12V räcker en bra bit, dock åker 18V fram när det ska hålsågas eller borras lite grövre/längre.

Inga som helst problem att tex skruva trall eller väggskivor med 12V.
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
12V räcker en bra bit, dock åker 18V fram när det ska hålsågas eller borras lite grövre/längre.

Inga som helst problem att tex skruva trall eller väggskivor med 12V.
Har man dessutom slag så duger en 12v till rätt grova skruvar också.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Använder nästan bara min 10,8v borr/skruvdragare resp. slagskruvdragare.
Men ska man köra en hel altan är de för klena. Det går, men man förlorar tid.
I alla andra fall (dvs inte ren "massproduktion") är det helt underbart med den låga vikten.
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
j.erkers
Samma här och altanen gjorde jag för mer än 20 år sedan med en lånad Makita dragare som då var det bästa jag någonsin provat. Min nuvarande blå bosch "12V" känns ändå bättre...
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Eric Öbo
Jag vill ha en maskin jag kan ta med på jobb och som jag vet räcker till för det jag behöver göra. Det gör inte de mindre maskinerna. Men som sagt, för mindre fix och trix hemma funkar de bra.
 
Känner igen mig i mycket av diskussionen.

Märke inte alltid en garanti för bra prestanda. Tror vilken kinamaskin som helst skulle överträffa mitt mest hatade verktyg, en B&D cirkelsåg KS165N. Motorn byttes på goodwill efter några år, wobblade något våldsamt i de usla lagringarna. Men även därefter en genomrutten konstruktion från start: veka fästen gör det nästan omöjligt att såga rakt med skiten. Stor, tung, dyr och genuint urkass. Fattar inte att jag jag har den kvar men kanske som avskräckade exempel.

Annars blandade karameller. Smått imponerad av ett billigt multiverktyg från Jula, hade bra garanti i den serien så tänkte varför inte. Funkat perfekt men kanske inte lika smidiga verktygsbyten som på bättre maskiner, fått jobba hårt. Bra maskin.

Biltema skruvdragare i mellanmodell, funkade fint i fyra år inkl altanbygge och dragning av grova skruvar. Gav upp i våras på ett mindre jobb och osade bränd motor och rök betänkligt. Fick tillbringa natten ute på gräsmattan om den skulle få för sig att börja brinna på riktigt.

Ersattes under sommaren av en Milwaukee skruvdragare i M12-systemet dvs 12 V. Jäklar vilken maskin, två 2 Ah batterier laddare väska för ynka 1200 spänn. Urstark och härlig kvalitetskänsla. Köpte även på mig en slagmutterdragare i samma M12-serie för 1700 spänn eller så, helt otrolig kraft i valbara steg upp till 340 Nm, perfekt för tex hjulbyte på bilarna. Och sedan ett riktigt kraftigt 6 Ah-batteri på det för en tusing till, behövs om man vill jobba länge eller maximera kraften (klar skillnad mot kraften man får med de små 2Ah-batterierna som iofs oftast räcker mer än väl).

Nu är väl inte Milwaukee att betrakta som ett budgetmärke men prismässigt ligger det nästan där i M12-serien. Kan säga att jag inte känt minsta behov att gå upp till M18 dvs 18V-maskiner i den serien, deras lätta små 12-voltare fyller alla mina behov vad gäller skruvdragning/mutterdragning/borrning mindre dimensioner. Otroligt starka lätta och härliga små maskiner.

Behöver jag köra hammarborr (eller riktigt grova hålsågar, borra grovt etc) så har jag Hilti TE2-M sladdmaskin, givetvis med riktigt bra långa Hilti borrkronor som kör 25 mm hål i gammal jäklig hårdbetong i källargolv som om det vore smör. Inte heller det "budgetmärke" kanske men den var inte särskilt dyr ändå.

En njutning varje gång man får anledning att använda riktigt bra verktyg för rätt jobb!
 
Redigerat:
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
Glömde nämna sticksågen. Trilskats i decennier med en halvdålig sticksåg Bosch grön utan pendling, trodde att det helt enkelt bara skulle accepteras att de vibrerar som satan och är svårstyrda om man vill såga rakt, typ tigersåg i miniatyr. Sticksågen dog till slut och jag fick anledning att kolla runt efter bättre grejer.

Testade en Jula "röd meec" för kanske en 6-hundring, den var minst lika usel som vad jag redan dragits med så jag lämnade tillbaks. Skitdålig kvalitet i sågbordet och bladstyrningen och kändes knepig i hur den jobbade rent allmänt.

Men så skaffade jag en liten kompakt och ganska lätt blå Bosch GST 90E och *jäklar* vilken skillnad! Otroligt välbalanserad och den liksom jämnar ut vibrationerna av sågrörelserna av sig själv. Tyst, effektiv. Hur enkel som helst att såga rakt med helt odramatiskt, plus skitenkelt bladbyte.

Lustigt nog inte särskilt mycket dyrare än den där röda Meec, kanske en dryg tusing jag minns inte exakt men det var en riktig ögonöppnare. Har haft enormt mycket nytta av den, en riktigt bra sticksåg det ska alla unna sig.

Såklart finns det väl ännu bättre men detta duger till alla mina behov av dylikt verktyg utan minsta tvekan. Superfin maskin till lågt pris, ett nöje att arbeta med.
 
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Säger som Carl Bildt: Frågan är fel ställd. ;)

Det är två olika maskiner som har olika användningsområden. Vill du ha en allroundmaskin ska du köpa 18V-varianten. Ska du enbart dra skruv, kanske i trånga utrymmen, ska du köpa 10,8V-maskinen.

Sen gäller det utrustningen som följer med. I de vanliga ”paketen” med laddare och extra batteri har 18V-varianten batterier på kanske 4-5 Ah medan den lilla har 2,0 Ah. Den stora blir ganska tung och kan upplevas som klumpig, men ska ska du bygga exempelvis en altan kommer du nog att kräkas på alla batteribyten med den lilla lätta som dessutom inte orkar lika mycket.

Ska du fixa och renovera hemma lite lätt duger 10,8V med sina klenare batterier. För alla större och tyngre arbeten bör du gå upp i storlek till 18V och leva med att du kan bli lite trött i armen efter en dags fixande

Kom också ihåg att Makita använder olika batterier till de små och stora dragarna så du kan inte köra 18V-arens batterier i 10,8V-maskinen.

Hoppas att du blev lite klokare.. :p
absolut, långsamt blir jag klokare!

18 v då det som gäller för mig, dvs vill kunna använda till nästan allt. dock chuckstorlek inte lika viktigt, minsta är väl 10 mm? det räcker för mig.

nästa fråga då ang batteristorleken. hur mycket påverkar det? Jag har inget emot att byta batteri rätt ofta. är fritids/hemma-jobb så det blir bra med lite kafferaster ibland...

hittade bosch blå 18 v med 1,5 Ah batterier för bra pris. Men misstänker att dessa batterier ej är kompatibla me de övriga blå bosch batterimaskinerna och att deras batterier ej passar i denna laddare och vice versa? Hur kan man lista ut detta?
 
H Harald Blåtumme skrev:
Glömde nämna sticksågen. Trilskats i decennier med en halvdålig sticksåg Bosch grön utan pendling, trodde att det helt enkelt bara skulle accepteras att de vibrerar som satan och är svårstyrda om man vill såga rakt, typ tigersåg i miniatyr. Sticksågen dog till slut och jag fick anledning att kolla runt efter bättre grejer.

Testade en Jula "röd meec" för kanske en 6-hundring, den var minst lika usel som vad jag redan dragits med så jag lämnade tillbaks. Skitdålig kvalitet i sågbordet och bladstyrningen och kändes knepig i hur den jobbade rent allmänt.

Men så skaffade jag en liten kompakt och ganska lätt blå Bosch GST 90E och *jäklar* vilken skillnad! Otroligt välbalanserad och den liksom jämnar ut vibrationerna av sågrörelserna av sig själv. Tyst, effektiv. Hur enkel som helst att såga rakt med helt odramatiskt, plus skitenkelt bladbyte.

Lustigt nog inte särskilt mycket dyrare än den där röda Meec, kanske en dryg tusing jag minns inte exakt men det var en riktig ögonöppnare. Har haft enormt mycket nytta av den, en riktigt bra sticksåg det ska alla unna sig.

Såklart finns det väl ännu bättre men detta duger till alla mina behov av dylikt verktyg utan minsta tvekan. Superfin maskin till lågt pris, ett nöje att arbeta med.
otroligt sammanträffande att du skrev detta nu då jag precis sitter med en sådan i varukorgen på bauhaus! har bara fått bra recensioner liknande vad du skriver. 989 kr - taget!
 
Hoppas du blir lika skitnöjd som jag! Ett av mina favoritverktyg.
 
Eric Öbo
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
otroligt sammanträffande att du skrev detta nu då jag precis sitter med en sådan i varukorgen på bauhaus! har bara fått bra recensioner liknande vad du skriver. 989 kr - taget!
Det är en sån jag har.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
absolut, långsamt blir jag klokare!

18 v då det som gäller för mig, dvs vill kunna använda till nästan allt. dock chuckstorlek inte lika viktigt, minsta är väl 10 mm? det räcker för mig.

nästa fråga då ang batteristorleken. hur mycket påverkar det? Jag har inget emot att byta batteri rätt ofta. är fritids/hemma-jobb så det blir bra med lite kafferaster ibland...

hittade bosch blå 18 v med 1,5 Ah batterier för bra pris. Men misstänker att dessa batterier ej är kompatibla me de övriga blå bosch batterimaskinerna och att deras batterier ej passar i denna laddare och vice versa? Hur kan man lista ut detta?

Blå Bosch 18v batterier funkar med Blå Bosch 18v verktyg.

Däremot och det gäller nog utan undantag så är de proffsmodeller som säljs med 1,5 Ah batterier inte proffsmodeller utan endera budgetmodeller i ny kostym eller gamla modeller. Undvik!
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Du ska få ett kort och konsist svar på frågan spar in lite pengar på något annat kör ryobi rakt av, deras maskiner duger gott och väl. När du väl är inköpt på laddare och batteri blir inte verktygen nakna mycket dyrare en de billiga varianterna , skit i kap o ger sågen. Kör med cirkelsågen först och spara ihop till en ordentlig förslagsvis Bosch blå den håller säkert 20 år om du har tur !
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
O Oeldling skrev:
Du ska få ett kort och konsist svar på frågan spar in lite pengar på något annat kör ryobi rakt av, deras maskiner duger gott och väl.
Tur att du inte ska köpa en häcksax då. Körde sönder en batteridriven sådan från Ryobi andra gången jag använde den. Plötsligt klickade motorn bara. Har också hört andra mindre kul historier om Ryobis kvalitet. Deras ”usp” verkar ju vara det där med samma batteri till alla maskiner och då är det nog lätt att lura till sig en del kunder, f f a villaägare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.