10 025 läst · 7 svar
10k läst
7 svar
Få ut lim utan fogpistol
Är det ens möjligt? Blev påsåld en jävla burk lim och byggfog inte fan visste jag att man behöver en pistol till den. Vägrar köpa det, dåligt för miljön att köpa onödiga söker jag använder 1 gång!
Tips på att få ut innehållet????
Tips på att få ut innehållet????
Produkter som diskuteras: "fogpistol"
Fogsprutor
Fogsprutor är verktyg som används för att applicera fogmassa, oftast i form av silikon eller akryl, vid tätning och limning i byggnadskonstruktioner och hantverksprojekt. De är essentiella för att uppnå en jämn och kontrollerad applicering
Läs mer
Bästa svaret
Tror inte att det går, köp en sådan här och ge den till någon som behöver den när du är färdig.
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogpistol-2000040259
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/fogpistoler/fogpistol-2000040259
Om det inte är så trögflytande så går det att sätta en hammare med skaftet först i patronen. Sedan håller du patronen i handen och hammarhuvudet mot överarmen så trycker du ut lim genom att böja ihop armen. Men det är väldigt svårt att få en snygg fog på det här viset. Men ska man bara smeta ut lim eller något som inte är så noga hur det ser ut så fungerar det.
Har fakriskt råkat ut för att min gamla pistol gick sönder och då körde vi precis som du sade en hammare, för att gå det snyggt fick jag hålla i tuben och "rikta strålen" medans en vän som var med fick trycka stadigt med hammaren. Bökigt men det gick ann när man var tvåN Niq skrev:Om det inte är så trögflytande så går det att sätta en hammare med skaftet först i patronen. Sedan håller du patronen i handen och hammarhuvudet mot överarmen så trycker du ut lim genom att böja ihop armen. Men det är väldigt svårt att få en snygg fog på det här viset. Men ska man bara smeta ut lim eller något som inte är så noga hur det ser ut så fungerar det.
Hahahah! En fråga pistolen är jätte trög jag har blå märken idag i mina handflator, är det något jag kan fixa? Eller ska den va så trög får trycka med all styrka för få ut lite.Krokben skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 361 inlägg
Jag har en från Biltema jag med, FOGPISTOL SJÄLVFRIGÖRANDE Art. 19-2799
Kostar en hundring men det är det värt jfr den billigaste varianten: mycket högre utväxling och att den släpper trycket direkt när man släpper handtaget, ligger inte och fortsätter spruta ut när man lägger ifrån sig den.
Kostar en hundring men det är det värt jfr den billigaste varianten: mycket högre utväxling och att den släpper trycket direkt när man släpper handtaget, ligger inte och fortsätter spruta ut när man lägger ifrån sig den.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Montera uterum limträ (fastnat i takskenorna)
Altan & Uteplats -
Fanér på ytterdörr - laga (limma) eller byta ut??
Fönster & Dörrar -
Fästa tapetavslut runt hörn - superlim?!
Färg, Måla & Tapetsera -
Limma fast fönsterruta på solfångare (för varmvatten, inte solceller för el)
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Limma kortsidor på golv utan fäste
Golv