Miles Miles skrev:
Självklart är det en tankevurpa
Om det hade vart en elbil vore det en tankevurpa att ha en bensinvärmare.

Citat:
"Bensin och diesel värmare är nog bra i andra tillämpningar men inte på en elbil, det måste vara en tankevurpa..."

Hade elvärmen haft kapacitet så hade inte bensinvärmaren behövts, men tråden heter erfarenheter Passat GTE, inte produktutveckling åt VW. På denna bil borde bensinvärmare vara standard i Norden
 
  • Gilla
Stringfellow Hawke och 1 till
  • Laddar…
Vad är det som inte elvärmen klarar tycker du? Den fungerar ju perfekt och räcker ju till utan vidare i alla fall här i Sthlm.
Det är ju samma elvärme som är på parkering som när man kör i trafiken.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad är det som inte elvärmen klarar tycker du? Den fungerar ju perfekt och räcker ju till utan vidare i alla fall här i Sthlm.
Det är ju samma elvärme som är på parkering som när man kör i trafiken.
Den ger mer värme när man kör upplever jag, kör jag elvärme 40 minuter så blir det max 10 grader i kupen, kör man bilen kan man närma sig kanske 15-18 grader.

Nästa gång det är kallt och du kör, sätt klimaten på 20-22 grader, när elen tar slut och motorn startar då kommer värmen, det är en stor skillnad.
 
Någon som vet vid vilket läge på den gröna skalan som bromsljusen tänds när man släpper gasen?
 
  • Bilinstrument med varvräknare, laddningsindikator i grönt och digitala mätare för tid och förbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ganska tidigt vill jag minnas, garanterat vid "normal" motorbroms iaf.
Men det är ju ganska enkelt att prova.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ganska tidigt vill jag minnas, garanterat vid "normal" motorbroms iaf.
Men det är ju ganska enkelt att prova.
Jasså, hur testar man det enkelt?
 
Man brukar kunna se bakom sig eller i rutan om bromslyset tänds. Förutsatt att det är mörkt ute.
 
Har fått tillbaka bilen, inget klonkande (de smorde hjullager samt nått på bromsarna) och inget stolknak eller gnissel. Nybilskänslan återfann sig i 10min innan jag noterade ett veck i plasten på ratten som inte fanns där innan :sweat:
 
Har fått hem vår GTE. Ska dock lämna in den för att få fel på Keyless och hissautomatik åtgärdat. Men undrar hur/om SAFE-låsningen fungerar ... har den avslagen men det kommer ändå upp varningsmeddelande om safelåsningen varje gång jag tar av tändningen. Beter sig era bilar med safelåsning så här eller är det något fel på den?

Bilens instrumentbräda visar varningsmeddelande "Observera SAFE-låsning! Instruktionsbok!" på displayen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det meddelandet kommer alltid upp.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det meddelandet kommer alltid upp.
Ok, även fast safelåsningen är avtagen alltså .. bra, då vet vi! :)(y)
 
Vad är SAFE-låsning för funktion? Jag får också upp den där texten hela tiden men har aldrig förstått vad den betyder.
 
J Johan byggare skrev:
Vad är SAFE-låsning för funktion? Jag får också upp den där texten hela tiden men har aldrig förstått vad den betyder.
Safe-låsning innebär att handtagen från bilens insida funkar. Ska du alltså ha om du ibland låser in barn eller så.
Normalt inaktiveras handtagen på insidan när bilen är låst.
 
J Johan byggare skrev:
Vad är SAFE-låsning för funktion? Jag får också upp den där texten hela tiden men har aldrig förstått vad den betyder.
Safe-lock-låsning.
Lås en gång, och handtagen till dörröppning på insidan frikopplas.
Lås två gånger(inom ca 2sek), och handtagen på insidan är inkopplade, bra om du vill låsa bilen, men samtidigt lämna någon inne i bilen, som ska ha möjligheten att komma ut!
 
Ska beställa ny tjänstebil snart och det blir en GTE med tanke på bonus/malus skatt och förmånsvärde.
Men ska jag ta bensinvärmare el inte? kostar drygt 10", bilen har ju inbyggd elvärmare när den står på laddning men min säljare säger att den inte räcker till. Bor i Östergötland så har ett ganska snällt klimat men vill inte börja skrapa rutor igen efter många år med dieselvärmare. Vad är era erfarenheter av den inbyggda värmaren, klarar den -10?'

Väljer hellre panorama för samma pengar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.