Hej !
Har precis blivit med hus, och varken den förra ägaren eller jag är särskilt insatt i detta med värmepannor och liknande, så jag tänkte att jag tar det med experterna här.
Vad jag kan se så har jag en CTC 1550/1800 inomhus, ovanpå den så sitter det någon form av frånluftsventilation som heter CBA-125 och ser ut att vara från 80 talet. Det finns även en utomhusdel, som jag inte hittar någon märkning på. Bifogar lite bilder om det kan hjälpa.
Ber om ursäkt om min frågeställningen är luddig, felaktig eller om det saknas relevant info, men detta är nytt för mig.
Det jag undrar är:
Går det att få fram ålder på dessa saker?
Hur länge kan de tänkas hålla?
Är det kanske snart dax att byta?
Är det "bra" grejor?
Har frånluftsgrejen något med uppvärmningen att göra? Eller är det bara ventillation?
Finns det några inställningar man skall kolla och ev ändra?
Om det är dags att byta, vad kan vara vettiga alternativ?
Har precis blivit med hus, och varken den förra ägaren eller jag är särskilt insatt i detta med värmepannor och liknande, så jag tänkte att jag tar det med experterna här.
Vad jag kan se så har jag en CTC 1550/1800 inomhus, ovanpå den så sitter det någon form av frånluftsventilation som heter CBA-125 och ser ut att vara från 80 talet. Det finns även en utomhusdel, som jag inte hittar någon märkning på. Bifogar lite bilder om det kan hjälpa.
Ber om ursäkt om min frågeställningen är luddig, felaktig eller om det saknas relevant info, men detta är nytt för mig.
Det jag undrar är:
Går det att få fram ålder på dessa saker?
Hur länge kan de tänkas hålla?
Är det kanske snart dax att byta?
Är det "bra" grejor?
Har frånluftsgrejen något med uppvärmningen att göra? Eller är det bara ventillation?
Finns det några inställningar man skall kolla och ev ändra?
Om det är dags att byta, vad kan vara vettiga alternativ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Värmepumpar är i princip som kylskåp fast tvärtom...
Pilla så lite som möjligt och håll koll på att det inte läcker!
Har du separerade varmvatten o pump är det det bästa!
Har du ett bra borrhål det ser du om borrhålets temperatur och till och från temperaturer är ok samt hur djupt borrhålet är..
Byta pump gör du först när den går sönder och kolla att du har elpatroner som tar över om pumpen blir trasig!
Som sagt skruva inte på värmekurvor etc om du inte vet vad du håller på med
Fipplar du med element och varmvatten eller cirkulationspump finns det risk för att värmeskyddet på VP löser det är för att du inte ska skada pumpen pumpen är inte trasig då utan behöver bara återställas
Pilla så lite som möjligt och håll koll på att det inte läcker!
Har du separerade varmvatten o pump är det det bästa!
Har du ett bra borrhål det ser du om borrhålets temperatur och till och från temperaturer är ok samt hur djupt borrhålet är..
Byta pump gör du först när den går sönder och kolla att du har elpatroner som tar över om pumpen blir trasig!
Som sagt skruva inte på värmekurvor etc om du inte vet vad du håller på med
Fipplar du med element och varmvatten eller cirkulationspump finns det risk för att värmeskyddet på VP löser det är för att du inte ska skada pumpen pumpen är inte trasig då utan behöver bara återställas
Liknande trådar
-
Nybliven husägare, tips på hemsäkerhet?
Villalarm & Hemautomation -
Kaputt brunnspump - hjälp en nybliven husägare!
Vatten & Avlopp -
Nybliven husägare, rimlig fjärrvärmeförbrukning?
Fjärrvärme & Gas -
Nybliven husägare: Design för garageuppfart
Övrigt husrelaterat -
Nybliven husägare, tolkning planbestämmelser
Bygglov