Hej!

Är det någon som vet hur man gör för att uppdater sin Automower 330X själv? Jag antar att Husqvarna vill att man lämnar in dom på "service" - men generellt är det ju inte mer komplicerat än att koppla in en sladd och köra något litet program.

Är det möjligen också så att någon av er sett om det finns någon beskrivning av vilka buggar som är fixade i de olika releaserna?

vänligen
Thomas

Uppdatering av mjukvara får man oftast gratis där man köpt maskinen, eller så ser man till att förhandla till sig det vid köpet.

Så kan man ju göra legion. I Osby lägger dom in uppdateringen när man gör service på maskinen. Servicen kostar, men jag vet inte hur mycket Jag själv skulle också vilja veta hur man får fatt i en sån där uppdatering. Har du hittat hur man gör Immeln?

Hej Genes!

Nej, jag har tyvärr inte hittat något sätt. Jag mailade dock Husqvarna och frågade om dom hade några planer på att låta oss användare få göra det själva....men föga förvånande så sa dom nej. :)

Och jag är inte så sugen på att lämna in den på service för ca 1000-1500 kr som jag tror det kostar på Beps i Lund där jag köpt den.

Hoppas någon här lyckas framöver istället. :)

Googlade lite till och hittade en fransk sida som kanske kan vara lite intressant, man kan fjärrstyra sin enhet med lite enkel modifikation.

Om ens franskakunskaper inte är så bra, så använd google chrome när du surfar till länkarna nedan så får du en fråga om du vill översätta franska till svenska. :)

Exempel på vad man kan göra med deras program.
http://automowerfans.free.fr/fans/pdc/tweakAMPC/index.html

Startsida
http://automowerfans.free.fr/

Frågan är vad de gör vid service? Gör rent? Byter motorolja och filter :).... Känns föga motiverat förutom om man kan få någon klurig SW pålagd. Man vet ju inte ens vilken som är den senaste nivån heller...

Här får man nog köra med Google translate. Bra med den där wifi grejen, dock inte så snygg. Ska kolla lite mer den sidan.

Kolla in robonect.de ;)

G
Är också intresserad av att få tag i denna mjukvara. Köper reservdelar själv och fuktig handduk har jag också så jag är inte sugen på att betala tusenlappar för överpriser på reservdelar samt rengöring för att få den där magiska uppdateringen. Måste väl finnas att få tag på?

G MrGlad8 skrev:
Är också intresserad av att få tag i denna mjukvara. Köper reservdelar själv och fuktig handduk har jag också så jag är inte sugen på att betala tusenlappar för överpriser på reservdelar samt rengöring för att få den där magiska uppdateringen. Måste väl finnas att få tag på?
Programmet ligger online med HQ: servar.
Tror inte det kommer att gå att få loss programmet, det är säkerheten omkring serienummer/stöldskydd etc som gör att det är på detta vis.
Köp en Gardena, där kan du själv uppgradera programmet.

• Gilla
Stefan Håkansson och 1 till
  • Laddar…
G
Ah ok tack för informationen. Haha är det deras förklaring? Vadå man kan väl sno telefoner också? Inte fan måste jag besöka en tre-butik och betala tusenlappar för att få min telefon uppdaterad? Strunt..

Men bra då vet jag att Gardena är mer seriösa, blir en sån nästa gång då (eller annan där man köper möjligheten att serva och uppdatera själv). Har inte själv betala för denna så den lär väl tuta på ett tag till :)

Tack!

G MrGlad8 skrev:
Ah ok tack för informationen. Haha är det deras förklaring? Vadå man kan väl sno telefoner också? Inte fan måste jag besöka en tre-butik och betala tusenlappar för att få min telefon uppdaterad? Strunt..

Men bra då vet jag att Gardena är mer seriösa, blir en sån nästa gång då (eller annan där man köper möjligheten att serva och uppdatera själv). Har inte själv betala för denna så den lär väl tuta på ett tag till :)

Tack!
Programmet som behövs är väl enbart gjort för serviceställen vilket gör att det inkluderar möjligheten att nollställa koder och annat. Dom hade självklart kunnat göra en kundversion som enbart hanterar uppdateringen, men jag gissar på att en del av deras affärsidé är att locka in kunderna i butiken så ofta som möjligt.
Det kan också vara ett gammalt system eftersom Husqvarna har haft robotgräsklippare länge, och när programvaran skapades så fanns det inget behov av att kunderna själva skulle göra något.
Det var ju faktiskt lika med mobilerna förr i tiden, åtminstone om man hade mer avancerade modeller. Jag kommer ihåg hur jag fick åka 14 mil för att uppdatera min Ericsson R320s för att få den att fungera med MP3-spelaren :crysmile:

Köp en Gardena, jag har själv en sån och är mycket nöjd.

G MrGlad8 skrev:

Tack!
Ang. service så är det få, om inga andra märke, som har så bra tillgång på reservdelar som HQ (och deras släktingar Gardena mfl). Mekaniska fel och förslitningar är betydligt vanligare än något mjukvarufel i styrprogrammet.
HQ har filat och justerat mjukvaran under kanske 10-15 år, så förvänta ingen revolutioner om du skulle göra en uppgradering av din klippare.
Ny funktioner/finesser introduceras i nya klipparmodeller, ej i uppgraderingar av bef. maskiner.

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ang. service så är det få, om inga andra märke, som har så bra tillgång på reservdelar som HQ (och deras släktingar Gardena mfl). Mekaniska fel och förslitningar är betydligt vanligare än något mjukvarufel i styrprogrammet.
HQ har filat och justerat mjukvaran under kanske 10-15 år, så förvänta ingen revolutioner om du skulle göra en uppgradering av din klippare.
Ny funktioner/finesser introduceras i nya klipparmodeller, ej i uppgraderingar av bef. maskiner.
Min Gardena smart sileno life fick en uppdatering när jag startade den första gången. Det är naturligtvis svårt för mig att säga vad den gjorde eftersom jag inte hann köra klipparen innan. Sen dess har jag inte fått något alls, så man ska ju inte tro att uppdateringarna kommer lika ofta som på en dator.
Min förra Stiga uppdaterades när jag hade den på service en gång per år och runt år 3 tror jag så fick den faktiskt en ny funktion i form av klippning när den följde begränsningskabeln. Det var mycket uppskattat. Men övriga 5 år märkte jag inget mer än att versionsnumret ändrades.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
G
G golfgreen skrev:
Programmet som behövs är väl enbart gjort för serviceställen vilket gör att det inkluderar möjligheten att nollställa koder och annat. Dom hade självklart kunnat göra en kundversion som enbart hanterar uppdateringen, men jag gissar på att en del av deras affärsidé är att locka in kunderna i butiken så ofta som möjligt.
Det kan också vara ett gammalt system eftersom Husqvarna har haft robotgräsklippare länge, och när programvaran skapades så fanns det inget behov av att kunderna själva skulle göra något.
Det var ju faktiskt lika med mobilerna förr i tiden, åtminstone om man hade mer avancerade modeller. Jag kommer ihåg hur jag fick åka 14 mil för att uppdatera min Ericsson R320s för att få den att fungera med MP3-spelaren :crysmile:

Köp en Gardena, jag har själv en sån och är mycket nöjd.
Tack! Jo men eller hur, oavsett intresse så har nog det tekniska kunnandet förbättrats rätt generellt på senare år med alla high-tec prylar som kommer in i sitt hem. Och att då behöva betala 2000-3000 för att en ÅF ska koppla upp sig mot din enheten för uppdatering/felsökning känns väldigt förlegat. Men som du säger så är det ju också aspekten att dom gör det för att locka fler till ÅF och dom kanske därmed säljer mer osv.
Men det blir att utvärdera detta för min del nästa gång jag ev köper nytt.
Som du säger @etompau så är det ju kanske inte så ofta man behöver uppdatera. Så i mitt fall så tror jag att jag klarar mig utan de där magiska programmet.
Men huvudsaken är att man kan byta ut alla delar utan att man ska trycka på en magisk knapp i ett magiskt program så är jag nog rätt nöjd. Frågade Gårdsman om nytt batteri och tätningslist och det sålde dom ju så det blir att köpa det!
Såg sidor som även sålda alla andra delar så som kretskort mm. Men då misstänker jag att man behöver programvara om man ska in och byta det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.