Hej allihopa!
Vi har tänkt mura en egen stödmur på vår tomt. Dimensionerna är 13 meter lång och 140cm hög så ingen jättepjäs men rätt så hög ändå.
Underlaget är väldigt stenblandad jord, inte lera.

Vi tänkte bygga av den stenen jag lägger in bild på. Det står att den funkar upp till 70 cm. Vad händer om vi bygger högre? Är det jättedumt elker kan det funka under våra förutsättningar? Ovanför ska det vara en grusgång utmed altanen så inget hårt tryck liksom. Ingen biltrafik eller så.

Om vi tar in hjälp för att få underlaget bra gjort. Törs vi mura resten själva då? Vi har tänkt stenlim och sen armering in i backen vid typ var tredje lager sten. Vad tror ni?

Vi tänkte göra av L-stöd först men alla kostnadsförslag landar på 70k och det har vi inte råd med och tycker inte heller det är så snyggt. Vår markanläggare grävde upp tomten och drog sedan (inte så kul...) En grå mursten benämnd "MURSTEN STARKA VILLA HEL GRÅ 400x200x140MM" visas på en produktlista.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå mursten avsedd för bygge av stödmur, visad på skärmdump från webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så nu står vi här själva med problemet. Goda och vänliga råd mottages tacksamt!

Nej, bygg inte en stödmur med sådana block, det kommer inte hålla i längden. Titta istället på en stödmur som bygger inåt och låser sig i varandra, typ Benders Megawall. Allt annat är bara att slänga pengar i sjön

Fulkemisten
140 cm är en rätt hög stödmur som ger våldsamt tryck från jordmassorna bakom, oavsett biltrafik eller inte ovanför... Jag hade valt annan sten om det gäller att mura. Det finns sådana med klack som låser fast bakom stenen under eller sådana med hål där man gjuter och armerar inväldigt. Oavsett så behöver muren nog luta bakåt.

Edit: Pucktvåa.

Ja att göra den lutande bakåt hade vi tänkt.

harry73
Man kan ju vända stenen så att muren blir 400mm bred. Då kan muren bli högre.
Om det räcker för 1,4m vet jag inte

harry73
Man kan även lägga betong eller sandcement bakom muren.
Oavsett är det bra att dränerema bakom muren för att minska vattentrycket på muren.

harry73 harry73 skrev:
Man kan ju vända stenen så att muren blir 400mm bred. Då kan muren bli högre.
Om det räcker för 1,4m vet jag inte
Detta är 25 st/ kvm vilket blir 1000 kr/ kvm och ger ett extremt fult intryck.

Det är väl bättre att köpa en stödmur som är gjord för just stödja massor?

Benders Megawall grå 950 kr/ kvm, varför krångla till det?

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
harry73
D durdens skrev:
ger ett extremt fult intryck.
Det måste vara en smaksak.

harry73 harry73 skrev:
Det måste vara en smaksak.
Absolut visst är det så, men tänk dig själv en mur med överlappning på 10 cm, kom se ut som ett schakebräde framifrån.

harry73
Man behöver såklart inte sätta alla sten tvärs. Det finns olika förband man kan välja
Illustration av olika murförband med numrerade exempel på sätt att arrangera tegelstenar.

harry73 harry73 skrev:
Man behöver såklart inte sätta alla sten tvärs. Det finns olika förband man kan välja
[bild]
Ja du har rätt, det ser mycket bättre ut än en helt vanlig mur...

Glöm inte att även om du kör Benders Megawall (som även jag tycker är ett snyggare alternativ) så behöver använda geonät för förankring bakåt i fyllningen.
Annars kommer muren att kalva om några år.
Tro mig... jag pratar om egen erfarenhet... och den muren var bara 6 stenar hög!

• Gilla
LisaVrålet
  • Laddar…
Jag ha en mur c:a 1 meter hög med L-element, fungerar utmärkt.
Men trappan ner är lagd med sten cirka 30x40 cm på sidorna, och de rör sig, var 10:e år får vi gräva upp och placera tillbaka stenen, vi har försökt med byggskiva av olika slag bakom utan att det fungerar.
Bit i det sura äpplet, bygg ordentligt, 70-tusen för 13 meter a 1,40 tycker jag var ganska billigt.

Vi hade samma ungefär samma bekymmer med kostnad kontra utseendet när vi skulle fixa till tomten. Har sutterängtomt med 17m × 0,6m högt mot gatan samt 5m × 1,6m längs sidan av huset.
Bygga mur med sten kändes som ett bra val men när man räknar med det så drar kostnaden iväg med transport och allt underarbete innan man ens sätter igång med stenen. Lägg till sedan att det blir sättningar och att muren ger vika efter 5-10år, det känns lite ovärt att lägga ut de pengarna och tiden om man ändå får göra om det.
Vi satsade på att köpa l-stöd och hyrde in en grävare som gjorde underarbete och monterade dem. Han gjorde en mur om dagen, skönt att se resultat direkt och man vet att de står pall lång tid framöver.
Då de inte är så snygga så finns det olika mönster att få (om man betalar för det).
Pluspoäng är att på ovansidan av l-stöd så finns det ingjutna gängor man kan fästa stolpar till staket med jämna mellanrum.
Ta in offerter och räkna på det!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.