Hej !

Har precis blivit med hus, och varken den förra ägaren eller jag är särskilt insatt i detta med värmepannor och liknande, så jag tänkte att jag tar det med experterna här.

Vad jag kan se så har jag en CTC 1550/1800 inomhus, ovanpå den så sitter det någon form av frånluftsventilation som heter CBA-125 och ser ut att vara från 80 talet. Det finns även en utomhusdel, som jag inte hittar någon märkning på. Bifogar lite bilder om det kan hjälpa.
Ber om ursäkt om min frågeställningen är luddig, felaktig eller om det saknas relevant info, men detta är nytt för mig.

Det jag undrar är:

Går det att få fram ålder på dessa saker?
Hur länge kan de tänkas hålla?
Är det kanske snart dax att byta?
Är det "bra" grejor?
Har frånluftsgrejen något med uppvärmningen att göra? Eller är det bara ventillation?
Finns det några inställningar man skall kolla och ev ändra?

Om det är dags att byta, vad kan vara vettiga alternativ?

CTC inomhusvärmepanna med kontrollpanel och logotyp, eventuellt från 80-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Display av en CTC inomhus värmepump med inställningsmeny synlig.
Skapa konto
Äldre CBA-125 frånluftsventilationsenhet monterad på vägg med synliga rör och reglagepanel.
Skapa konto
Etikett på en CTC EcoEl 1550/1800 värmepanna med tekniska specifikationer och CE-märkning.
Skapa konto
Etikett på en CTC värmepanna med modell- och serienummer 7208-0913-1548, för identifiering och åldersbestämning.
Skapa konto
Informationsklistermärke på en värmepump visar modellnamnet CTC EcoPart och olika komponenters placeringar.
Skapa konto

Värmepumpar är i princip som kylskåp fast tvärtom...
Pilla så lite som möjligt och håll koll på att det inte läcker!
Har du separerade varmvatten o pump är det det bästa!
Har du ett bra borrhål det ser du om borrhålets temperatur och till och från temperaturer är ok samt hur djupt borrhålet är..
Byta pump gör du först när den går sönder och kolla att du har elpatroner som tar över om pumpen blir trasig!

Som sagt skruva inte på värmekurvor etc om du inte vet vad du håller på med

Fipplar du med element och varmvatten eller cirkulationspump finns det risk för att värmeskyddet på VP löser det är för att du inte ska skada pumpen pumpen är inte trasig då utan behöver bara återställas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.