Vi ska lägga tarkett Viva 8,5 mm på betonggolv i hallen (platta på mark). Vår plan var: Först plast som ångspärr, sen foam och så golvet. Men så hittade jag detta i Tarketts läggningsanvisning och jag funderar vad de egentligen menar med "på denna typ av underlag"

Vid extrema fuktförhållande (Så är det inte hos oss!) rekommenderas
ett ventilerat fuktskydd typ
"Blå Platon". Detta kan då även kombineras
med mekanisk ventilation.

Vid läggning av lamellparkett tunnare
än 14 mm på denna typ av underlag
ska först en tryckfördelande skiva (t ex
masonit, plywood eller spånskiva, min
6 mm tjocklek) samt mellanlägg av
grålumppapp installeras ovanpå fuktskyddet.

Vad menas? Är "denna typ av underlag" = platonmattan eller ska man alltid lägga en tryckfördelande skiva på betonggolvet???

Nån som vet????

Jag håller med Fredrik.e, först på med plast sedan foam och sist på med golvet -klart! :)

Tack! Vi gjorde så!

Funkar lumpapp lika bra som foam?
Hörde någon som sa att golvet kan bli "svajigt" med foam!?
Vi ska lägga 14mm golv på ny betongplatta med golvvärme.
Hur mycke bygger lumpapp resp foam?
/A

Grålumppapp

Används på träunderlag för att reducera små ojämnheter i undergolvet samt som ljudabsorberande material med skiljeskikt i golvkonstruktionen. Bredd: 1 m. Längd: 15 m.

Cellfoam 3 mm

Stegljudsisolerande undergolvsmaterial för 14 mm trägolv. Ger ca 17 dB stegljudsförbättring enligt EN ISO 717/2 i kombination med 14 mm lamellparkett. Freonfri. Typgodkänd av Boverket. Kompressiontestad. Åldersbeständig min. 30 år. Tjocklek 3,0 mm. Bredd: 1,0 resp 1,2 m. Lägd: 15 resp 75 m

http://www.tarkett-commercial.com/floors/site/sv-se/topic/underlagsmaterial/topics.asp

Lägger man foam under ett laminatgolv finns det risk för att golvbrädorna går isär efter ett tag p.g.a. att underlaget blir för mjukt/svajigt. Risken är sannolikt mindre med ett klickgolv än med limdito, men det finns en tunnare variant av fom för just detta ändmål.

Till 14 mm golv funkar foam utmärkt, och jag tror snarare att svajigheten beror på ett något ojämnt undergolv.

Vi gjuter nytt golv på måndag och för att ¨få höjden exact så måste jag välja underlag. Golvet ska ligga i källare på platta så någon risk föt fortplantning av stegljud nedåt finns inte.
Kan golvet upplevas som "klampigt" utan foam? Jag har som sagt tänkt använda lumpapp för att den isolerar mindre (vi har golvvärme).

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.