Har gamla element som jag fått blästrade, så skinande rena och har ej varit utsatta för väta. Igår kväll la jag på ett första tunt lager Alcro Häfta med färgsprutan och idag kommer jag ut och hittar rostfläckar...
Färgaffären rekommenderade produkter som jag skulle ha, har de missat något eller har jag missat något eller är det något jag borde förväntat mig..?!?
Färgaffären rekommenderade produkter som jag skulle ha, har de missat något eller har jag missat något eller är det något jag borde förväntat mig..?!?
Hände samma sak för mig när jag fick fel grundfärg till en mopedram som jag blästrat.
När jag kom ut i garaget dagen efter så var det massa rödbruna fläckar på sen vita ytan.
Det stod AQUA på burken så det blev till att blästring igen och grunda med en lösningmedelbaserad grundfärg istället...
När jag kom ut i garaget dagen efter så var det massa rödbruna fläckar på sen vita ytan.
Det stod AQUA på burken så det blev till att blästring igen och grunda med en lösningmedelbaserad grundfärg istället...
Åkte förbi färghandeln igår. De två som var i affären kunde absolut inte förstå hur det kunnat hända, så de fick ringa en tredje som föreslog att byta till lösningsbaserade Alcro Kraft som man dessutom påstår att jag kan använda för att måla rakt över det som redan målats och börjat rosta. För att uttrycka mig milt så är mitt förtroende inte på topp för att följa det rådet...
Två alternativ
1. Följa rådet, det blir nog inga problem att befintlig rost tränger igenom efter att allt har målats noggrant
2. Blästra om elementet (tror knappast att färghandeln tar den kostnaden...)
Åsikter?
Två alternativ
1. Följa rådet, det blir nog inga problem att befintlig rost tränger igenom efter att allt har målats noggrant
Åsikter?
Första bilden ser lite mystisk ut, kan det vara så att du har en por till insidan? Har renoverat gamla radiatorer där några haft "mikroläckage" genom porer i godset. Om du inte gjort det kanske du ska provtrycka (med vatten) innan du monterar.
Mina renoverade har jag målat med linoljefärg, det har fungerat bra.
Är det inte mer omfattande än bilderna så slipa bort och grunda med den lösningsmedelbaserade grundfärgen.N N!cklas skrev:Åkte förbi färghandeln igår. De två som var i affären kunde absolut inte förstå hur det kunnat hända, så de fick ringa en tredje som föreslog att byta till lösningsbaserade Alcro Kraft som man dessutom påstår att jag kan använda för att måla rakt över det som redan målats och börjat rosta. För att uttrycka mig milt så är mitt förtroende inte på topp för att följa det rådet...
Två alternativ
Åsikter?
Alcro kundcenter svarar:
Häfta är rätt grundfärg innan Elementfärgen, finns det rost sedan tidigare kan man behöva Metallprimer på dessa fläckar.
Grunden behöver ha en mer täckande film än på bilderna där den ser lite prickig och ojämnt täckande ut, är den sprutmålad behöver detta göras en gång till så att ytan får en jämn färgfilm.
Täcker inte filmen kan ytan rosta innan färgen hinner torka med fläckar som resultat.
Slipa bort den rost som blivit och fortsätt med Häfta, försök att få på lite mer så att den bildar en hel film på ytan, tänk på att ytan inte är för kall när du målar så att du minskar risken för rinningar.
Häfta är rätt grundfärg innan Elementfärgen, finns det rost sedan tidigare kan man behöva Metallprimer på dessa fläckar.
Grunden behöver ha en mer täckande film än på bilderna där den ser lite prickig och ojämnt täckande ut, är den sprutmålad behöver detta göras en gång till så att ytan får en jämn färgfilm.
Täcker inte filmen kan ytan rosta innan färgen hinner torka med fläckar som resultat.
Slipa bort den rost som blivit och fortsätt med Häfta, försök att få på lite mer så att den bildar en hel film på ytan, tänk på att ytan inte är för kall när du målar så att du minskar risken för rinningar.
Det har tidigare inte funnits tillstymmelse till rost, men tar till mig ditt tips om provtryckhscn skrev:Första bilden ser lite mystisk ut, kan det vara så att du har en por till insidan? Har renoverat gamla radiatorer där några haft "mikroläckage" genom porer i godset. Om du inte gjort det kanske du ska provtrycka (med vatten) innan du monterar.