Har kikat flera gånger

Det är precis något sådant jag vill bygga. Enkelt och bra. Möjligen lite starkare när man ändå håller på, men inte nödvändigt
 
En gammal och dammig liftgrund med stor rephjul och växellåda i ett trärum, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vafan, vaknade i natt och kom på att förra ägaren till huset lämnat grunden till en lift

Den måste visserligen helrenoveras och motorn måste bytas. Men nedväxlingen finns ju redan. Kanske kan man rentav slipa ur ett spår i stenen och klä det med gummi för repets skull.
 
Genom att bygga in mekanismen kan man ta bort många av säkerhets riskerna. Dessa liftar är ju inte bemannade när de finns i skidsystem, ända säkerheten jag sett är en nödbrytare.
 
T topmount skrev:
Genom att bygga in mekanismen kan man ta bort många av säkerhets riskerna. Dessa liftar är ju inte bemannade när de finns i skidsystem, ända säkerheten jag sett är en nödbrytare.


Jodå, jag tänkte bygga in allt i en låda och allt ska fästas runt en kraftig björk.
 
T topmount skrev:
Genom att bygga in mekanismen kan man ta bort många av säkerhets riskerna. Dessa liftar är ju inte bemannade när de finns i skidsystem, ända säkerheten jag sett är en nödbrytare.
Det sitter i princip alltid säkerhetslösningar som vajrar, byglar etc som aktiverar nödstopp om nån råkas dras med.
 
N Nerre skrev:
Det sitter i princip alltid säkerhetslösningar som vajrar, byglar etc som aktiverar nödstopp om nån råkas dras med.

Ja sånt är ju inget större problem att lösa.
 
Väcker liv i det här igen... Drömmen lever vidare .-)

Skulle man kunna använda sig av en sån här på något vis:

https://verktygsboden.se/elvinschar...iW_-Vzivq1Abb8v-UmOxH6wkgXqMgFYUaAjM4EALw_wcB

Tänkte att man ju får en del "på köpet" men man måste väl växla upp farten på något vis istälelt. Kanske sätta vinchen ovanför t ex en bilfälg och sammabinda med en kedja? Tankar?


Jag vill fortfarande ha en "loop" med löphjul osv.
 
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Väcker liv i det här igen... Drömmen lever vidare .-)

Skulle man kunna använda sig av en sån här på något vis:

[länk]

Tänkte att man ju får en del "på köpet" men man måste väl växla upp farten på något vis istälelt. Kanske sätta vinchen ovanför t ex en bilfälg och sammabinda med en kedja? Tankar?


Jag vill fortfarande ha en "loop" med löphjul osv.
Tror inte den är gjord för att gå kontinuerligt någon längre stund...
 
Nej, en vinsch har ofta en driftcykel som säger typ att man får köra den max 10 minuter och sen måste den svalna. Detta helt enkelt eftersom man annars behöver mycket mer kylning av motorn.

Men visst, slänger man på en kylfläkt som går hela tiden kan det funka att köra den kontinuerlig. Eller så löser överhettningsskyddet ut.
 
  • Gilla
Plocka om
  • Laddar…
Ah, det låter ju rimligt förstås. Efter lite googlande igen så hittar jag flera länkar till liknande projekt där de använt åkgräsklippare. Ibland hela klipparen och ibland bara driften till bakhjulen.
 
Nyfiken på hur det gått då jag också funderar på ett eget litet liftbygge? Hittade tråden nu när jag letar inspiration
 
Nej, det har inte blivit något av detta än. Barnen är för små ändå än så länge. Men till nästa vinter borde man kanske försöka få tid till detta. Har försökt läsa på och tittat på olika ideer på nätet och youtube.

En idé som jag fastnat lite för är att försöka få tag på bakvagnen till en gammal åkklippare. Det borde vara ett smidigt sätt att få till en lagom utväxling. Men jag vill ju driva allt med en elmotor.

Hojta om du kommer på något smart :)
 
Tänkte på den här tråden när jag åkte skidor efter nyår. Då man ifall man skall göra en cirkulär lift behöver ha hög spänning på linan och komplicerade säkerhetssystem, tror jag mer på typ en el vinsch som man kan köra fram och tillbaka. Tryck på en knapp när du skall upp och och en när du kommer upp och en när liften skall ner igen.Sen kan man komplettera med automatisk brytning om man vill lyxa till det. Då behöver man en vikt som håller linan sträckt när den rullas ut
 
Jag tror inte man behöver krångla till det mer än så här:


I mitt fall skulle en sån räcka ypperligt.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.