Medlem
· JÖNKÖPINGS LÄN
· 3 inlägg
Hej
Vi har ett hus med platta på mark och platon-matta, vilket betyder att vi behöver ha ventilerade golvlister *suck*
De ventilerade golvlister som vi hittat i butiker har inte varit tillräckligt höga, så jag undrar om man utan att sätta kilar mellan list och vägg kan ventilera "vanliga" lister?
Ex fräsa spår i dem eller något??
Tacksam för hjälp!!
MVH
Johanna
Vi har ett hus med platta på mark och platon-matta, vilket betyder att vi behöver ha ventilerade golvlister *suck*
De ventilerade golvlister som vi hittat i butiker har inte varit tillräckligt höga, så jag undrar om man utan att sätta kilar mellan list och vägg kan ventilera "vanliga" lister?
Ex fräsa spår i dem eller något??
Tacksam för hjälp!!
MVH
Johanna
Jag fräste mina lister själv. Fräste ur på baksidan upp till mitten av listen och sedan spår rakt igenom till framsidan. Fungerar utmärkt. Syns hjälpligt på bifogad bild.
/Q
PS. Anledningen till att jag inte fräste i underkant var att jag inte ville ha "dammsugare" längs väggarna.
/Q
PS. Anledningen till att jag inte fräste i underkant var att jag inte ville ha "dammsugare" längs väggarna.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vi har liggande träpanel på väggarna inne. Under första brädan lade jag ett par enkronor.
(Det var på den gamla goda tiden för 9 år sedan)
Så det är en 2 mm osynlig glipa mellan golv och vägg runt om. Har inga golvlister.
Vilket gör att trägolvet kan röra sig fritt vid behov, vilket tillverkarna tycks rekommendera.
Så gör likadant med era golvlister!
(Det var på den gamla goda tiden för 9 år sedan)
Så det är en 2 mm osynlig glipa mellan golv och vägg runt om. Har inga golvlister.
Vilket gör att trägolvet kan röra sig fritt vid behov, vilket tillverkarna tycks rekommendera.
Så gör likadant med era golvlister!
För framtida trådbesökare kan jag avslöja, förvisso med 3 års fördröjning, att min lösning blev att lägga en laminatgolvbit som distans på nyliga lagda samma golv (cirkus 7-8mm tjock, ja det var en billig variant, helt gratis för egen del faktiskt då jag hämtade det hos en granne) varefter golvlisten skjutits upp med pistolen dra väck laminatskivan. Det vart kanonbra! Man tänker knappt på att det är någon springa alls mellan golv och list.
Hur blir det med damm in där då?Swalan skrev:För framtida trådbesökare kan jag avslöja, förvisso med 3 års fördröjning, att min lösning blev att lägga en laminatgolvbit som distans på nyliga lagda samma golv (cirkus 7-8mm tjock, ja det var en billig variant, helt gratis för egen del faktiskt då jag hämtade det hos en granne) varefter golvlisten skjutits upp med pistolen dra väck laminatskivan. Det vart kanonbra! Man tänker knappt på att det är någon springa alls mellan golv och list.