Jag har ganska långa varmvatten-ledningar (~20m) och tvingas spola ganska länge innan varmvattnet kommer.

Nu har min fru ( i maskopi med rörmokkarn) räknat fram hur mycket $ vi förlorar på detta, och därför borde installera cirkulation (= x tusenlappar).

Min kontring var:
1) jag mätte & vi spolar ut max 10l vatten per dygn x 365 dagar = 3,6 m2. = låg kostnad, (trots ev miljömässiga betänkligheter)
2) Visst måste VV-beredaren jobba på, men den värme som försvinner borde gå huset till godo som uppvärmning

???har jag tänkt fel? Finns det enklare/billigare sätt än att installera cirkulation (t.ex bättre isolering)

Be röris om bindande offert på rubbet.
Räkna ut den del som kommer huset till del, rätt (kanske 2/3)
Räkna igen

jag tror att du skall stå på dig om det bara är fråga om ekonomi

Det blir nog inte så mycket pengar du spolar bort.
Så här kan man räkna:
Vattens specifika värme: 4.18 kJ/kg*grad
1 J = 1 Ws => 1 kWh = 3600 kJ
t, in= 4 grader
t, ut= 54 grader
För att värma 3600 kg vatten 50 grader åtgår:
(4.18 x 3600 x 50 ) kJ = 752400 kJ = 209 kWh
Anta att hälften av denna förlust ersätter olja/el-värme,
då förlorar du 104.5 kWh/år , ca 100 spänn...
Ska rörisen ha 10 tusen, så går du med vinst om 100 år... hur länge ska du bo kvar ? ;)

Schyss kalkyl, Lurvnos. Borde dammat av gamla formelsamlingen själv... värmekapacivitet....

Nä, 100 års ROI verkar inte som en höjdare.

Frun kommer nog hävda "bekvämlighet" som sista argument.

Ingen som tror modern rörisolering kan hjälpa? Kr/m?

Köper Lurvnos kalkyl. Sommartid behöver man inte spillvärmen, annars kommmer den huset tillgodo. Isolera gärna rören. Misstänker att rörisen vill tjäna pengar och frun vill ha varmt vatten direkt. Be dem ta fram underlag på korrekt beräkning av förlusterna samt återbetalningstid för investeringen. Får de inte ihop det (det får de inte) så är frågan löst. :)

VVC - Varmvattencirkulation installerar man INTE för att spara pengar. Det är ju en ren lyx- och bekvämlighetsinstallation. Vi kommer installera det, solklart, trots att cirkpumpen från Grundfos kostar dryg tusing plus ca 30 meter rör och isolering. Arbetskostnaden är "gratis" när jag gör det själv.

ska också göra det av bekvämlighetsskäl...

och kan omöjligen löna sig på mindre än 25 år hur man än räknar?

jureit skrev:
Ja, värmeläckaget kan ju knappast upphöra för att man pumpar runt varmt vatten. Snarare borde det öka i o m att det hela tiden tillförs nytt varmt vatten.
Helt rätt, om man cirkulerar vattnet ökar förlusterna dramatiskt underförutsättning att inte alla ledningsförluster kommer huset uppvärmning till godo, be rörmockaren om hans "vinst" kalkyl och fråga varför man skall värma för kråkorna hela natten?

Javisst, värmeöverföringen från rör till omgivning är
proportionell mot temperaturskillnaden, förmodligen ökar det ytterligare pga ökad luftcirkulation mot röret.
Och en detalj till i det ekonomiska; pumpen ska väl ha ström också...? Jag vet inte vad en sån drar,
men räknat på Grundfos minsta pump (Alpha 15-40), och minsta last 25W blir det 219 kWh/år, alltså dubbelt vinsten i mitt räkneexempel ovan.
Nej, VVC är bara för komfort. Och det är väl tillåtet ;)
Men bli inte lurad med att du sparar pengar.
Läckaget kostar såpass lite, att det knappt lönar sig att köpa bättre isolering, så länge rören inte går genom kallutrymme eller i kulvert,
Å så kom jag på ett argument till åt dig; Detta extraspolande med rent vatten gör att din avloppsstam ut från huset håller sig ren och fri från stopp. Slamsugbilen brukar med fördel vara hemma hos ensamboende som förbrukar lite vatten.

Jag tänker oxå lyxa till det med en cirkpump. Dock så tänkte jag låta en digitalveckotimer stänga pumpen på natten och andra låguttagstider. Lite får man snåla!!

Det kan vara värt att titta på en mindre diameter på VV-röret...

Kan man inte bara sätta en direktvärmare vid kranen. 4000 kr
sen slutar den när det varma vattnet kommer. Bekvämt och billigt..

Koffe

Jo, om man bara har en kran... ::)

:D det är klart att man har, annars skulle man ju inte irritera sig ! ;D

Men det är oftast den kran, som man tvättar händerna under, som irriterar mest!
Jag tänker sätta en Clage direktvärmare till handfatet, för det tråkigaste är ju att när man har tvättat klart händerna...så kommer varmvattnet. Så stressad är nutidsmänniskan jag, alltså! Även om 1 kbm vatten också kostar 30:- hos mig!

I köket används varmt och kallt vatten om vartannat, vilket också är trist, för vem vill ha varm saft på sommaren?
Där tänker jag sätta en egen kallvattenkran bredvid för sånt och matlagning mm. Praktiskt när man står och diskar är det också. ;)

Helena med
Nationalschabraket

Ang. Grundfos vvc-pumpar (Comfort tror jag de heter) så finns de med timer och/eller temperaturstyrning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.