sårts jord och de har en helt ok gräsmatta.
Skillnaden kan bli att du får vattenpölar när det regnar kraftigt, svampig osv. Jag skulle inte struntat i att lägga ut matjord, matjorden innehåller ju mkt kväve med mera.
När du skriver 100.000 för matjord .. hur stor yta pratar vi om här ?
Helt OK matta .. ja skillnaden till en riktigt fin matta och en helt ok matta är ju vad du snålar på lite .. matjorden
När du skriver 100.000 för matjord .. hur stor yta pratar vi om här ?
Tycker du gör rätt, vill du inte ha matjord och tror/tycker att det går bra ändå, så kör på. 100ksek är mycket pengar som det går att gör mycket trevligt av på annat håll.
Jag sådde igen ett par hundra kvm utan matjord förra sommaren. Rensade bort ogräs, krattade till och tog bort stenar och sådde gräs. I år ser det betydligt bättre ut än väntat, mkt jämnare och finare gräs än på någon annan del av vår tomt. Då sträcker sig skötseln till endast regelbunden klippning, inget vattnande eller gödslande.
Vår ambition fn är inte att trädgården ska se ut som en engelsk park, det finns varken tid eller pengar till det just nu. Men om man vill fixa till med matjord senare så finns ju alla möjligheter.
Det finns alldeles för många "måsten" i vår värld, men det som är ett måste för någon behöver ju inte vara det för allla. Ska man alltid "kryssa i alla rutor" vad man än gör blir det både dyrt och jobbigt.
/T
Jag sådde igen ett par hundra kvm utan matjord förra sommaren. Rensade bort ogräs, krattade till och tog bort stenar och sådde gräs. I år ser det betydligt bättre ut än väntat, mkt jämnare och finare gräs än på någon annan del av vår tomt. Då sträcker sig skötseln till endast regelbunden klippning, inget vattnande eller gödslande.
Vår ambition fn är inte att trädgården ska se ut som en engelsk park, det finns varken tid eller pengar till det just nu. Men om man vill fixa till med matjord senare så finns ju alla möjligheter.
Det finns alldeles för många "måsten" i vår värld, men det som är ett måste för någon behöver ju inte vara det för allla. Ska man alltid "kryssa i alla rutor" vad man än gör blir det både dyrt och jobbigt.
/T
Det beror ju på hur mycket stenar du har och hur slätt det är/kan bli. För min del var jorden till för att få det plant och dölja alla småstenar. (i mitt fall räckte 18 kubik)
Men jag gissar att du har en ganska stor tomt (4.500 kvm?) och då blir ju perfektionism lite dyrt.....
///Johan
Har man 4500kvm tomt så bör man inte ha gräsmatta på hela den ytan .. då förstår jag att det blir kostsamt.
Strunta INTE i matjorden .. !
Skulle vara intressant att höra hur stor er tomt är Lassemajja och hur du kom fram till 100.000 för matjord. 100.000/2900 = 34 lastbilar = 413 kubik jord .. det är rätt mkt.
Strunta INTE i matjorden .. !
Skulle vara intressant att höra hur stor er tomt är Lassemajja och hur du kom fram till 100.000 för matjord. 100.000/2900 = 34 lastbilar = 413 kubik jord .. det är rätt mkt.
Tja, jag vet inte om Lassemajja _har_ 4500 kvm, det var min gissning. Som du reflekterade jag bara över priset, 100kkr, det blir rätt mycket jord....
Eller ligger din tomt på en ö alternativt bergstopp?
///J
Hyr en riktig jordfräs och smula/blanda ner jorden i molekyler plocka bort alla större stenar (sådana du kan se). och välta ordentligt så tror jag att du får en alldeles ypperlig gräsmatta.
Grässorter finns de ju till de mesta underlag så det är nog inga problem. (Det brukar ju till och med kunna bryta igenom asfalt )
Grässorter finns de ju till de mesta underlag så det är nog inga problem. (Det brukar ju till och med kunna bryta igenom asfalt )
Växer det hyffsat så kör på. Fundera på att blanda i lite 4-8 sand/gjutgrus för att luckra upp om det är tjock/tung lera. Näringsinnehållet får man vid behov fixa med gödsel. Även om matjorden är bra vid läggningen så utarmans den ganska snabbt och jag gissar att ni inte kan få riktig gödsel att lägga på, sen kanske det finns grannar som får träningsvärk av att rynka på näsan också
Vi lejde bort en stor del av trädgårdsfixet och de gubbarna körde med lerjord på sprängstenen och sedan finjämnade med säg 5 cm sand och sedan rullade ut färdigt gräs. Det är klart att det behövs gödsas men det behövs det på matjord också - till slut.lassemajja skrev:Har nu i princip bestämt mig för att skippa matjorden när vi anlägger vår gräsmatta.
Synpunkter?