Nysotad av sotare, se bild för resultatet. Svårt för mig som lekman att bedöma resultat. Är det så nysotade tuber bör se ut?

Temp 70cm ned i skorstenen 108 grader. Tycker detta rimmar dåligt med att pannan är nysotad och har turbulatorer på plats. Eller? Behövs det fler turbulatorer än de två som sitter i tuberna?
RGT termometer beställd.

Primär öppen 15mm
Sekundären stängd, upplever inte att förbränningskammaren blir röd. Har jag ett vedproblem?
Ved: blandad löv något för färsk.

Skulle gärna vilja få upp laddtemperaturen så man inte behöver elda varje dag. Hur får man upp laddtemperaturen?

Returtempen från radiatorerna upplever jag som kall och inte mycket värme som pytsades ut i huset . 21 grader inomhus.

~250 m2 1840-tals hus med tilläggsisolering
Två rörssystem
Esbe shuntventil sv10 dn25 11603100 vbg133
Laddomat 21-60 (72 ° C)
cirkpump grundfos ups 21-40 f120
2m3 acktankar
Bild på insidan av en sotad skorsten med synliga turbulatorer och sotsamlingar efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Mer än sådär gör de nog inte. Vill man få bort allt får man nog ställa sig och borsta själv. Det man vill få bort när man sotar är ju det som bygger på och kan orsaka soteld. Det lilla som är kvar där påverkar inget annat än att verkningsgraden minskar nån promille kanske.

S Stefan1972 skrev:
Det lilla som är kvar där påverkar inget annat än att verkningsgraden minskar nån promille kanske.
Det låter toppen. Glömde skriva det men det är verkningsgrad som jag vill optimera.

Missade skriva att det sitter turbolatorer på varje sida om förbränningskammare också.

Redigerat:
Jo men det är antagligen så lite att det inte kommer att märkas. Alla pannor får ju en beläggning som sitter sådär. Den kan man ju i teorin se som ett isolerande skal men jag vet mycket få människor som ligger och skrapar bort sånt så det är kliniskt rent ner till plåten för att räkna hem nån promilles skillnad.

S Stefan1972 skrev:
Jo men det är antagligen så lite att det inte kommer att märkas.
Var otydlig 1 promille minskad verkningsgrad är inget jag bryr mig om. Men överlag är det verkningsgrad snarare än effekt jag är ute efter.

Dvs vill man få ut 50kw ur denna panna får man tulla på verkningsgrad men om man är ok med 35kw kan man få bättre verkningsgrad. Iaf om jag förstår de mer kunniga på detta forum

Har installerat rökgastermometer.
Den visar 280 grader. Låter lite väl högt så vad kan göras för att trimma in den?

Får man högre rgt med fuktig ved? Dvs röken innehåller mer värme pga fukt så att tuberna inte mäktar med att ta till vara på värmen?

Rökgastempen borde bli lägre när man eldar med fuktig ved.
Har du sotat pannan?

Min erfarenhet av 50 gsx är att 280° är ok.
Jag kan komma lägre på min men då brinner den inte bra.
Jag har sällan mer än 5mm öppen primär. Har t o m slipat ner begränsningsklackarna för att kunna strypa nästan helt när jag eldar torr flis.
Sekundär sällan öppen fullt, mest stängd eller nått varv öppen.
Mäter lambda samt temp i brännkammare och utgående rökrör.
Det är ingen lätteldad panna.
Några järn tvärs över rosterhålet gör den mer lätteldad, inte så benägen att puffa.

Hur brinner din?
Med 15mm primärluft skulle jag tro att du har mörk rök. Lambda under 1.
Bränn röken i pannan istället.

• Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
R rocketlauncher skrev:
Nysotad av sotare, se bild för resultatet. Svårt för mig som lekman att bedöma resultat. Är det så nysotade tuber bör se ut?
Min erfarenhet är att sotarna inte är speciellt intresserade/kunniga på att sota själva pannan, någon gång har dom skrapat lite försiktigt i vedmagasinet. Så jag brukar säga att jag sotar pannan själv.
Under vintern sotar jag ca varannan vecka, och jag skulle sotat och gjort rent det som visas på bilden, det tar inte många minuter när man fått in rutinen.

Laddtemperaturen kommer normalt upp först när returtempen börjar bli högre, dvs hela acktanken är uppe i t.ex 72º.
Man får pröva sig fram lite här så att man inte lägger in för mycket ved om det är lite uttag ur tanken, jag brukar elda upp tanken på helgen när man kan vara med och passa lite bättre.
Har också en Atmos 50 GSX fast modifierad med lambdastyrning.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Låter som att jag ska sota pannan en vända.
Någon som vet hur man får fram effekten som pannan ger baserat på vad laddomaten visar?

B Bjober skrev:
Några järn tvärs över rosterhålet gör den mer lätteldad, inte så benägen att puffa.
Har läst i många trådar om puffande men vet inte vad som menas, hör inget puffande hör bara fläkten när den går.
Kommer minska primären till 5mm.

B Bjober skrev:
Hur brinner din?
Med 15mm primärluft skulle jag tro att du har mörk rök. Lambda under 1.
Bränn röken i pannan istället.
Ingen svart rök. Vit rök som mest när jag tittat ibland ingen rök alls. Hur långt in i eldningen ska man kolla för att får ett bra "snitt"?

N Nybyggarn skrev:
Laddtemperaturen kommer normalt upp först när returtempen börjar bli högre, dvs hela acktanken är uppe i t.ex 72º.
Ska undersöka detta men min känsla är att den laddar innan hela acktanken är uppe i 72. Kan vara så att jag får backa på önskan om högre laddtemperatur, den verkar ladda på runt 80 när pannan blivit varm.

Tre mätare på en Laddomat-temperaturregulator, den övre visar cirka 80°C vilket antyder pannans laddtemperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R rocketlauncher skrev:
Någon som vet hur man får fram effekten som pannan ger baserat på vad laddomaten visar?
Enklast är att gå in på Termoventilers hemsida och ladda ner ett exelark där du kan fylla i och få fram effekten.

Minskat primär till 5mm öppet.
Sekundär "stängd" men man hör att det läcker in.
Rökgastemp på 230.
Ser ingen rök från skorstenen.
Upplever inte att keramiken är röd dock så man funderar på hur verkningsgrad är ...

Ska ta mig tid att sota en runda till så får vi se vad som händer med rgt.

Spontant så tycker jag dina temperaturer ser helt OK ut. Om du laddar hela tanken till 80° så har du 80-100° att ladda i när vattnet tar ett varv till. Oavsett laddtemp i första varvet så kommer du få i lika mycket energi när allt brunnit upp.
Jag har funderat lite på det här med vedens fukthalt. Jag upplever att pannan är mest lätteldad med "lagom fuktig ved".
Det här är ett problem för mig som gett mig f-n på att pannan ska brinna med snustorr ved och flis. För torr eller för blöt ved tycker inte pannan om verkar det som.
Som jag ser det så lider GSXen av 2 problem, det första är för högt liggande primärluftintag. Torr ved övertänder lätt och då brinner gasen färdigt (eller iaf för mycket) i vedmagasinet så den ogärna vill brinna i brännkammaren. Trots rätt lambda och temp så puffar och flämtar lågan för att ibland slockna. Ser man inte in i brännkammaren så kanske man inte ens märker detta. Veden brinner upp ändå men mycket gas går oförbränd ut genom skorstenen.
Gud vad timmar jag legat på golvet och glott in i hålet jag borrat i nedre luckan.....
Problem 2 är överoptimistisk utformning av hålet i keramiken och stor volym på kamrarna. Mycket gas som tänder samtidigt om det börjar puffa. Om hålet i keramiken som också släpper in sekundärluften , dvs munstycket som det kallas på andra brännare, hade utformats annorlunda hade pannan förmodligen funkat bättre.

Har du hål in så du ser lågan?

• Gilla
Nybyggarn
  • Laddar…
Storlek på ved samt fukthalt kan kanske göra att 15mm primär är OK för dig men inte för mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.