Hej!

Jag bor i en lägenhet som byggts 1928 i vasastan, Stockholm. Det har varit en takrosett i vardagsrummet (42cm i diameter) tidigare men den har av någon anledning tagits bort. Nu vill jag montera en ny.

På bilden ser ni en takrosett som återfinns i köket och jag skulle vilja ha samma i vardagsrummet. Jag antar att det är svårt att hitta samma, men det kanske finns en liknande?

Tar gärna emot tips vart jag kan hitta liknande takrosett som stämmer överens med stilen.

Tack!

• Takrosett med klassisk stil monterad på tak, belyses av en hängande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns nog en hel del att välja på i bygghandeln. Gogla på takrosett och du får dessa,, plus mycket annat:
Olika modeller av vita takrosetter med priser och butiksnamn, från förenklat till detaljrikt mönstrade.

Har kollat runt en del men hittar ingen som har samma stil, de är antingen för detaljerade eller för avskolade. Min takrosett är något mellan detalj och avskalat.

Hittade dock en, men inte helt 100...

• Två takrosetter, den övre ornamental med bladmönster, den undre med strålar och cirkelform, mot mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggfabriken, sekelskifte med flera affärer som inriktar sig på byggnadsdetaljer som ser ut som förr

Sen får man ju tänka på att den som är kvar inte nödvändigtvis måste vara i rätt stil heller. Den kan ju vara nå 50tals stuk.

BirgitS
Sen var det ju vanligt att det var olika stuckaturer i olika rum för även då ville man lägga olika mycket pengar på olika rums utsmyckning. Matsalen kunde ha mer påkostade stuckaturer än salongen eller tvärtom. I kök var det nog vanligast med inga stuckaturer alls.

Stilmässigt tycker jag att ditt förslag R9 passar bra ihop med din befintliga. Sen hur det kan ha sett ut från början i din lägenhet vet jag inte alls. Här är några exempel på takrosetter från 20-talet: https://www.sekelskifte.se/category/stuckatur-20-tal

Under 20-talet var det väl nationalromantik eller nåt återfall av klassicism som gällde? Dvs, originalet bör har varit mer ornamenterat än den som sitter där nu.

Gammelnörden
Jag tror absolut att TS takrosett kan vara original. Den ser precis ut som Gunnar Leches läkeroler - den sista utsmyckningen på fasaderna han tilläts använda när Diös(?) tog över byggandet i slutet av 1920-talet.

Ja, det beror kanske på hur snabb den aktuella arkitekten var på att anamma funkis-stilen som började sprida sig då.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
BirgitS
useless useless skrev:
Under 20-talet var det väl nationalromantik eller nåt återfall av klassicism som gällde? Dvs, originalet bör har varit mer ornamenterat än den som sitter där nu.
Nyklassicism, nordisk klassicism eller 20-talsklassicism (kärt barn har många namn) var modern under större delen av 20-talet och den var mer återhållsam än nationalromantiken och i stället mer elegant (Swedish Grace på engelska). Inspirerad av antiken och t.ex. var meanderslingor populära som utsmyckning. Stockholms stadsbibliotek på Observatoriekullen är jämngammal med TS:s lägenhet.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag tror absolut att TS takrosett kan vara original. Den ser precis ut som Gunnar Leches läkeroler - den sista utsmyckningen på fasaderna han tilläts använda när Diös(?) tog över byggandet i slutet av 1920-talet.
Tips på vart jag kan hitta mer information om Gunnars takrosetter? Hittar bara allmän historik om honom på internet.

Gammelnörden
G Gringro skrev:
Tips på vart jag kan hitta mer information om Gunnars takrosetter? Hittar bara allmän historik om honom på internet.
Det var inte takrosetter utan utsmyckning på husfasaden...

Det är bara att kontakta exvis den firman TS visade bild från ovan (https://www.stuckaturverkstad.se/). En sådan - eller motsvarande - ”riktig” stuckatör kan i regel leta fram alt nytillverka precis det man vill ha.

Hur gick det? Jag kan rekommenderbara traditionel Stukatur i Göteborg. De kan säkert gjuta av den.

Men en annan fråga, hur är elen löst? Hänger det en lös sladd som går ingjuten genom gipset? Jag skall montera en och vet inte riktigt hur man skall göra... /Jesper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.