8 171 läst · 26 svar
8k läst
26 svar
Asbestgolv: sanera eller täcka över?
Så det är t.o.m bätte än att ta in en firma som sanerar? Det var lite det jag funderade på, om en sanering även gjord av proffs fortfarande är värre än att täcka golvet.Staffan2000 skrev:
Då är det ju bara det där med golvkanterna mot socklarna bara. Lite skit kommer ju att röras upp när socklarna rivs och exponerar golvets kanter och eventuellt damm under socklarna från när golvet skars till.
Även en dyr firma som plockar bort pappen och städar efter sig, kommer oundvikligen att lämna mer dam efter sig, än om du inte rör pappen på det hela taget. Det torde vara fullständigt uppenbart.
Lite bös från socklarna kan inte jämföras med att riva upp alltihopa. Hur noga de än städar kommer det att finnas Asbest kvar. Dvs. Dyrt och bra eller gratis och bättre. Ditt val.
Lite bös från socklarna kan inte jämföras med att riva upp alltihopa. Hur noga de än städar kommer det att finnas Asbest kvar. Dvs. Dyrt och bra eller gratis och bättre. Ditt val.
Varje person väljer dock vilka faror hon vill skydda sig mot. Vissa avstår socker, andra avstår alkohol, jag vill skydda mina lungor. Jag har i mitt liv exponerats för flertalet saker som redan nu ökat min risk för lungsjukdomar så att bygga på den risken känns inte bra. Jag kom till och med i kontakt med asbest redan för många år sedan i ett annat boende då jag inte ens visste vad det var så jag vill helst inte andas in ännu mer av det.Staffan2000 skrev:"Forskningen" säger också att det är riskabelt att gå upp mitt i natten, Äta socker och fett, dricka alkohol, Andas (syre bryter ner kroppen), se på "vilse i pannkakan" och mycket annat. Kort och gott! Man kan inte skydda sig från alla faror som finns. Just nu är Asbest på modet. Imorgon något helt annat.
Staffan
Det var vad jag misstänkte men ville få det bekräftat från andra, därav den här tråden.Staffan2000 skrev:Även en dyr firma som plockar bort pappen och städar efter sig, kommer oundvikligen att lämna mer dam efter sig, än om du inte rör pappen på det hela taget. Det torde vara fullständigt uppenbart.
Vi håller på att renovera ytskikten i ett gammalt hus(byggt 45). Mattorna i hallen och köket lades in på 70-talet och innehåller asbest(gjort provtagning). Golvläggarna ville flytspackla golvet för att det skulle bli jämt inför det nya golvet. Nu är flytspacklingen gjord och det täckte helt in de gamla plastmattorna, även kanterna på mattorna mot väggarna. Vi tycker att det känns bra att asbestmattorna är inneslutna. Det som är kvar av mattorna är en bit(limmad) uppe på en tröskel. Den tänkte jag måla över och sedan lägga nytt golvmaterial över.
Det måste vara väldigt speciella fall med typ damm som dammar i kring.BirgitS skrev:
Jag gissar att det är olika regler.
I min kommun lämnar man asbest i en container. Skillnaden mot andra konatinrar är att det är lock över.
Nån form av inplastning vad du pratar om görs inte. I så fall är det bara för transporten till avfallsanläggningen men inget krav att det ska vara inplastat när det lämnas där.
Det låter smart. Hur avskiljdes det flytspacklade området från avgränsande rum? Blev det nivåskillnad?M magil skrev:Vi håller på att renovera ytskikten i ett gammalt hus(byggt 45). Mattorna i hallen och köket lades in på 70-talet och innehåller asbest(gjort provtagning). Golvläggarna ville flytspackla golvet för att det skulle bli jämt inför det nya golvet. Nu är flytspacklingen gjord och det täckte helt in de gamla plastmattorna, även kanterna på mattorna mot väggarna. Vi tycker att det känns bra att asbestmattorna är inneslutna. Det som är kvar av mattorna är en bit(limmad) uppe på en tröskel. Den tänkte jag måla över och sedan lägga nytt golvmaterial över.
@Rebecka124. Tyvärr har jag inga bilder men matta i hallen såg precis ut som mattan på denna sida https://www.umea.se/umeakommun/bygg...g/material/golv.4.3343915a13c39d42119742.html. Den andra mattan hade ett spräckligt beigt mönster.
Vad jag har förstått så går det inte att se på en matta om den innehåller asbest eller inte utan man måste göra en provtagning. Vi anlitade https://www.asbestanalys.nu/?gclid=...NtN6H22-rbDLnkHDzqfx7MhpYJIRq2G4aAmTTEALw_wcB för provtagningen.
@Ashes. Jag har trösklar mellan rummen som är högre än flytspacklingen. Dock har vi en vedspis i köket med kakelplattor runt och runt kanten mot plattorna satt de upp en "barriär" som såg ut som en gummilist.
Vad jag har förstått så går det inte att se på en matta om den innehåller asbest eller inte utan man måste göra en provtagning. Vi anlitade https://www.asbestanalys.nu/?gclid=...NtN6H22-rbDLnkHDzqfx7MhpYJIRq2G4aAmTTEALw_wcB för provtagningen.
@Ashes. Jag har trösklar mellan rummen som är högre än flytspacklingen. Dock har vi en vedspis i köket med kakelplattor runt och runt kanten mot plattorna satt de upp en "barriär" som såg ut som en gummilist.
Har ingen bild som visar hur asbesten ser ut. Skar ut en bit och skickade på analys och tejpade över hålet.Rebecca124 skrev:
Mitt råd är att skära bort en bit av ditt golv och skicka på analys. Kostar några hundringar och då vet du säkert sen. Vi hade två olika typer av asbestgolv. Ett med asbestpapp på undersidan och ett med asbest iblandat i själva plasten. Sedan kan även limmet golvet är limmat med innehålla asbest även om golvet i sig inte gör det.
Produkter som diskuteras i tråden