Hej!

Jag ber i förväg om ursäkt ifall det är dumma frågor men jag vill ändå ställa dom så jag kan lära mig lite.

För det första så undrar jag hur pass farlig gammal mineralull är? Jag vet att det sitter en del i vinden som är exponerad och undrar om det är en stor risk? Är aldrig i vinden vill jag tillägga. Ullen är från 70 talet kanske.

För det andra så undrar jag om man kan se skillnad på glasull och stenull? Det vi har är lite blandat mellan gult och grå.

• Gilla
rihu
  • Laddar…
Gammal mineralull är inte farligare än ny. Dvs, luftvägarna kan irriteras om/när man hanterar ullen. Sitter den på plats så är den ofarlig.

Är den ofarlig om den är synlig och man inte rör vid det? Det sticker ut högst upp mellan taket väggen så det är inget man kommer åt fysiskt.

Mikael_L
Allt damm är mer eller mindre ohälsosamt. Vare sig mineralull eller stenull har så små fibrer att de på något vis kan jämföras med den risk som asbestfibrer utgör.
Fiberstorleken på MU gör också att det inte är så kritiskt med vilket andningsskydd man väljer, det behöver inte vara av hepa klass H13 som gäller ifall man har med asbest att göra. (P3 kanske också räcker ..., men nu var det ändå inte asbest din fråga gäller)

Det är en helt självklar rekommendation att använda andningsskydd när man pysslar med mineraull, både ny och gammal (fast jag själv syndar grovt - dumt!).
Och ja, man ska skydda sig på samma vis vid allt dammigt arbete.
Ett P2 andningsskydd är lämpligt.

Sen kan det även finnas svartmögel i gammal isolering, för det mesta när man hittar svarta områden i gammal isolering så är det faktiskt "bara" damm, det har inte varit helt tätt, utan luft har strömmat genom.
Svartmögel brukar man hitta där det även har möglat i material bredvid, ty isoleringen i sig kan typ inte mögla.

För att skydda sig mot svartmögel använder man ett andningsskydd P3.

• Gilla
rihu
  • Laddar…
Mikael_L
M Madde123 skrev:
Är den ofarlig om den är synlig och man inte rör vid det? Det sticker ut högst upp mellan taket väggen så det är inget man kommer åt fysiskt.
Ska du inte arbeta med det så är det ingen fara alls.
Det värsta som kan hända är att den helt enkelt skräpar/dammar lite, ungefär som allt annat damm i våra hem, det är så små mängder att vi inte brukar använda munskydd för att hantera det.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.