Hej alla rutinerade husbyggare och intresserade!
Vi håller på och planerar vårt hus, som skall vara ett tvåplanshus i en skogskant mot en åker.
Jag har ritat en hemmagjord skiss på tänkt planlösning och vill gärna ha konstruktiv feedback på denna.
Jag har inte ritat in fönster men det är tänkt bla ett stort hörnfönster vid matbord.

Jag vill också gärna ha förslag på design på uteplatsen, det är ju tänkt stor terass runt huset till höger, och jag har bland annat funderat på pergola.

Hit me!

Handritad skiss av en planlösning för ett tvåplanshus med rum och mått markerade, utan fönster, skissad på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snabb och enkel reflexion:
Nja...
Trång entréhall och mycket korridor i bottenplanet.

BirgitS
Välkommen till forumet!

Det verkar lite opraktiskt att alla ska gå genom köket när de ska till/från sina sovrum utan det vore ju bättre med en mer central placering av trappan.

Var är det tänkt att ni resp. gäster hänger av er ytterkläderna?

Hur är köksön tänkt att användas, det ser överlag ut att bli väl lite arbetsbänkar i köket?

Vore det inte trevligt om man kunde njuta av utsikten över åkern även från allrummet samt få in lite ljus där i stället för att ha mörka norrfönster?

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Snabb och enkel reflexion:
Nja...
Trång entréhall och mycket korridor i bottenplanet.
Tack för feedback! Jag har tänkt på det och funderat, kanske ska man stänga till korridoren, entrén kanske man kan förstora genom att minska klädkammaren... vi vill verkligen ha köket mot åkern, vardagsrummet med utsikt mot skogen men inte för öppen planlösning..... svårt!!

BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det verkar lite opraktiskt att alla ska gå genom köket när de ska till/från sina sovrum utan det vore ju bättre med en mer central placering av trappan.

Var är det tänkt att ni resp. gäster hänger av er ytterkläderna?

Hur är köksön tänkt att användas, det ser överlag ut att bli väl lite arbetsbänkar i köket?

Vore det inte trevligt om man kunde njuta av utsikten över åkern även från allrummet samt få in lite ljus där i stället för att ha mörka norrfönster?

Trappan har varit absolut svårast att placera! Tanken med vardagsrummet är att få utsikten mot skogen och inte få in allt för mycket ljus mot tv tex... tanken med köksön är arbetsbänk mest, och inte att man skall sitta där... kläderna är tänkt att hängas av i klädkammaren, men denna kanske man skulle kunna förminska klädkammaren något?

BirgitS
De flesta lägger väl klädkammaren i det där mellanrummet mellan ytterväggen och badrummet. Då blir hallen bredare och det blir plats för ytterligare garderober, för det är inte kul om hela familjen ska stå och trängas i en dörröppning för att kunna hänga av sig kläderna.

Har ni kollat på husföretagens ritningar?
Det känns ju inte riktigt som att ni har en unik lösning, även om det väl är vanligare med kök och vardagsrummet tvärtom, men bland ritningarna kan ni nog få bra förslag på hur man kan ordna hall, badrum och trappa på ett bra sätt.

Mitt tips är att inte behöva gå genom tvättstugan från groventré utan ha en dörr rätt fram även där. Nu vet jag ju inte i vilken tid i livet du befinner dig men har du barn som är i lekåldern så är det skönt med en stor groventré där ett torkskåp kan få plats.

Några specifika punkter jag tänker på:

• Trappan skulle jag hellre vrida så att man kan gå rakt upp i den från hallen. Man får pussla om lite på ovanvåningen då, men i och med att det är 2-planshus så tror jag inte det skulle vara så krångligt att få till där.
  • Det är i mitt tycke inte så trevligt att stå i ett kök som delvis saknar naturligt ljus (= fönster), dels ligger vägg i vägg med toaletten.
  • Jag ser att du gärna vill få till en öppen planlösning, men skapar ändå två stycken korridorer genom att förlägga två rum mitt i huset. Jag tror jag förstår hur du har tänkt här, men resultatet blir en massa ineffektivt utnyttjande av yta och lite skumma miljöer. Att klädkammaren inte har fönster är ju inget konstigt, men även badrummet kommer ju bli väldigt mörkt, det drar ner den fräscha moderna känslan i slutändan tror jag.

Rent generellt dock; tyvärr låter jag kanske hård här, men jag tycker du ska börja om från början med den här planlösningen. Jag började flytta runt lite grejer i den i paint men insåg snabbt att jag till slut skulle ha bytt plats på varenda vägg/dörr/rum. Anledningen till detta tror jag är att du inte fått till ett helhetstänk - du har haft en specifik tanke om vardera rum men inte hur de förhåller sig till varandra.

Ett tips jag sett från en arkitekt var att börja med att rita de olika rummen (vare sig de har väggar eller är öppna mot andra rum) som cirklar på ett papper och klipp ut dem, försök sedan pussla ihop dessa cirklar så som du vill att de olika funktionerna ska förhålla sig till varandra. Ett exempel på detta kan vara: Jag vill hänga av mig kläderna direkt i klädkammaren då jag kommer in i huset - klädkammarcirkeln och hallcirkeln behöver ligga bredvid varandra. Jag vill också lägga in nytvättade kläder i klädkammaren - klädkammarcirkeln och tvättstugecirkeln behöver ligga bredvid varandra.
På detta sätt börjar du med den stora helhetsbilden, och när den är klar kan du fundera på detaljerna så som dörrar, fönster, osv.

Lycka till!

BirgitS
Pytt Pytt skrev:
Ett tips jag sett från en arkitekt var att börja med att rita de olika rummen (vare sig de har väggar eller är öppna mot andra rum) som cirklar på ett papper och klipp ut dem, försök sedan pussla ihop dessa cirklar så som du vill att de olika funktionerna ska förhålla sig till varandra. Ett exempel på detta kan vara: Jag vill hänga av mig kläderna direkt i klädkammaren då jag kommer in i huset - klädkammarcirkeln och hallcirkeln behöver ligga bredvid varandra. Jag vill också lägga in nytvättade kläder i klädkammaren - klädkammarcirkeln och tvättstugecirkeln behöver ligga bredvid varandra.
På detta sätt börjar du med den stora helhetsbilden, och när den är klar kan du fundera på detaljerna så som dörrar, fönster, osv.
Kom ju en artikel på det temat nyligen: https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning

• Gilla
Pytt
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kom ju en artikel på det temat nyligen: [länk]
Sedärja, tror den blivit uppdaterad för det är nog den jag såg för flera år sedan, ser väldigt bekant ut iaf. :)

BirgitS BirgitS skrev:
De flesta lägger väl klädkammaren i det där mellanrummet mellan ytterväggen och badrummet. Då blir hallen bredare och det blir plats för ytterligare garderober, för det är inte kul om hela familjen ska stå och trängas i en dörröppning för att kunna hänga av sig kläderna.

Har ni kollat på husföretagens ritningar?
Det känns ju inte riktigt som att ni har en unik lösning, även om det väl är vanligare med kök och vardagsrummet tvärtom, men bland ritningarna kan ni nog få bra förslag på hur man kan ordna hall, badrum och trappa på ett bra sätt.
Ja jag har funderat på att stänga till det utrymmet (korridor mot vardagsrum) och på så sätt skapa mer vägg, min man är dock väldigt inne på det här med att man skall kunna "gå runt". Kanske skulle man kunna dra ned toaletten och på så sätt skapa utrymme på något vis.

Rumsplaceringen kök - matbord-vardagsrum är så som vi vill ha det men trappan har ställt till det en del. Övervåningen är väldigt flexibel bara att det stora sovrummet skall ligga ungefär där det ligger nu.

Pytt Pytt skrev:
Några specifika punkter jag tänker på:

• Trappan skulle jag hellre vrida så att man kan gå rakt upp i den från hallen. Man får pussla om lite på ovanvåningen då, men i och med att det är 2-planshus så tror jag inte det skulle vara så krångligt att få till där.
  • Det är i mitt tycke inte så trevligt att stå i ett kök som delvis saknar naturligt ljus (= fönster), dels ligger vägg i vägg med toaletten.
  • Jag ser att du gärna vill få till en öppen planlösning, men skapar ändå två stycken korridorer genom att förlägga två rum mitt i huset. Jag tror jag förstår hur du har tänkt här, men resultatet blir en massa ineffektivt utnyttjande av yta och lite skumma miljöer. Att klädkammaren inte har fönster är ju inget konstigt, men även badrummet kommer ju bli väldigt mörkt, det drar ner den fräscha moderna känslan i slutändan tror jag.

Rent generellt dock; tyvärr låter jag kanske hård här, men jag tycker du ska börja om från början med den här planlösningen. Jag började flytta runt lite grejer i den i paint men insåg snabbt att jag till slut skulle ha bytt plats på varenda vägg/dörr/rum. Anledningen till detta tror jag är att du inte fått till ett helhetstänk - du har haft en specifik tanke om vardera rum men inte hur de förhåller sig till varandra.

Lycka till!

Tack för ditt engagemang! Jag har försökt det där med cirklar och de viktigaste rummen för oss är just kök sen matsal och vardagsrum som inte skall ligga "rakt" i förhållande till varandra som många just husföretag ritar. Jag är lite allergisk mot det.
Det svåraste är då att skapa ett bra flöde mellan rummen och ffa få in trappan.
Denna ritning är det faktiskt en arkitekt som ritat upp utifrån vissa önskemål :)

Kanske kan mab fundera på just korridoren som ligger i anslutning mot entrén om denna kan tas bort...

BirgitS
N Nyevi skrev:
Ja jag har funderat på att stänga till det utrymmet (korridor mot vardagsrum) och på så sätt skapa mer vägg, min man är dock väldigt inne på det här med att man skall kunna "gå runt". Kanske skulle man kunna dra ned toaletten och på så sätt skapa utrymme på något vis.
Som gäst hos någon tycker jag det är trevligare om de som sitter i soffan inte direkt ser att jag öppnar dörren till toaletten. Man får då nog lätt känslan att de kommer att höra vad man gör där inne.

Småbarn brukar tycka om att springa runt när det går men i det här fallet skulle det innebära att de springer rakt genom köket, vilket kan bli rätt störande för den som står och lagar mat där.

Jag skulle inte lägga badrummet uppe över köket, om det... låter på grund av besöket.

Vi har duschen rakt över spisens så det hörs rätt mycket, och avloppet från toaletten låter i vardagsrummet.

Badrummet ovanför toaletten nere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.