Heij83
Antagligen inte svaret du kanske vill ha men.

Jag har renoverat ett hus med Ryobi.
Skruvdragare, cirkelsåg, kap/Gersåg
Dom funkade...
kapsågen var svår att ställ in rakt då graderna inte riktigt stämde. Skruvdragaren funkar fint men är lite tung och otymplig. Cirkelsågen är kanske lite klen.

Nu när jag bygger hus så har jag uppgraderat till Makita och undrar varje gång hur fa....n jag orkade med att jobba med budgetverktygen för Makita är så mycket bättre,
Men vet man inte så kanske man är lyckligt ovetande.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Köp begagnat, massor som tex flyttar till lägenhet o säljer av. Jag har fyndat ex tigersåg för en hundring. Huskvarna ny trimmer för 500 osv. Makita kap o ger såg 500 likaså. För mig helt galet att köpa nytt. Bara prova på plats om dyrare grejer. Lägg ut på Facebook köp o sälj o skriv vad du söker
 
  • Gilla
FRS05 och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Ingen har nämt B&D ännu :p
[bild]
BLACK&DECKER QUATTRO
Tre(!) funktioner i ett verktyg enligt beskrivningen, i verkligheten troligen noll.
Dock tror jag det kan vara en bra investering för framtiden, ser framför mig att de få som överlever kommer betinga höga samlarvärden, tänk Stanley 55
En sådan råkar finnas hemma hos min moder.
Den var kass redan när hon köpte den.
 
När jag renoverade huset så köpte jag först lågprisgrejor för att jag var snål. Sedan när jag bytt vinkelslipen 3 ggr, spåraren för el, 2ggr, tigersågen 2ggr, skruvdragaren en gång så köpte jag ett stort paket med Makita 18v grejor.

Vinkelsågen har börjat bli lite klenare, dock är det antagligen bara kolen som behöver bytas.

Det var 9 år sedan och jag har tokrenoverad ett hus, byggt 60kvm tillbyggnad, renoverad ett stall och de flesta går fortfarande som tåget, fast de legat ut ibland, det har regnat på dem, tigersågen låg ute i ett halvår täkt av snö (barnen glömde den ute) så om du skall göra något mer avancerat så skulle jag rekommendera att köpa kvalitetssaker.

Det blir dessutom mycket roligare att jobba med bra grejor. Kan t.ex. rekommendera AEG´s oljedämpande slagskruvdragare, låter inte speciellt mycket mer än en vanlig, men är mycket, mycket skönare att jobba med. Inget motvrid även vid stora skruvar. Har dragit i 8 x 220 och det gick som tåget.

Om du trots allt måste köpa billigt så titta på garantitiden och spara kvittot. Du får heller inte ha bråttom eftersom de kanske vill laga den i stället för att byta ut den.

/N
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Rusta och Ö&B har jag bara haft otur med, går inte dit (för verktyg) längre. Grå Meec är inte heller värd att titta på ens. Fullständigt skräp.

Clas Ohlsson, röd Meec och Biltema har varit prisvärda och gjort vad de ska, även om de är lite tunga ibland, klumpiga ibland och svåra att göra rent/dammar mycket ibland. Biltemas grovdammsugare däremot gick sönder väldigt fort (föregångare till 17-582). Einhells grovdammsugare och planhyvel är jag väldigt nöjd med också för priset, men jag har inte haft dem så länge.

Grön Bosch och B&D har varit helt okej att börja med, men jag tycker de kostat mer än ladornas egna verktyg och inte levererat bättre resultat (eller gått sönder ungefär lika fort)
 
  • Gilla
reiback och 2 till
  • Laddar…
Jag har valt att köra med Makita då jag lyckades få en skruvdragare (kortnos) med två 4Ah batterier för 1299:- i systainer :surprised:.
På något sätt felmärkt men jag var glad.
Köpte sedan deras slagborrmaskine för 1199:- och lilla handdammsugaren (grym!) för 199:-.

MEN, innan detta så köpte jag en billig noname borrhammare för 399:- ink. frakt som gick att bila vilken jag plågade i många timmar.
Lånade ut denna till en kompis som skulle sätta upp hyllor och säkra upp bokhyllorna då dom har småbarn.
Jag och min kompis glömde bort detta och hans kompis i sin tur frågade om min kompis hade en borrhammare att låna ut.
Han lånade ut den då hans kompis skulle sätta upp en hylla i entrén..
Alla har nu glömt var maskinen kommer ifrån och kompisens kompis bestämmer sig för att bygga hus.
Nåväl huset byggs och vi ses och jag får syn på maskinen och frågar min polare om min maskin finns kvar,,.
Det är ju den slitna maskinen som ligger där som min polare en gång sådär 4 år tidigare lånat.
Fungerar fortfarande klockrent även om det finns ett litet missljud.från ett lager.
Så visst kunde jag valt Festool eller Hilti men tydligen gjorde en maskin för 399:- jobbet.

Lidls sågblad till sticksåg och tigersåg har varit bättre än mina Bosch vilket kan tyckas märkligt.
Deras SDS+ hårdmetallborrar är väl lite ojämn kvalitet och måste okulärbesiktigas vid köp så att lödningen av skäret är OK men 5st för 149:- och vi borrade 40+ hål utan att dom tröttnade så är det nog väl godkänt.
 
  • Gilla
Lattjo-Snickaren
  • Laddar…
Hela frågan är ju väldigt konstig enligt mig, du ska gå och köpa ett gäng billiga verktyg?

Är det inte klokare att definiera ditt behov?

Hur mycket ska du använda verktygen och till vad.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Håller inte med om Jula. :thumbdown:
Köpte en Meec kompressor där en gång (första och sista) Den gick 10 sekunder sedan tappade den varv, som om den började kärva, för att sedan ryka.
Jag stängde av och åkte tillbaka med den. Fick nästan inte byta den utan dom ville skicka den på garantireparation som skulle ta några veckor fastän den enligt mig var DOA (Dead on arrival).
Efter mycket diskuterande växlade dom den motvilligt mot ett annat exemplar i butiken.
(Den fungerar fortfarande efter flera år trots att det är ett budgetmärke)

Mkt intressant. Din historia känns rätt klassisk. Har hört dylika. Lite som ett lotteri, har du tur får du en fungerande maskin till billig penning. Lika sannolikt att det är skräp som inte håller alls eller håller men ger dåliga resultat, som beskrivits väl ovan...
 
T Thörre skrev:
Detta gör min Bosch också ifs.

Mitt sämsta köp är Meec slipmus som tappar papprerna direkt för kardborretejpen är för dålig.
Samt Ryobi multiverktyg som inte gjorde mer än att vibrera och låta en massa men kunde inte kapa en liten trälist en gång.

Köpte även Julas målade skottkärra, synd bara att färgen lossnade direkt och plåten under inte tål vatten och kommer rosta sönder efter ett år. Men den var fin vid montering iaf.

Köpa begagnat hade jag inte gjort då man inte vet hur mycket dom varit använda.
Är det dyrt att köpa nytt så är det dyrt att reparera tyvärr.
Hahaha! JULAS SKOTTKÄRRA! Episkt!


Intressant dock att ryobi har ett så kasst multiverktyg. Många här ovan som ju skriver att ryobi är bra medelmärke, nästan i nivå med bosch...

Jag köpte Biltemas multiverktyg för några veckor sedan. Monterade sågbladet och använde till lite blandade saker i en veckas tid under husrenovering. Sedan var det dags att ta av bladet och byta, men nej se det gick INTE. Den medföljande sexkantsnyckeln gjorde fästmuttern rund efter ett par försök, och nu verkar den sista fast för evigt.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Antagligen inte svaret du kanske vill ha men.

Jag har renoverat ett hus med Ryobi.
Skruvdragare, cirkelsåg, kap/Gersåg
Dom funkade...
kapsågen var svår att ställ in rakt då graderna inte riktigt stämde. Skruvdragaren funkar fint men är lite tung och otymplig. Cirkelsågen är kanske lite klen.

Nu när jag bygger hus så har jag uppgraderat till Makita och undrar varje gång hur fa....n jag orkade med att jobba med budgetverktygen för Makita är så mycket bättre,
Men vet man inte så kanske man är lyckligt ovetande.
Ja precis ! Lyckligt ovetande och utan lust att daska ut 15-20 papp på ett bräde för flera maskiner som jag inte vet exakt hur mycket jag kommer att använda.

Ovan har flera nämnt skruvdragare. Ja jag har ju en slagborr blå bosch som jag drar skruvar med också. Levererar men otympligt i längden. Svårt att komma åt i vissa hörn osv. Komplementet till detta är en trött Ikea-skruvdragare vars enda fördel är att den är batteridriven.

Men som sagt... försöker känna av var de störsts behoven ligger. Köpte en grön bosch slipmaskin idag på rea. Tänkte att slipa är bland de tråkigaste jobben så där vill man få det gjort så snabbt som möjligt...
 
S salisbury skrev:
Köp begagnat, massor som tex flyttar till lägenhet o säljer av. Jag har fyndat ex tigersåg för en hundring. Huskvarna ny trimmer för 500 osv. Makita kap o ger såg 500 likaså. För mig helt galet att köpa nytt. Bara prova på plats om dyrare grejer. Lägg ut på Facebook köp o sälj o skriv vad du söker

Ja jag scannar av tradera och blocket etc. bara det att det tar så lång tid och här på Gotland är det inte så många annonser samtidigt.

Dessutom har vi inte alla varuhus: Hornbach, K-Rauta och Bauhaus finns inte tex. Så deras grejer kan man inte så lätt gå och känns och klämma på...
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Hela frågan är ju väldigt konstig enligt mig, du ska gå och köpa ett gäng billiga verktyg?

Är det inte klokare att definiera ditt behov?

Hur mycket ska du använda verktygen och till vad.
Ja jag orkade inte gå in i detalj på vad jag ska göra. Men jag renoverar ett gammalt hus: slipa golv, riva väggar, ta bort linoleummattor och fastlimmade masonitskivor på golvet, nya ytskikt, lägga golv i ett rum, sätta taklister och golvlister, renovera plåttak (dra spik och skruva i farmarskruv bla). Ev installera kassett i öppen spis och även lägga klinkers.

därutöver bygger jag en del möbler till huset själv. Just nu platsbyggda garderober men så småningom massa bokhyllor, en köksö och kanske även en ny trappa.

Pga möbelbygg är fräs också med i listan. Är faktiskt även på g och ska införskaffa bordssåg. Då breddas vidden av vad man kan bygga själv rätt ordentligt.

Nästa år blir det också aktuellt med trädgård med allt vad det innebär. Det lär även bli ommålning av fasad. Funderar på både högtryckstvätt och färgspruta för detta.

Behoven är m a o båda nära förestående och sannolikt långvariga.

Hoppas detta kan bringa mer klarhet i frågans syfte.
 
j.erkers
Riva? Köp en Tove kofot!
(En kofot är en kofot trodde jag tills jag köpte en Tove.)
 
  • Gilla
A:son och 1 till
  • Laddar…
j.erkers
Ja, kärlek vid första användningen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.