3 700 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Fuktspärr i platta på mark
Jag får olika tips från olika håll! i dagarna står jag i färd med att lägga cellplasten under plattan på mark i det hus vi totalrenoverar från botten och upp. I plattan ska vi ha vattenburen golvvärme. Rekomendationerna är 200 mm cellplast, men pga att huset är en stenlänga från slutet av 1700-talet så ligger det en stor mängd stora stenar som tidigare grundläggning (Bobcat kommer inte in). Därför kan jag bara få in 150 mm cellplast. Frågan är om detta lager är tillräckligt kapillärbrytande eller om man ska ha en fuktspärr mellan drängrus och cellplast? andra frågan är hur stor skillnad det är på XPS (?) cellplast och "vanlig"?
Hej
1, Kan du inte gräva ner stenarna i jorden för att få ner dem en bit?
(så fick vi göra med de som var för stora för att bära ut för hand)
2, läs detta angående fuktspärr under betongen.
http://www.indoorair.se/kunskaps_torget/ppm/Platta.pdf
1, Kan du inte gräva ner stenarna i jorden för att få ner dem en bit?
(så fick vi göra med de som var för stora för att bära ut för hand)
2, läs detta angående fuktspärr under betongen.
http://www.indoorair.se/kunskaps_torget/ppm/Platta.pdf
Det jag hört är att det kan bli problem med fuktvandring om man har för lite isolering, d v s man värmer upp marken under huset och när golvvärmen stängs av på våren blir marken varmare än grunden => fuktvandring från mark till grund. Har du tänkt att ha annat kapillärbrytande material under cellplasten?
Om man har flera lager cellplast som ligger omlott ska dessa vara kapillärbrytande i sig, men jag antar att det då ska vara 250-300mm totalt.
Jag är också intresserad av hur stor skillnaden är mellan XPS och EPS och om det finns några färdiga system med XPS som det finns för EPS (Sundolitt, LC m fl). Hur lång leveranstid är det på sådana system?
Om man har flera lager cellplast som ligger omlott ska dessa vara kapillärbrytande i sig, men jag antar att det då ska vara 250-300mm totalt.
Jag är också intresserad av hur stor skillnaden är mellan XPS och EPS och om det finns några färdiga system med XPS som det finns för EPS (Sundolitt, LC m fl). Hur lång leveranstid är det på sådana system?
Kapilärbrytningen ska ske i singelskiktet, men frågan är om man behöver fuktspärr mellan drängrusen och cellplasten. Många idag lägger platta på mark utan extra fuktspärr iform av plastfilm, eftersom golvärmesystem ska trycka ut/ner fukt som ev finns i plattan genom cellplasten och ner i drängrusen. Detta skall fungera när cellplastlagret är 200 mm och större. Vågar man skippa plastfilmen även vid 150 mm cellplast? riskerna finns som nämnts på sommaren när system stängs ner och fukten åter vandrar inåt....