Har en Gorenje spis med ugn, där spisplattorna fungerar felfritt, men inte ugnen.
När jag vrider på ugnsreglaget tänds enbart lampan för att spisen är igång, men inte lampan för att önskad ugnstemperatur ännu ej är uppnådd, och ugnen värmer heller inte. I början var detta lite slumpartat där några extravarv på reglaget kunde få igång ugnen, och där vissa ugnsprogram fungerade och andra inte, men nu lyckas jag inte få igång den på något sätt.
Låter det som något relativt enkelt att våga sig på att försöka felsöka och laga?
Känns ju inte som något värmeelement som gått sönder, utan snarare nått glapp från reglaget, eller?
När jag vrider på ugnsreglaget tänds enbart lampan för att spisen är igång, men inte lampan för att önskad ugnstemperatur ännu ej är uppnådd, och ugnen värmer heller inte. I början var detta lite slumpartat där några extravarv på reglaget kunde få igång ugnen, och där vissa ugnsprogram fungerade och andra inte, men nu lyckas jag inte få igång den på något sätt.
Låter det som något relativt enkelt att våga sig på att försöka felsöka och laga?
Känns ju inte som något värmeelement som gått sönder, utan snarare nått glapp från reglaget, eller?
termostat om inte lampan tänds
kan vara funktionsvredet om det har varit ett överkok men då brukar även säkringar gå.
du kan kolla alla säkringarna i din central är hela och om du har de med huvar att det sitter riktigt dragna.
om vissa funktioner är borta kan det vara något element
kan vara funktionsvredet om det har varit ett överkok men då brukar även säkringar gå.
du kan kolla alla säkringarna i din central är hela och om du har de med huvar att det sitter riktigt dragna.
om vissa funktioner är borta kan det vara något element
Tänkte också termostaten, men inte ens funktionen med att bara tända ugnslampan fungerar (själva lampan fungerar dock ibland). Misstänker därför i första hand funktionsvredet.
Tittade just på det och såg att plasten runt en sladd såg lite smält ut. Själva sladden gick dock att ta ur och sätta i som vanligt så det kändes som kopplingen var intakt, men kanske ändå mest sannolika felet?
Tittade just på det och såg att plasten runt en sladd såg lite smält ut. Själva sladden gick dock att ta ur och sätta i som vanligt så det kändes som kopplingen var intakt, men kanske ändå mest sannolika felet?
Bifogar lite bilder. Plasten runt den vita kabeln längst ut var smält. Tog bort den med en kniv och satte tillbaka allt igen, då fungerade det för en stund men sedan slutade det igen. Kan felet sitta här? Något man kan åtgärda måntro? Eller är det kanske bara ett symtom på att det är fel någon annanstans...
Tycker nog det ser ut som varmgång i den omkopplaren, luktar det inte "I-kvadrat"?
Liknande trådar
-
Varför utlöser ugn jordfelsbrytare (ibland)
El -
Diskmaskin Electrolux ESL459 fungerar ibland och ibland inte
Vitvaror -
JFB löste ur och nu fungerar inte varmluftsugn.
Vitvaror -
Fungerar till och från inbyggd Cylinda ugn
Vitvaror -
Spis/Ugn fungerar växelvis beroende på vilka säkringar som ansluts.
Vitvaror