9 790 läst · 10 svar
10k läst
10 svar
IKEA Metod - hålbild
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 583 inlägg
Någon som har mått på hålbilderna till de olika Metod-akåpen? Jag tänkte bygga lite inredning i plywood till verkstaden och använda lådor och gångjärnen till Metod.
Jo, det är 50 mm mellan centrum på hålraderna på höjden, översta och understa hålrad sitter 50 mm från kanterna. Sedan sitter hålraderna på djupet 20, 52, 277 samt 500 mm från framkanten. Dock svårt att mäta inne i skåpet men jag tror det stämmer. Det bästa är nog att köpa den billigaste stommen från IKEA och lägga på sidostycket som hålmall på plywooden när du borrar.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 583 inlägg
Tack. Det blir nog att köpa billigaste bänksskåpet och använda detta för mall. Brukar titta förbi fyndhörnan efter delar, men det är sällan de har köksdelar där.
Bästa svaret
Moddade metodstommar i somras. Det gick väldigt bra att slänga på den avsågade delen och använda som mall för att borra i alla fall. Inga konstigheter. De har ett 200 mm brett bänkskåp som kostar 199 kr. Lätt värt det för att få 2 färdiga hålmallar. Tid är också pengar.
Kolla upp lådorna innan så att du vet vilka hål som ska användas, det är tydligt i instruktionen som finns online. Då kan du markera på mallen vilka hål som är aktuella.
Däremot är jag osäker på deras gångjärn. De säljs nog med luckorna, oklart om de kan köpas separat?
Kolla upp lådorna innan så att du vet vilka hål som ska användas, det är tydligt i instruktionen som finns online. Då kan du markera på mallen vilka hål som är aktuella.
Däremot är jag osäker på deras gångjärn. De säljs nog med luckorna, oklart om de kan köpas separat?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 583 inlägg
Borde väl vara dessa?
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-60204645/
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-gangjaern-60204645/
Vill bara tacka för måtten. Skönt du delade med digFulkemisten skrev:Jo, det är 50 mm mellan centrum på hålraderna på höjden, översta och understa hålrad sitter 50 mm från kanterna. Sedan sitter hålraderna på djupet 20, 52, 277 samt 500 mm från framkanten. Dock svårt att mäta inne i skåpet men jag tror det stämmer. Det bästa är nog att köpa den billigaste stommen från IKEA och lägga på sidostycket som hålmall på plywooden när du borrar.
Puffar denna tråd. Har sett måtten. Tack för det. Dubbelkollar att jag förstått rätt?
Jag behöver bara de yttersta hålen för att fästa gångjärnen.
Dom sitter på 50 cc. Och den första är på 50 mm från botten på skåpets insida?
Vilket är djupet på dom? 20 eller 50 mm från stommens framkant?
Jag behöver bara de yttersta hålen för att fästa gångjärnen.
Dom sitter på 50 cc. Och den första är på 50 mm från botten på skåpets insida?
Vilket är djupet på dom? 20 eller 50 mm från stommens framkant?
Jag har fått svar från ikeas kundtjänst att översta och lägsta hålet på metodluckor sitter 48,5 mm från kant (troligtvis för att möjliggöra kombination av skåpsluckor). I övrigt verkar cc 50 mm vara korrekt.Fulkemisten skrev:Jo, det är 50 mm mellan centrum på hålraderna på höjden, översta och understa hålrad sitter 50 mm från kanterna. Sedan sitter hålraderna på djupet 20, 52, 277 samt 500 mm från framkanten. Dock svårt att mäta inne i skåpet men jag tror det stämmer. Det bästa är nog att köpa den billigaste stommen från IKEA och lägga på sidostycket som hålmall på plywooden när du borrar.