Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS
N noone70 skrev:
Jasså, så varför har de då klätt FN skrapan med ett citat av Greta?

[länk]
För att hon är där?
Det är många som reser till FN för att hålla tal, det gör inte att FN är en del av en svenskrörelse (när en svensk är där på besök) eller en arabrörelse (när en arab är där och pratar om sitt).

N noone70 skrev:
Och varför satsar sverige massor med pengar i deras klimatfond? [länk]
För att svenska politiker vill göra ett bra intryck i klimatfrågan gissningsvis. Vill du ha ett exakt svar får du ju hämta det från de regeringar vi har haft.

FN har många strängar på sin lyra, att vara ett forum där folk kan påverka andra i olika riktningar är en del av det. Det har säkert varit lobbyister för oljeindustrin där också flera gånger och det gör ju inte FN till en representant för oljeindustrin för det.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att hon är där?
Det är många som reser till FN för att hålla tal, det gör inte att FN är en del av en svenskrörelse (när en svensk är där på besök) eller en arabrörelse (när en arab är där och pratar om sitt).


För att svenska politiker vill göra ett bra intryck i klimatfrågan gissningsvis. Vill du ha ett exakt svar får du ju hämta det från de regeringar vi har haft.

FN har många strängar på sin lyra, att vara ett forum där folk kan påverka andra i olika riktningar är en del av det. Det har säkert varit lobbyister för oljeindustrin där också flera gånger och det gör ju inte FN till en representant för oljeindustrin för det.
Men oavsett så är FN en storspelare när det gäller att bekämpa ”klimathotet” och du påstår att de inte är det!
Det är åter igen hysteriskt kul att de själva inte verkar tro att det är vi människor som orsakar klimatförändringarna... för om det nu var så att det är vi som orsakat det, det är jättejättejättejätte-bråttom att göra något och alla insatser gör skillnad, varför gör då en storspelare som FN inte ALLT för att stoppa klimatkatastrofen?
Nä, förutom att de är en miljöbov i klass med ett mindre I-land så de väljer att ha ett gigantisk klimattoppmöte dit 10000 tals folk flyger (var av ett stort antal med privatjet) och på många andra sätt bidrar till att öka klimatpåverkan.
Det där toppmötet orsakar förmodligen mer negativ klimatpåverkan än vad alla svenska klimatsatsningar under 1 år ger i positiv klimatpåverkan och det kommer inte resultera i något mer än ett urvattnat dokument där man knappt är överens om att inte vara överens.

Det hade man lika gärna kunnat komma fram till över Skype
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
N noone70 skrev:
Det där toppmötet orsakar förmodligen mer negativ klimatpåverkan än vad alla svenska klimatsatsningar under 1 år ger i positiv klimatpåverkan
Absolut inte
N noone70 skrev:
och det kommer inte resultera i något mer än ett urvattnat dokument där man knappt är överens om att inte vara överens.
Inte alltför långsökt!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och just dit skickas mycket av vårt plastavfall för återvinning, men det visste troligen inte den som gjort kollaget.
Jaha, och jag som trodde att det mesta skickades till Slite på Gotland, för att eldas i ugnarna när Cementa tillverkar cement av kalksten.
20.000 ton/år är en siffra jag minns att jag läst.
https://www.helagotland.se/samhalle/atervunnen-plast-har-eldats-upp-pa-cementa-13916015.aspx
https://www.helagotland.se/samhalle/den-gotlandska-plasten-aker-farja-tur-och-retur-13917715.aspx
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6625185
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
Greta, denna stackars flicka som utnyttjas för andras behov. (min åsikt)

Vägrar tro att hon gör detta helt av egen vilja.
Visst söker hon bekräftelse men till vilket pris?

Om hon gör det helt frivilligt och mår bra av det lovordar jag henne men tveksam till att tjejen mår bra av detta.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
R
Ytterligare ett bra exempel på att du styrs helt och hållet av vad du vill tro. Du "vägrar tro" att hon gör det av fri vilja. Hon "utnyttjas för andras behov" enligt din "åsikt". Du är "tveksam till att tjejen mår bra av detta".

Du vet ju själv att du inte har ett enda evidens att backa upp detta med, eller hur?

Hennes föräldrar säger att hon började må mycket bättre när hon började engagera sig i klimatfrågan. Hon själv säger samma sak. Hon ser inte ut att vara tvingad på något sätt av vad jag sett hittills. Men du vet förstås bättre i denna fråga också?
 
  • Gilla
Pernas och 1 till
  • Laddar…
Fuska med statistik?
Tony Heller visar hur det går till att vrida statistiken så att det passar klimatalarmister.
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
optimum
R RoAd skrev:
Ytterligare ett bra exempel på att du styrs helt och hållet av vad du vill tro. Du "vägrar tro" att hon gör det av fri vilja. Hon "utnyttjas för andras behov" enligt din "åsikt". Du är "tveksam till att tjejen mår bra av detta".

Du vet ju själv att du inte har ett enda evidens att backa upp detta med, eller hur?

Hennes föräldrar säger att hon började må mycket bättre när hon började engagera sig i klimatfrågan. Hon själv säger samma sak. Hon ser inte ut att vara tvingad på något sätt av vad jag sett hittills. Men du vet förstås bättre i denna fråga också?
Du kan uppenbarligen inte läsa vad jag skrivet utan hittar på.

Det står "(min åsikt)" på första raden och alla är fria att ha sin åsikt.
Det måste inte finnas bevis till åsikter.
Svårt att förstå?
 
  • Gilla
Stegatorparn och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Hennes föräldrar säger att hon började må mycket bättre när hon började engagera sig i klimatfrågan.
Den rimliga frågan till dem är kanske vad de gjorde för att det inte skulle gå så långt tidigare. Men ju vuxnare hon blir desto mindre relevanta blir förstås spekulationer om föräldramisslyckanden.
 
Om vi tar ursprungsfrågan "Är klimathotet något att bry sej om?" så tror jag svaret är snarare att man får spänna fast säkerhetsbältena och se. Att människan har ökat mängden koldioxid i atmosfären är fastslaget utan tvivel, men vad det kommer innebära för klimatet på jorden är nog svårt att förutse i modeller (det är oerhört komplexa system inblandade).

I vilket fall som helst är jag väldigt pessimistisk att vi skall kunna vända trenden med ökande koldioxid utsläpp. Vårt nuvarande ekonomiska system bygger på tillväxt och konsumtion. Dessutom bygger de på demokrati så en riktning mot en mer ”obekväm” tillvaro måste komma från väljarna. Annars röstar vi bara in andra politiker. Och det är ju rätt talande att presidenten i världens mäktigaste land inte tror på klimatteorier öht. Alternativet skulle vara en världsomspännande auktoritär övervakningsstat, men då tror jag hellre väljer fem meter högre havsnivå.

Klimatet är en sak, en annan är jordens överbefolkning och vår vårdslösa hantering av naturresurser. Om man tänker att människan skall överleva som art i tusentals/miljoner/miljarder år till så kommer det någon gång i framtiden krävas ett helt annat system än ”Ullaredshopping” och fritt barnaalstrande. Det är onekligen en helt unik tid som vi lever i just nu, en liten passus i mänsklighetens historia. Jag tror framtidens dom kommer bli ganska hård om oss.
 
  • Gilla
  • Älska
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
R
optimum optimum skrev:
Du kan uppenbarligen inte läsa vad jag skrivet utan hittar på.

Det står "(min åsikt)" på första raden och alla är fria att ha sin åsikt.
Det måste inte finnas bevis till åsikter.
Svårt att förstå?
Nej jag läste förstås vad du skrev, jag citerade t.o.m. "din åsikt".

Du har självklart rätt, en åsikt behöver inte vara grundad i någonting alls. Men det är i.s.f. en rätt kass åsikt. Du ger ofta uttryck för sådana åsikter här i tråden. DET var min poäng, du verkade missat den.

Den poängen är det dessutom fler i denna tråden som borde ta till sig.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den rimliga frågan till dem är kanske vad de gjorde för att det inte skulle gå så långt tidigare. Men ju vuxnare hon blir desto mindre relevanta blir förstås spekulationer om föräldramisslyckanden.
Möjligt, men det var som sagt inte Greta eller hennes välmående som var poängen.
 
J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Och just dit skickas mycket av vårt plastavfall för återvinning, men det visste troligen inte den som gjort kollaget. Och f.ö. är det väl mest ett miljöproblem, som inte har så mycket med klimatet (= det vi diskuterar i denna tråden ) att göra?
Men det vi isåfall skickar dit är väl inte samma plast de dumpar i havet eller så hur är det relevant för tråden? Skickar vi sopor dit och det hamnar i havet så tar jag tillbaka. Däremot är det ju relevant att vi påförs kostnader i klimatets namn men ett det enligt vissa i stället medför att det istället köps fler plastpåsar eftersom man annars saknar soppåsar. Detta bidrar naturligtvis till klimatpåverkan.
 
BirgitS
N noone70 skrev:
Men oavsett så är FN en storspelare när det gäller att bekämpa ”klimathotet” och du påstår att de inte är det!
Det är åter igen hysteriskt kul att de själva inte verkar tro att det är vi människor som orsakar klimatförändringarna... för om det nu var så att det är vi som orsakat det, det är jättejättejättejätte-bråttom att göra något och alla insatser gör skillnad, varför gör då en storspelare som FN inte ALLT för att stoppa klimatkatastrofen?
Nej, FN är inte en storspelare med en massa befogenheter utan en samarbetsorganisation för världens länder som styrs av politiker. FN kan inte bestämma vad olika länders ledning (president, regering etc.) ska göra utan de kan t.ex. anordna möten och konferenser dit de olika ländernas styrande får komma för att lyssna och diskutera. Hur är det med din kunskap om FN egentligen?

N noone70 skrev:
Nä, förutom att de är en miljöbov i klass med ett mindre I-land så de väljer att ha ett gigantisk klimattoppmöte dit 10000 tals folk flyger (var av ett stort antal med privatjet) och på många andra sätt bidrar till att öka klimatpåverkan.
Det där toppmötet orsakar förmodligen mer negativ klimatpåverkan än vad alla svenska klimatsatsningar under 1 år ger i positiv klimatpåverkan och det kommer inte resultera i något mer än ett urvattnat dokument där man knappt är överens om att inte vara överens.

Det hade man lika gärna kunnat komma fram till över Skype
Man kan förstås aldrig veta i förväg (och i många fall inte ens i efterhand) vad ett möte får för resultat. Ett exempel om det får ett enda land i Afrika att säga ifrån till Kina att de inte vill ha de kolkraftverk som Kina tänkt att bygga där så är det mycket värt och troligen minskar det koldioxidutsläppen mer än vad som gick åt för att flyga dit alla som var med på mötet.

Skype är odugligt till annat än envägskommunikation när många är inkopplade på samma samtal/chatt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jaha, och jag som trodde att det mesta skickades till Slite på Gotland, för att eldas i ugnarna när Cementa tillverkar cement av kalksten.
Det var ju några år sen, håll dig uppdaterad.
 
  • Gilla
Pernas
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, FN är inte en storspelare med en massa befogenheter utan en samarbetsorganisation för världens länder som styrs av politiker. FN kan inte bestämma vad olika länders ledning (president, regering etc.) ska göra utan de kan t.ex. anordna möten och konferenser dit de olika ländernas styrande får komma för att lyssna och diskutera. Hur är det med din kunskap
FNs klimatfond kommer ha 100 MILJARDER DOLLAR 2020 om alla håller sina åtaganden.
Det är mer än hela Sveriges budget för 2018

Har man så mycket kapital att spendera har man makt, mycket makt och är definitivt en storspelare... oavsett vilken kunskap jag har.
 
  • Gilla
intrestin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har du någon aning om vad det är för slags fond, hur den fungerar?

Vem bestämmer vad. T.ex. vilka medel som flyter in och vilka som går ut, och till vad och var?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.