A Anders_Nilsson skrev:
Mobilt BankId kräver bankid på kort för att skapas så alla banker lär erbjuda bankid på kort. Och skatteverket erbjuder inloggning m ed bankid på kort.
Jag och resten av familjen har aldrig haft bankid på kort och har aldrig haft några problem att skaffa mobilt bankid.

Vilka banker är det som kräver mobilt bankkid? Har aldrig varit med om att visa/mc inte fungerat med BankId dosa när jag skall betala.
Nä, kanske inte ett absolut krav, men betalar man med kort och har Verified by Visa så är det smidigt att kunna göra det utan att åka hem och starta datorn. Eller om man betalar bussen/tåget med swish i trafikbolagets app, etc... Nu för tiden måste man köpa tågbiljetten innan avgång och eftersom det inte finns någon biljettförsäljning på tågstationerna längre så är man rökt om man inte köpte biljetten hemma om man inte kan köpa den i mobilen.

Sitter man bara hemma och betalar pappersräkningar så behöver man kanske inte mobilt bankid.

• Gilla
Åkeson1 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
Har två stycken Lenovo Thinkpad laptopar. Den ena, från 2008, går som streamingdator kopplad till projektor. Den andra, från 2012, använder jag i princip dagligen till allt möjligt. Även lite CAD och så. Båda kör senaste Windows. Har köpt båda begagnade, men skulle tro att de kostade ungefär som motsvarande Macbooks när de såldes nya. Vill med detta inlägg poängtera att "PC" är ett ganska brett uttryck och det gäller givetvis att välja kvalitet framför billigt. Tyvärr är det väl rörigare för de som inte kan/vill sätta sig in i olika märken och produktserier. Där har Apple helt klart en fördel, även om kvaliteten inte alltid verkar nå upp till prislappen.

MultiMan MultiMan skrev:
Mobilt BankID är en av de bästa moderna uppfinningarna som kommit fram för identitetsverifiering, så där ska vi vara stolta. Underlättar internetlivet oerhört. Bara jobba mot att eliminera alla säkerhetsluckor och de är redan långt på väg genom krav på positionering samt skanning av QR-kod på lokala datorn om man loggar in där.
Förklara då varför dom inte har fingeravtrycksläsning för allt du skall göra på banken. Skulle göra livet surt för bedragarna om alla överföringar de försöker göra skulle kräva att du godkänner med fingeravtryck på din telefon.

Det hela är en scam för att underlätta för bedragarna och nu tvingas man förbättra säkerheten eftersom behrägerierna nått system hotande omfattning.

• Haha
SonnyListon
  • Laddar…
Fingeravtryck förbättrar ju inte säkerheten...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Diskussionen "Apple vs valfri annan" är ju rätt uttjatad och behöver inte besudla även denna tråd...;) Kan dock säga att jag just nu skriver på en över åtta år gammal MacBook Pro som fungerar helt perfekt. OK, den har inte allra senaste OSX eftersom den inte stödjer den, men den känns inte på något sätt trött eller slö. Vilken åtta år gammal PC-laptop fungerar ens idag? Priset för min dator var nog mer än det dubbla för en motsvarande PC, men utslaget på så många (i princip helt bekymmerslösa) år gör att det känns motiverat. Man måste också räkna in att uppdateringarna av OSX kostat mellan noll och några hundralappar, medan WinOS-uppdateringar tusenlappar (väl? Det var så länge sedan jag hade med PC att göra.).
https://everymac.com/systems/apple/...k-pro-core-2-duo-2.4-15-santa-rosa-specs.html

Ser ut som PC-hårdvara för mig? ;):crysmile:

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Fingeravtryck kräver ju verkligen att folk köper specifika telefoner (utan att egentligen höja säkerheten).

Sen är det svårt att se att säkerhetsproblemen egentligen är bankid's fel. Det beror mer på att folk är naiva och inte tänker innan dom gör saker.
Om nån helt okänd person skulle stoppa dig på gatan, säga att han är från bankens säkerhetsavdelning, be dig gå till en bankomat och ta ut alla pengar och ge dom till honom så att han kan förvara dom säkert åt dig. Vad skulle du svara då?
Om samma person ringer så loggar folk gladeligen in på banken utan att fundera...

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Jag lurar utan bekymmer en fingeravtrycksläsare i en telefon, bara jag kan lyfta ett fingeravtryck från exempelvis ett glas. Visserligen tar det mig ett par timmar att göra en kopia på fingeravtrycket, men svårt är det inte. Det finns videos på Youtube som visar hur man gör!

Dessutom så är inte säkerheten bättre än den svagaste länken, vilket är (precis som @useless skriver) - människan.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Intressant. Upmarket-stereon som min mamma köpte 1978 och som jag fortfarande har kvar levererades med kopplingsschema. Och det slog ju inte ut vare sig det märket eller audioindustrin.
Tvärtom tänker man att det märket är ovanligt bra, och väljer det igen när man ska köpa något annat.
Där har vi ett märke jag skulle föredra att handla från.

När jag skulle laga ett gammalt PA-steg så kontaktade jag tillverkaren Cerwin Vega och frågade om mer information om produkten, de svarade med att den var så gammal att de kunde dela med sig av servicemanualen. Kan säga att felsökningen blev lite enklare med den (en liten ellyt på 1uF i skyddskretsen gjorde att den aldrig slog ifrån).

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I elektronik så skulle elektrolytkondensatorer helst förbjudas, men å andra sidan så är det ju oftast lätt att hitta felet då de har en fäbless för att explodera och lämna tydliga spår vart man skall börja felsökningen. Frågan är bara hur stora kondensatorerna (och kretskorten) skulle bli?

C
13th Marine 13th Marine skrev:
Där har vi ett märke jag skulle föredra att handla från.
Fram till 70-80-talet var det extremt vanligt med kopplingsschema i handboken till elektronikprylar, så det var inget direkt unikt.

C cpalm skrev:
Fram till 70-80-talet var det extremt vanligt med kopplingsschema i handboken till elektronikprylar, så det var inget direkt unikt.
Men det var ju rätt självklart att detta behövdes eftersom vi hade TV-reparatörer som lagade sakerna.

Dessa agerade också återförsäljare av elektronikkomponenter, vilket var behändigt är man inte bodde i någon större stad. :)

kisumisu
MultiMan MultiMan skrev:
Mobilt BankID är en av de bästa moderna uppfinningarna som kommit fram för identitetsverifiering, så där ska vi vara stolta. Underlättar internetlivet oerhört. Bara jobba mot att eliminera alla säkerhetsluckor och de är redan långt på väg genom krav på positionering samt skanning av QR-kod på lokala datorn om man loggar in där.
Ja när det gäller bankid så är ju det mobila helt klart bäst när man har en aktuell android.

Då man kan köra vilken dator som helst.

Men även om det handlar om säkerhet borde man ju utveckla det till fler enheter.

Använder ju själv också mobiltbankid då jag kan vika att använda android medans till datorer vill jag använda diverse nixsystem.

Vissa i tråden skriver om 15år gamla pc.
Klarar en så gammal dator Windows 10?
Windows 7 förlorar support Januari 2020. Antar Bankid ryker då för finns inte några mer säkerhetsuppdateringar.

Redigerat:
  • Gilla
Anders Björk
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Fingeravtryck förbättrar ju inte säkerheten...
Så om du registrerar din enhet när du skapar ditt mobila bankid och det sedan krävs att denna enhet för varje överföring skickar en ny fingeravtrycksläsning så förbättrar det inte säkerheten? Har de ett sätt att komma åt dina fingeravtryck som är lagrade hos banken?

De flesta bedrägerier bygger ju på att bedragarna loggar in innan du hinner logga in så att det skapas en parallell session. Om du upptäcker vad som hänt kan du inte stoppa bedragarna från att föra över dina pengar till en målvakt. Är du väl inne har du fulla rättigheter. Skulle systemet kräva att du skickar fingeravtryck från olika fingrar skulle det bli jobbigt för bedragarna.

Eller har de lyckats knäcka själva krypteringen? Min förståelse av hur det går till är att de lurar dig att göra en inloggning som de tar över genom att vara snabbare än du och sedan finns det inga spärrar. Plus att systemet till skillnad från Outlook email inte detekterar om du plötsligt använder en ny enhet eller loggar in från en annan plats. Men det senare verkar ju vara på gång att lösa.

pacman42 pacman42 skrev:
I elektronik så skulle elektrolytkondensatorer helst förbjudas, men å andra sidan så är det ju oftast lätt att hitta felet då de har en fäbless för att explodera och lämna tydliga spår vart man skall börja felsökningen. Frågan är bara hur stora kondensatorerna (och kretskorten) skulle bli?
Nja, så illa är det inte.
Bara undvik att designa in dem på marginalen av sin spec, samt låt dem inte jobba för varmt för länge. Och just det, köp märkes, för det är sällan jag sett ellyter av välkända fabrikat lyfta på hatten.
Ett alternativ är tantaler, men jag tycker att även de går sönder förhållandevis lätt.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är lite före min tid.
Men jag gillar tanken (idag skulle man dessutom slippa tryckkostnaderna) och skulle föredra att handla från ett företag som underlättar felsökning och reperationer.

• Gilla
sierra87 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.