7 098 läst · 7 svar
7k läst
7 svar
Getingplåga!
Denna sommar har vi fruktansvärt mkt getingar. Ingenting vi är ensamma om förstår jag men attans jobbigt > I går såg vi massa små, små hål i barnens sandlåda och sen såg vi små getingansikten titta fram där ur hålen Så där bor tydligen en del av alla jäkla getingar > Hur blir vi av med dem utan att förstöra hela sandlådan ???
Myrr och vatten i blandning ska visst vara rätt effektivt.
Fick det tippset av ett proffs när vi hadde ett bo som han inte "fick" ta på försäkringen. Oturligt nog råkade han visst testa om hans sprejburk funkade just under det boet...... Innan han tog det i takfoten som försäkringen gällde
Just ja glömde att säga att ni ska kolla vad er hemförsäkring täcker. Vissa har generösare regler när det gäller skadedjur
Fick det tippset av ett proffs när vi hadde ett bo som han inte "fick" ta på försäkringen. Oturligt nog råkade han visst testa om hans sprejburk funkade just under det boet...... Innan han tog det i takfoten som försäkringen gällde
Just ja glömde att säga att ni ska kolla vad er hemförsäkring täcker. Vissa har generösare regler när det gäller skadedjur
I början av september 2004 hade vi också enormt mycket getingar. Jag ställde ut en konservburk halvfylld med flytande honung. Getingarna begick självmord i honungen i så otroliga mängder att jag kunde se minskningen på trafiken vid deras bon. Endast ett fåtal blev kvar. 2005 hade vi inga getingar alls boende hos oss, tror jag.Canis skrev:
I år är flygtrafiken intensiv igen och jag försöker med samma metod. Intresset för honungen är inte alls lika stor just nu men jag utgår ifrån att det blir det längre fram.
Det är tydligen så att när de nya drottningarna flugit iväg för att para sig tappar killarna koncentrationen och far omkring hit o dit och äter. Då tar vi dem. De skall ju ändå snart vika hädan.
Är det någon som vet vad som händer med gamla drottningen som kläckt alla dessa randiga baddräkter?
Det är säkert bra att känna till hur det fungerar. Vi klarar nog lättare av problemet då.
Jag gillar inte när mina små barn-barn blir stuckna!
Sandlåda och getingar - det är säkert inte den typ av geting som du tror!
Även hos oss har sandlådan fått besök av 'getingliknande' flygfän. Det är en släkting till getingen - steklar - som passar på att säkerställa släktens fortsatta existens genom att gräva hålor som de sedan fyller med olika former av bytesdjur (insekter) som de lägger ägg i. Ägget kläcks och har ett eget skafferi att mumsa av fram till vårkanten!
Du behöver inte vara rädd för att dina barn skall bli stuckna av dessa - steklarna är ofarliga för oss människor (stora som små). Om du inte är insektsvän så kan du lugnt gräva runt i sandlådan och därigenom minska på antalet kläckta flygfän...
När det gäller de vanliga getingarna så flyger det fullt med sådana också kring sandlådan här - vi ser till att plocka bort alla äpplen / plommon som faller från träden för att på så sätt minska på lockelserna. Men helt getingfritt har vi det inte heller!
Även hos oss har sandlådan fått besök av 'getingliknande' flygfän. Det är en släkting till getingen - steklar - som passar på att säkerställa släktens fortsatta existens genom att gräva hålor som de sedan fyller med olika former av bytesdjur (insekter) som de lägger ägg i. Ägget kläcks och har ett eget skafferi att mumsa av fram till vårkanten!
Du behöver inte vara rädd för att dina barn skall bli stuckna av dessa - steklarna är ofarliga för oss människor (stora som små). Om du inte är insektsvän så kan du lugnt gräva runt i sandlådan och därigenom minska på antalet kläckta flygfän...
När det gäller de vanliga getingarna så flyger det fullt med sådana också kring sandlådan här - vi ser till att plocka bort alla äpplen / plommon som faller från träden för att på så sätt minska på lockelserna. Men helt getingfritt har vi det inte heller!
Vi fick nog och gav upp > Efter att ha duckat under hela middagarna och skyddat våra stackars småbarn från alla galna getingar gav vi oss på plommonträdet med en stor flaska Radar Det blir inga pplommonpajer i år ... hela trädet besprutades och döda getingar i hundratals trillade ner. Sen har vi städat och städat bort plommon som är oätliga. Me ndet är lite lugnare på getingfronten nu så det var värt det
Det bästa är att använda en bälg som man använder för att blåsa liv i öppna spisen! Fyll den med det vita Myrret, Det nya är värdelöst! Ett sprutande i boet och det kommer ut vita snälla gitingar som de andra i boet kommer i kontakt med i boet! efterbehandla efter någon vecka när larverna i boet kläx!
Så har jag iallafall gjort på alla bon jag har tagit bort både hemma och hos kompisar!
Så har jag iallafall gjort på alla bon jag har tagit bort både hemma och hos kompisar!