M MoveMe skrev:
Jo, huset är mycket mycket dyrare och man måste ta mycket mycket mer skit.
Och en tröja besiktar du enkelt själv på en minut.
 
F Finndjävel skrev:
Så ni köpte ett begagnat hus men förväntar er nyskick? Jag slutas aldrig fascineras av att dessa trådar dyker upp gång på gång.
Det är en sak att tåla slitet skick på vissa saker och en annan sak att säljaren (eventuellt) undanhåller information om sådant som bör fungera.

Om jag sålde en bil till dig så kanske du skulle bli lite grinig om det läcker in vatten Vid regn och ena fläkten bara spottar ut fisljummen luft?

J jannebmw skrev:
Husköp medför lite kunnande/händighet
Jag tycker att kan man inte hålla i en hammare så ska man köpa nytt hus eller sätta sig i lägenhet
Eller få in en snickare i släkten
Konstigt resonemang. I så fall så bör man inte heller köpa begagnade bilar eller i stort sett vad som helst från blocket? Så länge man inte är kunnig om just den produkten det vill säga.
 
  • Gilla
MoveMe och 2 till
  • Laddar…
Om man inte själv kan bedöma skicket på något som man köper begagnat från blocket så tycker jag nog att det är rimligt att man avstår från det också. Annars så får man anlita hjälp för att bedöma skicket.
 
  • Gilla
DaNor och 3 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Det är en sak att tåla slitet skick på vissa saker och en annan sak att säljaren (eventuellt) undanhåller information om sådant som bör fungera.

Om jag sålde en bil till dig så kanske du skulle bli lite grinig om det läcker in vatten Vid regn och ena fläkten bara spottar ut fisljummen luft?


Konstigt resonemang. I så fall så bör man inte heller köpa begagnade bilar eller i stort sett vad som helst från blocket? Så länge man inte är kunnig om just den produkten det vill säga.
Nä exakt !! Du köper inte ett renoveringsobjekt bara för du har kollat på Ernst några gånger!!!
Klarar man inte av småfel utan o haka upp sig på detta o inte veta hur man går vidare
Köp nytt eller lägenhet!!
Folk med tummen mitt i handen som köper hus
Får lära sig dyra vägen!
Du köper väl inte en gammal bil med di v småfel om du inte kan ett skit om bilar då leasar man eller köper nytt
 
Janne, det finns många anledningar att skaffa hus. En lägenhet skulle för många kännas otänkbart eller som en sista hands nödlösning. Och nya hus kan ofta sakna rätt egenskaper. Så det finns absolut inget som säger att man inte bör köpa ett gammalt hus om man inte är händig. Däremot får man räkna med att ta in proffs både för att inspektera och för att göra jobb. Samt att ge sig på de mindre projekten själv ändå, och söka information efter hand.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T Trunk skrev:
Det är en sak att tåla slitet skick på vissa saker och en annan sak att säljaren (eventuellt) undanhåller information om sådant som bör fungera.

Om jag sålde en bil till dig så kanske du skulle bli lite grinig om det läcker in vatten Vid regn och ena fläkten bara spottar ut fisljummen luft?


Konstigt resonemang. I så fall så bör man inte heller köpa begagnade bilar eller i stort sett vad som helst från blocket? Så länge man inte är kunnig om just den produkten det vill säga.
Rent juridiskt sett är det en milsvidd skillnad att köpa en fastighet, jämfört med att köpa en bil från blocket. När du köper en fastighet/hus skall du helt enkelt utgå från det absolut sämsta läget och du skall helt enkelt undersöka allt. Om du utgår från att saker och ting "borde vara ok" vid ett husköp, kommer du bli besviken i slutändan.
 
Jag har tummen mitt i handen. Jag kan ingenting om hus eller bygga eller fixa. Trots det har jag lyckats bo i hus sedan 1997. Lägenhet är inget alternativ för mig av många orsaker.
Naturligtvis får jag betala för att proffs ska hjälpa mig med de mest elementära saker, men det är väl upp till mig. Kostar lite, men täcks upp av livskvalitet.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Hade TS avstått från att köpa huset, eller hade han försökt prutat ner några tusenlappar, om felen med badkaret och tvättmaskinen hade blivit omtalade på husvisningen eller blivit särskilt nämnda i mäklares annons?

Som svar på frågan i trådstarten: man bör nog acceptera ganska många småfel vid tillträdet. Om det nu inte är fråga om nyproduktion.

Vill man ha någon kompensation lär man hitta felen innan köp och då försöka förhandla ner priset men det är ju ingen garanti för att man får kompensation. Drar det sen iväg med en budgivning har man ju i stort sett accepterat de eventuella småfel man borde sett före tillträdet.

Själv köpte jag mitt första hus i somras. Ingen oberoende besiktning, varken före eller köpet, av vare sig mig eller säljaren. Några mindre "fel" fanns som säljaren inte berättade om. Dessa var mestadels pga ålder och slitage, en del fel såg vi före och en del efter köpet. Inget som jag tänker bråka med säljaren om. Jag betalade under utgångspris så på ett sätt fick jag ersättning för de små fel som fanns.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för resonemang i den här tråden egentligen? Inte är det väl så att säljare ska kunna bete sig hur som helst under förespegling att undersökningsplikten gäller?
Är det ok menar ni att säljaren uppenbarligen ljuger om fel som han mycket väl känner till.
Det verkar som de flesta som skriver här håller på att sälja sina hus och är så skitnödigt rädda att dom ska behöva ställa upp och räta till något som dom inte berättat.
Själv köpte jag mitt hus av en politiker och utgick från att han ljög om allt och jag fick helt rätt!
Jag skulle kunna göra något åt det men orkar inte...

Nu ska jag köpa begagnad bil
 
  • Gilla
MoveMe och 1 till
  • Laddar…
Såklart inte okej om säljaren ljuger. Men man kan inte förutsätta att alla ljuger om allt. Det kan mycket väl hända att man glömt bort eller inte vet om saker som inte fungerar.
Oavsett om jag köper hus eller bil så förutsätter jag att massor av saker inte kommer att fungera. Man kan inte kolla allt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
J jannebmw skrev:
Du köper väl inte en gammal bil med di v småfel om du inte kan ett skit om bilar då leasar man eller köper nytt
Ok och om man inte har råd med ny bil så får man cykla om man inte kan meka, är det ditt resonemang?

Klart man får räkna med fel på både hus och bilar man köper begagnat, man får helt enkelt vara beredd på betala för hjälp om man inte kan lösa det själv. Men jag tycker ändå att man som säljare bör upplysa om det man känner till. Att säljaren i just det här fallet inte känt till att badkaret inte fungerar tror jag är bullshit. De har bara låtit bli att uppge det och köparen får stå där med lång näsa pga gällande lagstiftning.

Att en besiktning för 10k sen inte ens innefattar el och vvs tycker jag är ett skämt men den bittra sanningen och man kommer till insikt med att man skulle valt ett annat yrke för att kunna pensionera sig vid 45. :rolleyes:
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Men man måste ju vara realist också. Ett gammalt bubbelbadkar, om det fungerar nu, hur länge kommer det att göra det? Köp ett nytt istället.
 
J jimbomas skrev:
Ok och om man inte har råd med ny bil så får man cykla om man inte kan meka, är det ditt resonemang?

Klart man får räkna med fel på både hus och bilar man köper begagnat, man får helt enkelt vara beredd på betala för hjälp om man inte kan lösa det själv. Men jag tycker ändå att man som säljare bör upplysa om det man känner till. Att säljaren i just det här fallet inte känt till att badkaret inte fungerar tror jag är bullshit. De har bara låtit bli att uppge det och köparen får stå där med lång näsa pga gällande lagstiftning.

Att en besiktning för 10k sen inte ens innefattar el och vvs tycker jag är ett skämt men den bittra sanningen och man kommer till insikt med att man skulle valt ett annat yrke för att kunna pensionera sig vid 45. :rolleyes:
Inget av yrkena som du varit i kontakt med ger dig möjlighet att pensionera dig vid 45....

Men ett fastighetsköp skiljer sig från i princip all andra köp du gör i ditt liv. Och om man inte har koll på det innan så är risken för besvikelser stor. Tyvärr så har du inget att hämta från säljaren, men om besiktningsmannen missat våtrumsskada så kan du eventuellt få ersättning den vägen.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Jämför med bilbesiktning, de kollar inte om AC:n fungerar eller om stereon är inkopplad. De ser till att bilen inte är en fara för dig eller andra.

Husbesiktning är liknande, fast då det är faran för konstruktionen man kontrollerar. Inte om ”bekvämligheter” fungerar.

Visst kan ju folk titta snett om du kryper ned i badkaret och provbadar, men du får helt enkelt väga det mot hur viktigt det är för dig att badkaret är i toppskick.
Fungerar spisen, kylskåpet, spottarna, garageporten och antennen? Ja det får du kolla. Du kan fråga säljaren och han måste svara sanningsenligt, men han behöver inte svara - eller ens vara tillgänglig.
 
Fulkemisten
TheOddOne2 TheOddOne2 skrev:
Visst kan ju folk titta snett om du kryper ned i badkaret och provbadar, men du får helt enkelt väga det mot hur viktigt det är för dig att badkaret är i toppskick.
Fungerar spisen, kylskåpet, spottarna, garageporten och antennen? Ja det får du kolla.
Folk bryr sig väldigt lite. De flesta på visningen provmöblerar i huvudet och funderar över hur de ska tapetsera om. Mäklaren är upptagen med att svara på frågor om det skett många inbrott i området och om den som bott där trivts.
Sen mitt i hela kaoset kom lilla jag med oömma kläder, knäskydd, trappstege och ficklampa. Jag funktionskontrollerade, ryckte och slet i saker, plockade bort slukrister och fronter, lyste och letade, kröp och klättrade. Ingen höjde på ögonbrynen. Någon frågade ibland vad jag sett på t ex vinden eller i krypgrunden. Jag såg en annan person på kanske 30 visningar som var klädd och utrustad som mig.
Man får göra som man vill men för mig var det lätt värt omaket. Hade nog precis som TS haft lätt till irritation efter köpet medans andra kanske väljer att inte kolla så noga och accepterar alla småfel och överaskningar. Tyvärr kan man ju inte både ha kakan och äta den, undersökningsplikten är som många redan påpekat långtgående.
 
Redigerat:
  • Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.