Borrat lite....
Arbetsfordon på bakgård med uppbörd jord, synlig från träaltan med utemöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Roligt att se något annat än gula riggar!
Ska det sprängas?
Ser att det är en TH-rigg då jag gissar det är en H22x108 nacke på den ena stången/stålet(kan ju vara nackstång, IDS eller konstång). ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ja, vi skjuter i morgon för rörgrav. C:a 15 meter varierande djup 0-1,6 meter delat på 3-4 salvor.

Borrvagnen hade tydligen sving på underredet som visst var rätt ovanligt men smidigt vid rörgravsjobb. Lät inte som det var standardutrustning riktigt. Hur som helst så är det en väldigt sympatisk sprängare.
 
Nu har vi haft taklagsfest för den nya latrinkomposteringsbyggnaden, där efterkomposteringen ska ske. Plats för nio baljor kommer att underlätta betydligt och göra att jag kan fortsätta att använda gödslet i trädgården oregelbundet. Det verkar som om vi behöver magasinera en del för att det vid vissa tider på året går åt gödsel som smör i solsken. Med ett ordentligt tak slipper jag täcka med lock eller plast. Så skönt!

Eftersom byggnaden är finast på baksidan var det där som vi skålade i prosecco. Med utsikt över skogen och fiskrensningsplatsen var det en trevlig plats. Sambon kom hem med två stora regnbågslaxar, så det blev dubbelt firande.

Nybyggd latrinkomposteringsbyggnad med rött tak och festdukning med proseccoflaska och två glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd latrinkomposteringsbyggnad med tak och plats för nio baljor omgiven av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdigställd latrinkomposteringsbyggnad i trä med plats för nio baljor och ett rödbrunt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flaska prosecco och två champagneglas på bord, bredvid en stor regnbågslax på en skärbräda, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stiftet och 4 till
  • Laddar…
Jag har slutskördat dillen:
Ett stort knippe av skördad dill framför en blå himmel och en röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skördad dill i en vit plastlåda med rött lock bredvid på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Trimmat runt huset och råkat köra sönder kottens bo :( , trodde att han skulle pysa vidare till dagen efter men han ligger kvar och myser. Kommer att bygga i direkt anslutning om några veckor och undrar vad man kan göra?
Han är trädgårdskompis och jag vill inte skada honom :cry:


Igelkott som ligger och vilar i en trädgård med skadat bo av löv och kvistar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Ledsen
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Trimmat runt huset och råkat köra sönder kottens bo :( , trodde att han skulle pysa vidare till dagen efter men han ligger kvar och myser. Kommer att bygga i direkt anslutning om några veckor och undrar vad man kan göra?
Han är trädgårdskompis och jag vill inte skada honom :cry:


[bild]

Med vänlig hälsning, fremax
Kanske kan du köpa eller bygga ett nytt bo och se om det går att bära över kottis till.
https://www.wexthuset.com/i-tradgarden/djur-i-tradgarden/fagelholkar-bon/igelkottsbo-igloo
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har kämpat med lera och tung jord i det som en gång var en gräsmatta. 150 kvm prima ogräsfri matta fick vi offra för att få in kommunalt VA. Tungt, blött och eländigt jobb. I morgon kommer dock 8 kubik finfin gräsmattejord som ska ut innan sådd. Hoppas gräset kommer hinna ta sig lite innan vintern. Kommer lägga på växtduk för att skynda på.
 
Skördat 2 av 22 chiliplantor, detta var vanlig cayenne. Har inte fått tillräckligt med sol och värme i år, får nog bli ett växthus.

Återstår skörd av Barak , Numex Pinata, Aji Ahuachapáu, Habanero Tasmanian samt Thai Hot Ornamental. De får leva vidare inomhus, vågar inte riskera frostnatt även om prognosen lovar plus dygnet runt. Skördad grön och röd cayennechili på en träskärbräda med en sax i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 5 till
  • Laddar…
engs
F fusion skrev:
Skördat 2 av 22 chiliplantor, detta var vanlig cayenne. Har inte fått tillräckligt med sol och värme i år, får nog bli ett växthus.
[bild]
Samma här, dock bara tre plantor och inte en enda frukt som hunnit bli röd. Har växtlampa, kan man ta in de och hoppas de mognar under den?
 
F fusion skrev:
Skördat 2 av 22 chiliplantor, detta var vanlig cayenne. Har inte fått tillräckligt med sol och värme i år, får nog bli ett växthus.

Återstår skörd av Barak , Numex Pinata, Aji Ahuachapáu, Habanero Tasmanian samt Thai Hot Ornamental. De får leva vidare inomhus, vågar inte riskera frostnatt även om prognosen lovar plus dygnet runt.[bild]
Det där skulle du publicerat i odlingstråden också :D
Spännande, nöjd med chiliåret? här har det varit konstigt.. alla segar sig och byta färg.. kommer lite senare allmänt, trots värme och vatten (och sol).

Vissa sorter har inte bytt färg än..
 
engs engs skrev:
Samma här, dock bara tre plantor och inte en enda frukt som hunnit bli röd. Har växtlampa, kan man ta in de och hoppas de mognar under den?
Jag bor i skåne, sådde innan nyåret.. perfekta plantor.. bra växtbelysning.. växthus... sommarsol och värme och ingen vattenbrist.. men de "jäklarna" har varit sega i år, har betett sig helt annorlunda mot hur de brukar!

Nu har vi fått bra skörd ändå, men vissa sorter har inte börjat byta färg ens :surprised:
 
Fångat boven som är skyldig till alla högar i planteringen runt flaggstången. Roboten verkar ha avskräckt den för att göra mer hål i gräsmattan.

En svart sork fångad nära gräsmattan vid en flaggstång, med suddig bildkvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessvärre tog jag bilden med en potatis.
Då den levde fick jag lite brått att avliva den.

En svart sork verkar det ha varit :thinking:
 
  • Wow
Snigla
  • Laddar…
engs engs skrev:
Samma här, dock bara tre plantor och inte en enda frukt som hunnit bli röd. Har växtlampa, kan man ta in de och hoppas de mognar under den?
Ja, det går bra att ta in, jag brukar se till att de får stå i fönster där solen lyser några timmar om dagen. Inte vattna för mycket inomhus. Det rasar många blad nu när mörkret tar vid, kanske bättre med växtlampa, jag har ingen. Jag brukar senare på hösten klippa ned stammen på plantorna och flyttar ned dessa till den del av källaren där det inte är så varmt. Vattnar en gång i veckan, sen tar jag upp plantorna i mars och ställer i fönstret, efter nån/några veckor kommer det ut nya skott.

Bra hemsida för oss hobbyodlare ! https://www.shaggkvist.se/

Gissa om frugan är glad nu:mad:.... chiliplantor överallt och hon kom hem från Italien ikväll :rofl:
 
Snigla Snigla skrev:
Det där skulle du publicerat i odlingstråden också :D
Spännande, nöjd med chiliåret? här har det varit konstigt.. alla segar sig och byta färg.. kommer lite senare allmänt, trots värme och vatten (och sol).

Vissa sorter har inte bytt färg än..
Oj, visste inte att det finns en odlingstråd också , tack för tipset !

Chiliåret, nja inte så bra, som sagt inte många röda frukter, bor längs hälsingekusten. Om jag jämför 2 år sedan (hade bara 2 gamla plantor 2018) så är allt så sent, tordes inte flytta ut plantorna förrän typ 10 juni, varm juni och sedan kylig juli följd av hyfsad augusti, men ändå känns det som allt är en månad efter jft 2017. Jag drömmer om växthus:p

De nya sorterna jag provade i år är Barak, lagom stark redan som grön och ger många frukter, coolt med frukter som växer uppåt. Man blir sugen på sånt här godis när man ser frukterna http://www.candypeople.se/portfolio/spanska-paron/

Aji Ahuachapáu blir imponerande stor växt med massor av frukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.