Vi byggde någon meter in på vår tomt och grannen villkorade då snörasskydd för att godkänna. Jag valde detta skydd:

https://www.malco.se/bygg/snorasskydd-kulo

Enkelt att montera. Syns inte alls och har fungerat hittills iaf.

• Gilla
verobar och 3 till
  • Laddar…
harry73
Jämför det med ett träd som står på grannens tomt. Får den rotvälta i en storm och faller den över bilen, är det du eller ditt försäkringsbolag som får ta skadan. Var trädet i dåligt skick och visste grannen om det, men gjorde han ändå inget åt det, kan han bli skadeståndsskyldig. Men då måste du också bevisa att grannen var försumlig.

Vi har inte så mycket snö här nere och har inget snörasskydd, så jag vet inte precis vad som gäller. Kan tänka mig att det är enklare att ta bort snö utan skydd och att man därmed klarar sig med en klenare dimension på taket, eller att man får mer istappar med snörasskydd eller så.
Så det behöver inte vara försumbart att inte ha snörasskydd. Sedan har han bygglov för garaget längs tomtgränsen, så då får han också bygga den där enligt bygglovet.

Skulle olyckan hända, skulle jag absolut försöka få skadestånd av grannen, men jag skulle i första hand försöka undvika skadan, för det är inte alls säker att du får igenom skadeståndskravet.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Det kan väl inte röra sig om några stora pengar när det ändå ska byggas? Lätt att sätta upp när taket läggs dessutom tänker jag...

• Gilla
backstad och 1 till
  • Laddar…
Kan det vara ett alternativ att bygga ett plank i tomtgränsen som håller snön borta?

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Kan det vara ett alternativ att bygga ett plank i tomtgränsen som håller snön borta?
De blir nog svårt att få ett plank att hålla emot snön på höjden av ett takutskut om dessutom grunden till byggnaden e högre än vad marken där staketet skulle komma.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
J JohanOlson skrev:
, men finns ingen skyldighet i lagens mening för honom att sätta upp snörasskydd accepterar jag det.
Jo i lagens mening så finns det en skyldigyhet för honom att ta hand om dagvatten (snö är en form av dagvatten), på sin egen tomt.

Men Konsekvensen av att inte göra det, är att kommunen kan förelägga honom att han skall göra det. Sedan om han kan anses vara försumlig eller oaktsam genom att inte ta hand om sitt dagvatten, och det orsakar skada hos dig, så kan han bli ansvarig. Men det är väldigt osäkert om det anses försumligt att hindra snö från att rasa på din bil.

Då kommer frågor i stil med "hur uppenbart är det att snön kan rasa, och nå din bil", det kanske inte är uppenbart för din granne. Eller hur självklart är det att rasande snö verkligen ställer till med en skada, för många av oss är det helt klart att ett snöras är riskabelt, men fattar alla hur riskabelt det är? Det är tillåtet att vara okunnig och tom. dum.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Snön faller i princip rakt ner. Inte fem meter.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
När de kommer med fart ner från ett tak så kommer det nog ut några meter sen glider det på marken efter att de "landat" också
Beror ju på takmaterialet men på ett plåttak så kan de få bra fart när hela taket töms på en gång

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, det är det som är "finessen" med skadeståndslagstiftningen.

Du skall kunna leva ett normalt liv, med normala aktiviteter, utan att ständigt vara orolig för att ställa till något med grannens rolse royce. Grundprincipen är att om du drabbas av en skada på din egendom, så är det ditt problem, såvida inte skadan har uppstått genom brott (uppsåt), eller om någon är orimligt oförsiktig med sitt sätt att leva "normalt".

Det finns några explicita undantag. Vid bilkörning har du ett absolut ansvar, alla skador du orsakar med din bil är du ersättningsskyldig för, samma gäller om du har hund. Du är strikt ersättningsskyldig för allt hunden ställer till oavsett hur bra uppsikt du har över hunden, eller om den sliter sig osv. Det finns ytterligare några undantag (tror jag).
Lite OT nu. men ja det finns undantag även för hund. Har du en tik som går hemma på inhägnad tomt, och det kommer en hanhund som tar sig in och betäcker tiken, är det du som tikägare som "äger" problemet (om du tex vill att tiken ska ha en abort så får du betala). Strikt ansvar för löptikens ägare alltså, men inte för hanhundsägaren, även om hunden passerar inhägnad. Det finns tydligen hovrättsdom på detta.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Nu har ju grannen sagt att han skall skotta bort den nerfallna snön. Mitt förslag är att helt enkelt låta en vinter gå och se hur det fungerar. Skulle det fungera dåligt och du får svårt att ta dig fram, eller drabbas av fallande taksnö på något annat sätt så förklara då för grannen att det här funkar inte, det är bättre om han sätter upp ett snörasskydd. Om det nu är det.
Det bästa vore nog om ni kommer överens nu innan vintern om att ifall det inte fungerar med att grannen skottar så vill du att det kommer upp ett snörasskydd innan nästa vinter.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Det låter som du har en god relation till grannen. Kan du inte bara säga att jag vill ha ett snörasskydd mot min sida. Kan du sätta dit det så betalar jag för det.
Det kostar väl typ som självrisken vid ett ev snöras på bilen och du slipper problemen. Om min granne skulle säga så till mig skulle jag sätta dit och betala skyddet.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nja, det beror på. Jag vet av erfarenhet att snön från mitt tak hamnar som mest ca tre meter från fasaden. Då har jag runt fyra meter till takfot, och ca 45 graders taklutning.

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H skrev:
Mjae, det stämmer inte riktigt. Mitt hus har ungefär samma taklutning som grannens garage. Och på min baksida - där jag inte har något snörasskydd - än, såg jag i vintras vilka enorma mängder och med vilken fart det kommer. Därav min oro inför grannens tak.

J
Lustigt och lyckligtvis nog är min granne en trogen läsare här på forumet och lyckades se denna tråd och fick efter en stunds läsning känslan av om att det är han som är förd på tal. Han scrollar då upp och ser mitt namn. Han kom då direkt över till mig och sa ”Du vet, du kan prata med mig, det är lugnt!”.

Vi har nu pratat om snörasskyddet och han hade hela tiden för avsikt att sätta upp ett, vilket jag totalt missuppfattat.

Tursamt nog är min granne av den sorten som är lite mer direkt och framåt, och gärna rätar ut frågetecken på en gång utan massa magont och missförstånd. Så allt har löst sig till det bättre!

Jag vill tacka er alla för era svar och engagemang.

Mvh Johan

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Modig och 19 till
  • Laddar…
J JohanOlson skrev:
Lustigt och lyckligtvis nog är min granne en trogen läsare här på forumet och lyckades se denna tråd och fick efter en stunds läsning känslan av om att det är han som är förd på tal. Han scrollar då upp och ser mitt namn. Han kom då direkt över till mig och sa ”Du vet, du kan prata med mig, det är lugnt!”.

Vi har nu pratat om snörasskyddet och han hade hela tiden för avsikt att sätta upp ett, vilket jag totalt missuppfattat.

Tursamt nog är min granne av den sorten som är lite mer direkt och framåt, och gärna rätar ut frågetecken på en gång utan massa magont och missförstånd. Så allt har löst sig till det bättre!

Jag vill tacka er alla för era svar och engagemang.

Mvh Johan
Än finns det hopp för mänskligheten :)(y)

• Gilla
JohanOlson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.