Vad världen behöver är en ny energikälla som är billigare än kol och som inte producerar atomvapenmaterial.

Råvaran till solenergin är gratis så den har potential, men lite kostnads och leveransproblem...
 
@Alexn72
OK, så alla större energiförbrukare skall reglera upp och ned, eller tänker du dig alla energiförbrukare? Detta kommer att skapa enorma kostnader i exempelvis industrin. Industrin är redan reglerkraft för större förändringar och minskar exempelvis sin förbrukning riktigt kalla dagar (det är en del av deras elavtal), men det kostar stora pengar att göra detta. De anställda skall ju exempelvis fortfarande ha betalt och befinna sig på arbetsplatsen.

För att detta skall fungera i praktiken så måste man då ha buffertar i systemen (dessa kostar), detta innebär exempelvis att man kan ha lite varmare vatten i en ackumulatortank hemma, man kan ladda elbilen lite mer/mindre över tid, man kan från el göra vätgas som man förvarar lokalt osv. Alla dessa lösningar kostar dock i praktiken stora pengar.

Att ha några grader högre temperatur på vattnet i en ackumulatortank för att hjälpa elnätet kostar några procent i förluster. Sedan skall elektroniken till som skall styra detta på väldigt exakt basis från elnätets perspektiv. Vem skall betala för detta? Det kommer inte att bli billigt. Smart grids fungerar, men de kostar stora pengar idag. Livslängden på värmeanläggningen i ett hus är ofta uppåt 30 år. Det är bara vid byte av denna som man i praktiken kan göra förändringar och även då blir förändringarna små om inte hela anläggningens design skall göras om från grunden.

Hade det lönat sig att ha vätgasbatterier på ett industriföretag (eller någon annan liknande lösning) så lovar jag dig att de hade funnits redan. Industrin har väldigt stora kostnader kopplade till störningar i eltillförseln. Hade man kunnat eliminera dessa problem under bara en minut så att man kan göra en kontrollerad nedstängning, då hade lösningarna funnits på fabriken redan idag. Många industrier stoppar sina processer vid risk för åska bara för att inte riskera de kostnader som blir om processen snabbstoppas.

Elbilarnas batterier kan i praktiken bara reglera under laddning, när de är fulladdade så är det inte lönsamt att dra ur elektriciteten ur dem igen. Detta ger en väldigt marginell effekt, men denna kan faktiskt göras tillgänglig för elnätet. Frågan är dock än en gång, är det värt besväret med tanke på de kostnader som lösningen driver?

Jag ser i mitt jobb att centraliserade lösningar skalar mycket bättre ekonomiskt än decentraliserade lösningar. Detta gäller även inom energiförsörjningen. Ju längre ut i nätet du kommer, desto dyrare är det att styra produktion och konsumtion. Att man relativt billigt kan haka på mindre kraftverk på nätet idag, det beror på att de stora producenterna är dominerande och sköter balanseringen. Att balansera långt ut, det kommer att vara komplext och dyrt. Kan man justera konsumtionen med andra medel, maxeffekttaxor, pris per timme mm så ger det mycket större effekter för mindre investeringar, men det löser fortfarande bara delar av problemet med intermittent elförsörjning.

Att adressera konsumtionen löser alltså inte problemet, men det kan ge viss hjälp.

I praktiken så måste vi ändå ha en stabil baskraft och en hel del reglerkraft.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vad världen behöver är en ny energikälla som är billigare än kol och som inte producerar atomvapenmaterial.

Råvaran till solenergin är gratis så den har potential, men lite kostnads och leveransproblem...
Fusion (lokal istället för i solen) är nog det som gäller i framtiden, men vi har en bra bit kvar dit. Fram till dess är det bäst om man fokuserar på solenergi där solen finns året om och inte i Sverige.
 
tommib
A Alexn72 skrev:
Med ett gammalt dåligt system så måste man ha reglerkraft i mängder, i ett nytt system som "vi" kan lära andra länder så behövs det inte.
Spännande. Varför använder inte "vi" detta nya fantastiska system själva?

A Alexn72 skrev:
Så länge som nätet kan öka och minska sin förbrukning så har du en reglerkraft redan, sen får man kompletera.
Det här går till en viss punkt, absolut. Sen går det inte. Det försvårar också enormt för industriprocesser som inte kan starta och stoppa bara sådär.

A Alexn72 skrev:
ett vindkraftverk kan reglera sig själv och solceller likaså.
Nej, inte i någon större omfattning. Problemet är just den där kraften som inte finns. Då får man antingen ha snabbstartad reglerkraft (kol i de flesta fall när priset får bestämma) eller leva med att elen försvinner (b-lösning, enligt tidigare).
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
tommib
A Alexn72 skrev:
Du får ringa till tesla och berätta att bara för att de har producerat 13twh och bilarna har förbrukat 5twh vid laddning så är det ju ingen väg att gå.
Laddas bilarna bara när solen lyser?

A Alexn72 skrev:
Att jag producerar mer el hemma än vad jag gör av med både i hemmet och till elbilen som går 7 mil från maj-sep. är ju inget som skulle fungera i verkligheten.
Ingen ifrågasätter detta. Frågan är vad du gör i oktober till april. Fryser? Eldar ved?

A Alexn72 skrev:
Bara så du vet så är det inte svart eller vitt.. vissa behöver faktiskt ljus i sin hydda och andra behöver el till vinkelslipen...
Och ytterligare andra behöver el till reningsverket, till pappersmassafabriken, till sin produktionslina för kiselkristaller (enl ovan). Avbrottsfri och stabil el.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Kan man justera konsumtionen med andra medel, maxeffekttaxor, pris per timme mm så ger det mycket större effekter för mindre investeringar, men det löser fortfarande bara delar av problemet med intermittent elförsörjning.

Att adressera konsumtionen löser alltså inte problemet, men det kan ge viss hjälp.

I praktiken så måste vi ändå ha en stabil baskraft och en hel del reglerkraft.
Och lite som tillägg till mitt förra inlägg så är det ju dessutom precis som pacman skrev här, det löser absolut inte allt, det är bara en mindre pusselbit, det jag skrev om att balansera på förbrukningssidan också.
Men pusselbiten är troligen såpass stor att den kan vara värd att införa.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fusion (lokal istället för i solen) är nog det som gäller i framtiden, men vi har en bra bit kvar dit. Fram till dess är det bäst om man fokuserar på solenergi där solen finns året om och inte i Sverige.
Sedan kan man ju fortsätta att hoppas på Rossi och "kall fusion"/LENR om man vill vara optimist. Nog hade det varit helt fantastiskt om detta skulle gå att kommersialisera? Forskningen visar ju på att det finns något där, men om det går att kommersialisera (som Rossi hävdar att han lyckats med), det är ju en annan fråga. Han har ju inte visat detta i praktiken (inte än i alla fall). Inte heller någon annan som håller på har ju lyckats göra det kontrollerat.

Läsvärt oavsett vad man tror:
https://dotlah.com/2019/08/20/is-the-cold-fusion-egg-about-to-hatch/
 
pacman42 pacman42 skrev:
@Alexn72
OK, så alla större energiförbrukare skall reglera upp och ned, eller tänker du dig alla energiförbrukare? Detta kommer att skapa enorma kostnader i exempelvis industrin. Industrin är redan reglerkraft för större förändringar och minskar exempelvis sin förbrukning riktigt kalla dagar (det är en del av deras elavtal), men det kostar stora pengar att göra detta. De anställda skall ju exempelvis fortfarande ha betalt och befinna sig på arbetsplatsen.

För att detta skall fungera i praktiken så måste man då ha buffertar i systemen (dessa kostar), detta innebär exempelvis att man kan ha lite varmare vatten i en ackumulatortank hemma, man kan ladda elbilen lite mer/mindre över tid, man kan från el göra vätgas som man förvarar lokalt osv. Alla dessa lösningar kostar dock i praktiken stora pengar.

Att ha några grader högre temperatur på vattnet i en ackumulatortank för att hjälpa elnätet kostar några procent i förluster. Sedan skall elektroniken till som skall styra detta på väldigt exakt basis från elnätets perspektiv. Vem skall betala för detta? Det kommer inte att bli billigt. Smart grids fungerar, men de kostar stora pengar idag. Livslängden på värmeanläggningen i ett hus är ofta uppåt 30 år. Det är bara vid byte av denna som man i praktiken kan göra förändringar och även då blir förändringarna små om inte hela anläggningens design skall göras om från grunden.

Hade det lönat sig att ha vätgasbatterier på ett industriföretag (eller någon annan liknande lösning) så lovar jag dig att de hade funnits redan. Industrin har väldigt stora kostnader kopplade till störningar i eltillförseln. Hade man kunnat eliminera dessa problem under bara en minut så att man kan göra en kontrollerad nedstängning, då hade lösningarna funnits på fabriken redan idag. Många industrier stoppar sina processer vid risk för åska bara för att inte riskera de kostnader som blir om processen snabbstoppas.

Elbilarnas batterier kan i praktiken bara reglera under laddning, när de är fulladdade så är det inte lönsamt att dra ur elektriciteten ur dem igen. Detta ger en väldigt marginell effekt, men denna kan faktiskt göras tillgänglig för elnätet. Frågan är dock än en gång, är det värt besväret med tanke på de kostnader som lösningen driver?

Jag ser i mitt jobb att centraliserade lösningar skalar mycket bättre ekonomiskt än decentraliserade lösningar. Detta gäller även inom energiförsörjningen. Ju längre ut i nätet du kommer, desto dyrare är det att styra produktion och konsumtion. Att man relativt billigt kan haka på mindre kraftverk på nätet idag, det beror på att de stora producenterna är dominerande och sköter balanseringen. Att balansera långt ut, det kommer att vara komplext och dyrt. Kan man justera konsumtionen med andra medel, maxeffekttaxor, pris per timme mm så ger det mycket större effekter för mindre investeringar, men det löser fortfarande bara delar av problemet med intermittent elförsörjning.

Att adressera konsumtionen löser alltså inte problemet, men det kan ge viss hjälp.

I praktiken så måste vi ändå ha en stabil baskraft och en hel del reglerkraft.
Vet inte hur många gånger jag har skrivit detta men det blir en till...
Idag pumpas vatten upp i torn, blåser det mycket så pumpar man fullt, blåser det lite pumpar man bara så basbehovet uppfylls.
Industrier finns det gott om som faktiskt jobbar dagtid, då det faktiskt är sol.
Alla industrier kan inte styras men jag lovar dig att många om inte väldigt många kan.
sen att bara få bort slöseriet är en stor del...
Hur många har inte gått till pizzerian och möts av öppna dörrar för att där är så varmt....
Varför anlägger man inte pizzeria i varenda äldreboende som ofta är frusna och värmeväxlar denna energi.
Orkar tyvärr inte skriva längre lista än så nu..
Hoppas du har överseende med det.

Din vvb hemma.. en kontaktor och en liten "dator" allt för under 500kr och snylta på din internet uppkoppling så har du potentialen av en energilagring som kan styras beroende på tillgänglig energi.
Elbilen behöver vara laddad vid avfärd till jobbet / skola/ dagis/ bb/ byggmax/ fotbollsträning.
om "reservkraften" tar 2h på sig att starta så kan elbilen vänta på denna reservkraft.
Ska du laga mat så kan alla de andra sakerna vänta. och fortsätta när maten är färdig.

Elbilen... Som har enorm potential... plugga i elbilen med 50% kvar i batteriet starta hela huset på max ( 16A 3fas) en typisk elbil idag kan då hålla huset igång i mer än 1 h utan att dra en endaste lite watt från nätet.
Nu är det inte så det ska fungera.
Utan snarare kapa topparna.
Dvs se till så att när alla startar ugnen kl 17 på dagen så kickar elbilen in med 2kw och 1 kw dras från nätet.
( vilket samma bil skulle kunna göra i runda slängar 7-8h)


En annan sak... tvätten hemma.. måste den tvättas exakt när man lägger in den.. eller funkar det att den startas på morgonen och är färdig när man kommer hem på eftermiddagen ?
Att bara pausa användningen av el kommer man väldigt långt med..

Läs gärna nyteknik från 12 september där det skrivs om elbilen som möjliggörare till mer vindkraft på gotland
 
tommib tommib skrev:
Laddas bilarna bara när solen lyser?


Ingen ifrågasätter detta. Frågan är vad du gör i oktober till april. Fryser? Eldar ved?



Och ytterligare andra behöver el till reningsverket, till pappersmassafabriken, till sin produktionslina för kiselkristaller (enl ovan). Avbrottsfri och stabil el.
Min bil laddas på dagen och natten...
Solcellerna hemma på taket kompenserar med råga för uttaget jag gör med elbilen (6kw solceller 3,5kw elbil) en vanlig solig dag.
Oavsett om jag laddar hemma eller på jobbet så behöver inte någon annan skapa den energin eftersom energin skapas hemma på mitt tak och går via elledningarna.
På natten då.. jo jag har min bil till att starta laddningen kl 01.00 för då är det som lugnast på elnätet. jämn förbrukning är bra för elnätet...


Startade värmepumpen igår faktiskt. Eldar med ved i kamin för att jag gillar det.
Får jag lite tider över( tro det eller ej men jag bygger hus med;)) så kommer jag kompletera med solceller som ska driva elpatronen direkt, kommer de ge mycket på vintern, nej.
 
MultiMan
@Alexn72 Helt obegripligt varför en modern civilisation ska hålla på på det sättet när vi kan ha obegränsat med el utan problem i tusentals år utan att förstöra miljön. Kan du inte lägga din egen energi på något vettigare som för mänsklighetens agenda framåt istället och låta ingenjörerna, som redan utveckla säkra och pålitliga kraftverk, sköta sitt?

Samhället kommer knappast utvecklas i positiv riktning om vanliga människor tvingas till stora eftergifter och extra problem i vardagen som helt kunde undvikits med redan befintlig teknik.
 
  • Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
@Alexn72, din optimism är helt fantastisk, men lite realism skulle verkligen behövas.

Det är inte tekniken som sätter stopp, det är ekonomin!

Hur mycket får min VVB sänka temperaturen? Vem beslutar om detta? Nu råkar min VVB vara inbyggd i min elpanna som har en egen styrenhet, hur skall jag styra denna? Genom att bygga in mig i dess elektronik? Vem felsöker detta när det inte fungerar? Vem garanterar att jag inte får legionella?

Vem bestämmer när min elbil skall ha fullt batteri och när det inte skall vara fullt? Hur mycket får jag betalt för att tömma batteriet i min elbil? Än så länge är den el som går in och ut ur elbilen väldigt mycket dyrare än den i nätet.

Tvättmaskinen hemma går redan på en timer för att den inte skall hinna börja lukta, men bekymret är att den kör på dagen och inte på natten. Vem skall styra under vilka timmar den får värma vattnet? Vem skall betala för elektroniken som skall styra detta? Vem betalar för att laga och felsöka elektroniken när det inte fungerar? Frågorna är många.

Måste man ha en pizzeria i källaren på alla äldreboenden? Den värmen hade med enkelhet kunnat återvinnas redan idag om det hade funnits ekonomi i det.

Industrierna som bara kör på dagtid, får de bara köra på sommarhalvåret också?

Som sagt var, lite realism skulle inte skada. Vi stänger ned kärnkraft nu, inte om tjugo år då en del av dessa saker kanske skulle gå att genomföra...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Spännande. Varför använder inte "vi" detta nya fantastiska system själva?


Det här går till en viss punkt, absolut. Sen går det inte. Det försvårar också enormt för industriprocesser som inte kan starta och stoppa bara sådär.


Nej, inte i någon större omfattning. Problemet är just den där kraften som inte finns. Då får man antingen ha snabbstartad reglerkraft (kol i de flesta fall när priset får bestämma) eller leva med att elen försvinner (b-lösning, enligt tidigare).
Excellent fråga... för alla tittar i sin egen plånbok och inte kan titta precis framför fötterna.. ?

Snabbstartad V2G;)


Tänk dig arbetarna som anländer till jobbet, pluggar i sina bilar, använder elen som är kvar i bilen för att ta toppen av produktionen och sen lugnt ladda på.
Nästan ingen process pågår 100% 100% av tiden.
Och om de gör det så är det inte lämpligt att "kapa toppen" där
 
MultiMan MultiMan skrev:
@Alexn72 Helt obegripligt varför en modern civilisation ska hålla på på det sättet när vi kan ha obegränsat med el utan problem i tusentals år utan att förstöra miljön. Kan du inte lägga din egen energi på något vettigare som för mänsklighetens agenda framåt istället och låta ingenjörerna, som redan utveckla säkra och pålitliga kraftverk, sköta sitt?

Samhället kommer knappast utvecklas i positiv riktning om vanliga människor tvingas till stora eftergifter och extra problem i vardagen som helt kunde undvikits med redan befintlig teknik.
På vilket sätt menar du att jag försämrar?
 
A Alexn72 skrev:
Excellent fråga... för alla tittar i sin egen plånbok och inte kan titta precis framför fötterna.. ?

Snabbstartad V2G;)


Tänk dig arbetarna som anländer till jobbet, pluggar i sina bilar, använder elen som är kvar i bilen för att ta toppen av produktionen och sen lugnt ladda på.
Nästan ingen process pågår 100% 100% av tiden.
Och om de gör det så är det inte lämpligt att "kapa toppen" där
Vem skall betala för detta? Har du en aning om hur mycket pengar det skulle kosta att göra på detta vis? Svensk industri skulle gå under.
 
pacman42 pacman42 skrev:
@Alexn72, din optimism är helt fantastisk, men lite realism skulle verkligen behövas.

Det är inte tekniken som sätter stopp, det är ekonomin!

Hur mycket får min VVB sänka temperaturen? Vem beslutar om detta? Nu råkar min VVB vara inbyggd i min elpanna som har en egen styrenhet, hur skall jag styra denna? Genom att bygga in mig i dess elektronik? Vem felsöker detta när det inte fungerar? Vem garanterar att jag inte får legionella?

Vem bestämmer när min elbil skall ha fullt batteri och när det inte skall vara fullt? Hur mycket får jag betalt för att tömma batteriet i min elbil? Än så länge är den el som går in och ut ur elbilen väldigt mycket dyrare än den i nätet.

Tvättmaskinen hemma går redan på en timer för att den inte skall hinna börja lukta, men bekymret är att den kör på dagen och inte på natten. Vem skall styra under vilka timmar den får värma vattnet? Vem skall betala för elektroniken som skall styra detta? Vem betalar för att laga och felsöka elektroniken när det inte fungerar? Frågorna är många.

Måste man ha en pizzeria i källaren på alla äldreboenden? Den värmen hade med enkelhet kunnat återvinnas redan idag om det hade funnits ekonomi i det.

Industrierna som bara kör på dagtid, får de bara köra på sommarhalvåret också?

Som sagt var, lite realism skulle inte skada. Vi stänger ned kärnkraft nu, inte om tjugo år då en del av dessa saker kanske skulle gå att genomföra...

Vem som beslutar om din vvb... Du,..och dem som bor i huset.
Mellan vilka tider är din vvb igång idag?

Är det en rättighet att du har varmt vatten hela natten om du ändå inte ska använda den?
Eller spelar det ingen roll om där är varmt vatten när du vill ha det.

Elbilens el kostar lika mycket som elen till kaffekokaren??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.