pacman42 pacman42 skrev:
Min VVB värmer när kompressorn går, dvs i princip hela tiden. En kompressor vill man inte stänga av och slå på för ofta nämligen. På sommaren så går däremot elpatronen för att värma vattnet. Den är väl aktiv kanske 2min/h för att hålla temperaturen inom det inställda intervallet. I praktiken så är det inte det som styr elpatronen dock, utan det är värmebehovet som mitt hus har och om kompressorn räcker till för att värma det vattnet. Regleralgoritmerna för den uppvärmningen är inte så lätta att få kontroll över. Om man köper till ett extra kretskort för några tusenlappar till elpannan (FLVP) så får man en effektvakt som skulle kunna styras av en extern enhet. Men det kostar alltså. Eftersom mitt hus värms med kompressor (inklusive VV) större delen av året så finns inte mycket att hämta.

Meningen är inte att tala ned, men du verkar inte riktigt vilja ta till dig att det kostar stora pengar att genomföra de saker du vill införa. En del vet jag inte ens om de kan fungera i större skala då komplexiteten blir väldigt stor.

Med de priser man får för varje kWh om man skall räkna in kostanderna för styrning av funktionerna och problem med trasig styrning mm så kan man nog pumpa upp vatten många gånger i fjällsjöar för en billigare penning. Man behöver inte alltid välja den intressantaste lösningen, det är ofta de enkla lösningarna som är av större intresse.

Men dessa saker handlar fortfarande bara om att utjämna effektuttaget (reglerkraft) inte baskraften som saknas på vintern när solen inte skiner.
pacman42 pacman42 skrev:
Min VVB värmer när kompressorn går, dvs i princip hela tiden. En kompressor vill man inte stänga av och slå på för ofta nämligen. På sommaren så går däremot elpatronen för att värma vattnet. Den är väl aktiv kanske 2min/h för att hålla temperaturen inom det inställda intervallet. I praktiken så är det inte det som styr elpatronen dock, utan det är värmebehovet som mitt hus har och om kompressorn räcker till för att värma det vattnet. Regleralgoritmerna för den uppvärmningen är inte så lätta att få kontroll över. Om man köper till ett extra kretskort för några tusenlappar till elpannan (FLVP) så får man en effektvakt som skulle kunna styras av en extern enhet. Men det kostar alltså. Eftersom mitt hus värms med kompressor (inklusive VV) större delen av året så finns inte mycket att hämta.

Meningen är inte att tala ned, men du verkar inte riktigt vilja ta till dig att det kostar stora pengar att genomföra de saker du vill införa. En del vet jag inte ens om de kan fungera i större skala då komplexiteten blir väldigt stor.

Med de priser man får för varje kWh om man skall räkna in kostanderna för styrning av funktionerna och problem med trasig styrning mm så kan man nog pumpa upp vatten många gånger i fjällsjöar för en billigare penning. Man behöver inte alltid välja den intressantaste lösningen, det är ofta de enkla lösningarna som är av större intresse.

Men dessa saker handlar fortfarande bara om att utjämna effektuttaget (reglerkraft) inte baskraften som saknas på vintern när solen inte skiner.
Vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är en tråd som behöver kapas i pannanselement
Och jag tolkar ditt svar som att du gissar. Min vvb startar kl 21 eller om jag vet om att jag ska duscha fler än 2 personer så startar jag den i appen.
Bara en så enkel sak som att sätta elementet på timer hade avlastat elnätet.
Men jag förstår. Det går inte att göra hos dig .
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade i våras på vad ett batteri till Renault Zoe kostade och hur lång livstid de räknade med att det hade. Då kom jag fram till ett belopp på någonstans runt 2kr (kommer inte ihåg den exakta kostnaden dock, kan ha varit en bit över 2kr till och med).
Räknar du batterihyra då?
 
Då jag har en nära släkting som dött i en trafikolycka så väljer jag en stor bil för min familjs säkerhets skull. Här väljer jag bort miljön (även om det är en eldriven laddhybrid, vilket en del skulle säga är miljövänligare).
 
A Alexn72 skrev:
Är det något som händer ofta i ditt liv? Så ofta att jag väljer bil utifrån att man ska kunna föda barn i den eller sin vi lämna extremfallen. Bara gör att jag en eller två gånger om året behöver en lastbil så innebär det inte att jag kör lastbil till jobbet.
Det handlar inte om att föda i bilen utan att det är extremt sällan det går att planera när man behöver bilen för att åka till tex BB, utan man har ofta upp till någon timme att spela på och den tiden är det mycket annat att tänka på än att komma ihåg att se till att bilen laddas istället för att användas av elnätet.

Våra barn kom fem-sex veckor förtidigt så det var inte planerat just då.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det handlar inte om att föda i bilen utan att det är extremt sällan det går att planera när man behöver bilen för att åka till tex BB, utan man har ofta upp till någon timme att spela på och den tiden är det mycket annat att tänka på än att komma ihåg att se till att bilen laddas istället för att användas av elnätet.

Våra barn kom fem-sex veckor förtidigt så det var inte planerat just då.
Då får du väl köra fossilt. Glöm inte att tänka den bara
 
A Alexn72 skrev:
Räknar du batterihyra då?
Nej, friköpskostnad på nya batterier.
 
A Alexn72 skrev:
Vet inte riktigt vad jag ska säga. Det är en tråd som behöver kapas i pannanselement
Och jag tolkar ditt svar som att du gissar. Min vvb startar kl 21 eller om jag vet om att jag ska duscha fler än 2 personer så startar jag den i appen.
Bara en så enkel sak som att sätta elementet på timer hade avlastat elnätet.
Men jag förstår. Det går inte att göra hos dig .
Jag är rätt kompetent när det gäller att bygga både el och elektronik. Jag vågar dock inte göra vad som helst när det gäller husets värmesystem, man är lite för beroende av det. Jag har experimenterat en del för att försöka effektivisera uppvärmningen och för att kunna koppla loss elpatronerna ur systemet utan att använda mig av tillverkarens egen effektvakt. Resultatet har varit kontrsproduktivt med kallt vatten och kalla element mm. Regleralgoritmerna är uppenbarligen inte gjorda för att "bara koppla ur" elpatronen...

Jag har byggt min egen laddbox till bilen vilket gör att jag kan styra när bilen skall laddas och med valbar laddström, men det innebär inte att jag vill att någon annan skall bestämma detta. Jag styr detta utifrån mina behov och mina kostnader.
 
Av ren nyfikenhet, varför laddar du din hybrid om nu det bästa är att köra på det fossila drivmedlet? :thinking:
 
Mikael_L
Jag antar att det är bättre för hans egen privatekonomi att köra så mycket som möjligt på el, men sämre för Tysklands klimat, som tja .. blir Sveriges också ... :thinking:
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Av ren nyfikenhet, varför laddar du din hybrid om nu det bästa är att köra på det fossila drivmedlet? :thinking:
För att det är billigare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för ett uppriktigt svar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Dottern har en mopedbil med eldrift också, av samma orsak. Det var bättre ekonomi i den än de som drivs med bensin och diesel.

Edit: Detta visar ju ganska väl vad som krävs för att få en ordentlig omställning, dvs att det är ekonomiskt fördelaktigt. De flesta jag känner skulle inte byta till elbil av någon annan orsak, men det finns några få idealister i min umgängeskrets också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är rätt kompetent när det gäller att bygga både el och elektronik. Jag vågar dock inte göra vad som helst när det gäller husets värmesystem, man är lite för beroende av det. Jag har experimenterat en del för att försöka effektivisera uppvärmningen och för att kunna koppla loss elpatronerna ur systemet utan att använda mig av tillverkarens egen effektvakt. Resultatet har varit kontrsproduktivt med kallt vatten och kalla element mm. Regleralgoritmerna är uppenbarligen inte gjorda för att "bara koppla ur" elpatronen...
Har Du något schema?

Om det verkar väldigt inbyggt och svårt att ändra mitt i kanske man kunde finta systemet redan vid effektvakten...
 
A Alexn72 skrev:
Oj.. inte var vi bittra här inte...
Tyvärr ger det inget att diskutera vidare.
Och ändå gör du det?! ;)

A Alexn72 skrev:
Att du är helt ute och cyklar i argumentet med solceller är ju en sak..
Du får ringa till tesla och berätta att bara för att de har producerat 13twh och bilarna har förbrukat 5twh vid laddning så är det ju ingen väg att gå.
Nej. Det är det inte. Produktionen har nämligen inte skett när konsumtionen gjord det. Och det är ett krav när det gäller el.

Att ladda elbilar är ett, partiellt undantag, men inte så stort som vissa skulle tro. Artikel i den senaste NyTeknik om just det när någon räknat på om man kunde lösa Gotlands elproblem mha att bara ladda elbilar när det blåser. Situationen visar sig vara betydligt mer komplex än man kan tro, och du behöver elbilar till en kostnad av 15 miljarder.

A Alexn72 skrev:
Att de är på väg mot att klara sig helt på el från solen är ju bara önsketänkande.. eller ja mer verklighet i länder där solen skiner .
Ja, det är rent önsketänkande. Finns inga länder i världen som är ens i närheten.

A Alexn72 skrev:
Att jag producerar mer el hemma än vad jag gör av med både i hemmet och till elbilen som går 7 mil från maj-sep. är ju inget som skulle fungera i verkligheten.
Nej. Eftersom du för att kunna komma undan med det förlitar dig på "min" vatten och kärnkraft.

Kom igen när du klippt sladden till oss andra, skall jag tro på dig.

Det här är något som som sagt inte ens Gotland klarar av. Där är nu stopp för ny vind och solkraft. Elnätet klarar inte av fler "vackert-väder"-energikällor utan mer möjlighet att dumpa den på oss andra.

A Alexn72 skrev:
Bara så du vet så är det inte svart eller vitt.. vissa behöver faktiskt ljus i sin hydda och andra behöver el till vinkelslipen...
De som behöver "ljus i hyddan" blir allt färre (se vilken presentation från Hans Rosling som helst). När de får det bättre så accelererar deras el-, och klimat-avtryck exponentiellt. Det finns inte mycket CO2 att spara genom att ersätta deras fotogenlampa med solcell + batteri. (Det skulle inte förvåna mig om det är en försämring.)

P.S. Och du; jag e inte bitter. Less på att behöva förklara fundamenta om el och energi för femtielfte gången, men bitter. Icke! ;)
 
  • Gilla
  • Älska
videopac och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, friköpskostnad på nya batterier.

Eftersom det inte finns några direkta priser på just batterierna helt friköpta vad jag sett så får man anta och i mitt fall så verkar ett batteri till en Nissan leaf 24kwh kosta 50k. Kör man 20kmil med elbilen innan bilen skrotas så kan man tro att batteriet har kostat 2.5kr per mil att äga men eftersom batteriet har förbrukat 1.5kwh per mil så blir kostnaden 1.7kr per kwh.
Slutar man räkna här så har du rätt. Men all data idag pekar på att batteriet påbörjar sitt andra liv nu. Och om nu batteriet överlever bilen så är det rimligt att även räkna på att man kan använda det till mer än bara bilkörning. Helt plötsligt så sjunker kostnaden per kWh.
Eller rent av inte kostar något extra. Du behöver ju inte köpa ett nytt batteri till bilen om du skrotar den. Utan du har istället fått mer värde från samma batteri.
Batterier idag är hårdvaluta. De finns inte beg mer eller mindre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.