Ska köpa ny (integrerad) diskmaskin till nytt IKEA-kök. Har förstått att jag behöver en med Sliding Door el. liknande. Kraven i övrigt är:
1. Tyst
2. TimeBeam
dessutom, önskvärt är
3) AirDry.
Den maskin jag lutar åt är Electrolux EEZ9000, då jag hoppas att den kan uppfylla samtliga krav, och dessutom har AirDry. Dock är jag dels lite skeptisk mot Electrolux - Bosch/Siemens verkar alltid få bättre omdöme i tester, och dessutom hittar jag inget test av EEZ9000, så jag känner att jag köper grisen i säcken lite grann. Nu tror jag kanske inte att någon här på forumet har erfarenhet av specifikt denna maskin, men någon kanske kan komma med en kvalificerad gissning - kommer jag att bli nöjd? Det är ändå (om jag fattat rätt) Electrolux "Top of the line", och med en specad ljudnivå på 39 dB. Den kunna borde kunna leverera - eller vad tror ni?

A
Kvalitetsmässigt är inte denna maskin inte ett dugg bättre än den billigaste, bara mer finesser som går sönder.
Vill du innerst inne ha en Electrolux köp Ikeas. Den är i alla fall någorlunda prisvärd.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Kvalitetsmässigt är inte denna maskin inte ett dugg bättre än den billigaste, bara mer finesser som går sönder.
Vill du innerst inne ha en Electrolux köp Ikeas. Den är i alla fall någorlunda prisvärd.
Tvärtom. Innerst inne vill jag ha en Bosch. Men Bosch har inte AirDry, och inga tysta maskiner med TimeBeam OCH VarioHinge. Så därför lutar jag åt Electrolux. EEZ9000 borde väl åtminstone vara tystare än IKEA Hygienisk?

A
Det är egentligen samma maskin så...

electroluxaren skrev:
Det är egentligen samma maskin så...
EEZ9000 är specad till 39 dB. Hygienisk till 42 dB. Någon skillnad borde det väl vara? EEZ9000 är 6 kg tyngre. Extra ljuddämpning?

A
njae
om man tittar på det tystaste programmet så har ikea 40dBA och elx 39dBA vilket kan vara skrivtekniskt för att elx ska se bättre ut
viktskillnaden härrör sig mest från emballaget. hygienisk 47 med emballage och 39 utan.
så egentligen är skillnaden 5000.- och att elx är blå inuti

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
T thompo skrev:
Tvärtom. Innerst inne vill jag ha en Bosch. Men Bosch har inte AirDry, och inga tysta maskiner med TimeBeam OCH VarioHinge.
Electrolux har AirDry, Bosch har Zeolith. Hur det är med de andra funktionerna vet jag inte, kanske har Bosch/Siemens motsvarande men under ett annat namn?

A
Air dry är ju egentligen bara att luckan öppnas automatiskt när disken är klar...

Det är bra med automatisk lucköppning, men tänk på att det kan skada träluckor i närheten, så det är höga krav på kvalitet i så fall. Jag tror att IKEA avråder från automatisk lucköppning, i vart fall för vissa köksluckor

Fairlane
Åfasen, öppna luckan automatiskt. Det låter inte så lyckat. Jag har just nu en billigare Ikea=Electrolux. Den öppnar inte luckan och jag får använda diskhanduken rätt mycket. Har tidigare haft Bosch/Siemens med Zeolith. Den öppnar inte heller luckan, men disken var ändå torr. Mitt val är solklart.

Om du har ikeakök och vill ha Bosch är det väl bara att slå till på ikeas Diskad som ju är en Boschmaskin.

Jag skulle absolut inte satsa på Electrolux idag.
Siemens har vi och är otroligt nöjda

• Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Ikea Diskad har inte TimeBeam, vilket är ett krav.

Jag torkar alltid disken genom att låta luckan stå öppen någon timme innan jag ställer in disken i skåpet. Inga problem med fukt på omgivningen. Dessutom anser jag att att öppna luckan direkt efter avslutad disk är bästa sättet att undvika dålig lukt i maskinen. Varför det skulle vara sämre att luckan öppnas automatiskt än manuellt kan jag inte begripa. Tvärtom. Sammantaget, AirDry verkar vara en klockren funktion tycker jag.

Visst, extra funktioner är fler saker som kan gå sönder, men jag sätter funktioner framför driftsäkerhet (inom rimliga gränser). För mig är det funktionerna som gör maskinen. Det mest driftsäkra är handdisk, och det är jag inte intresserad av.

• Gilla
Electrolux1000
  • Laddar…
BigR
Köp den där Electroluxen du har spanat in, den verkar motsvara dina krav.

T thompo skrev:
Ikea Diskad har inte TimeBeam, vilket är ett krav.

Jag torkar alltid disken genom att låta luckan stå öppen någon timme innan jag ställer in disken i skåpet. Inga problem med fukt på omgivningen. Dessutom anser jag att att öppna luckan direkt efter avslutad disk är bästa sättet att undvika dålig lukt i maskinen. Varför det skulle vara sämre att luckan öppnas automatiskt än manuellt kan jag inte begripa. Tvärtom. Sammantaget, AirDry verkar vara en klockren funktion tycker jag.

Visst, extra funktioner är fler saker som kan gå sönder, men jag sätter funktioner framför driftsäkerhet (inom rimliga gränser). För mig är det funktionerna som gör maskinen. Det mest driftsäkra är handdisk, och det är jag inte intresserad av.
Som sagt, Ikeas HYGIENISK har ju precis det som är viktigast, tidsvisningen och lucköppning, och 5 års garanti, varför betala mer?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.