Deflas, hur stor ackvolym har du? Jag har 1500 liter + 130 lite panna och en skvätt i radiatorerna. Från det ska man dra 200 liter som finns i vvb:n. (Jag räknar med att den rostfria beredarenb inte expanderar nämnvärt.) Trycket i 200 liter tryckexp varierar mellan 0,7 och 1,5 (1,55) bar. Förtrycket är på gränsen med 0.7 bar... Tempen vid start är mellan 30 i botten och 50 grader grader vid toppen. När det är färdigeldat brukar tempen stå på 88-90 grader i hela tankarna och 95 i pannan.

Om du har lika eller större ackvolym så är dina värden inte alls otroliga. Hur hög statisk höjd har du? Du kanske kan sänka förtrycket en aning. Med tryckexpansion och litet kärl så är det bara att tiga och lida med stora tryckvariationer... ;)

Sveno, Deflas:

Ja, det är nog så...
NÄR nu mitt system fungerade, ja det ska ju funka imorrn igen, så hade jag 0,7 i förtryck ner till 30gr. De gånger jag "bott" i pannrummet och verkligen velat "dra ur" allt ur systemet hade jag 1,4bar vid 90gr i totalt ca 2000l.
Mitt kärl är då på 300l.

Att inte säkerhetsventilen löser vid varje eldning har jag Dig Sveno att tacka för, hade röris fått som han velat hade det suttit i 150l tryckkärl...

Hihi .. Nu har jag mosat pannan för full..
Både SYR och Fläktstopp gick igång eller ska man säga av. :)
96 grader i pannan så stanna fläkten o sen började det sippra vatten ur SYR röret .. HIHI...
Nu äre max laddat iaf .. FÖrsta gången ..

Gött Deflas, hoppas allt funkade...
Jag gick på en gammal vattenstam med min SYR, vilket resulterade i att jag fick göra rent ventilsätet efter första >95-graders-eldning, men nu funkar det.

Tänkte även passa på att fråga hur det går för alla vedeldare med årets vedskörd?

Själv har jag kört fyra vändor i skogen, men 3-meterstravarna ligger i dito ännu, vi får se när det blir kapat och kluvet...

skogen.jpg

Vedskörden ja .. Beställt 30 kubik 3m längder.
Plus att jag har 2 årsförbrukningar att hämta gratis hos en bekant te svärmor. Men jag vet ifan om jag orkar med mera än mina 30 kubik i år.

Deflas, Dedden med flera:

Har Ni 35 mm på laddkretsen? :)

Jag har 35 koppar i laddkretsen och mellan tankarna.

Ved ska jag beställa snart. Frågan är bara hur mycket... Det har inte gått åt så värst mycket ved den här milda vintern, så jag har inte så myckt veduppläggningsutrymme som jag hade räknat med.

Jo, jag har också 35-rör.

Nej Sveno det är sant, jag tycker också det är skapligt med ved kvar i min hög som var 30kbm från början.

Vi får se hur det går...

Jo det är la 35mm här med i laddkretsen.

Urk dags o åka te jobbet igen ..

Javisst, skogen regerar! :)

I ärlighetens namn är jag också lite kass på detta med att skatta ved, och det är nog svårt, men jag resonerar så att ved kan man nog inte få för lite av ;)

Vi tokkör nu i ett skifte som inte varit skött på ett tag och är väl upp i kanske 50m3sk, men då är det fördelat på brännved, massa och timmer, mest brännved dock...

Så våren är räddad hemma på vedgår´n, hehe!

edit: hrmm, nu vet jag inte vart Hanssons inlägg tog vägen, men det var svaret till Dig iaf Hansson

Hur mycket ved ska man räkna med att göra av med ungefär?
20 - 25 kb? värmer kanske 100kv. svårt det där på första eldnings åren....

Jag har för mig att 1 m3 travad kluven torr ved kan jämföras med ca 1000 kwh.

Jag har iaf beställt 30 kubik 3m längder.
Som jag fattat det så blir 30kb 3m längder ca 55kb kapat o kluvet så nästan 2 år ska det räcka för mig ..
Grannen här räknar med 25kb / år fast i år har det inte gått åt mycke..

Jag uppskattar att en kubikmeter torr, luftgt travad björkved ger drygt 1000kWh. Hur man än gör så är det bättre att skaffa för mycket ved än för lite. Det är varken lätt eller billigt att få tag i torr ved mitt i vintern.

Deflas !

Har du köpt 30m3 "fast mått under bark" så kan det nog bli ca 55 m3 i vedboden. Det vanliga är nog att man köper "travat mått" och då får du ca 25-30 m3 i vedboden, vilket skulle kunna vara ca ett årsbehov till en vanlig villa. Köper du sedan kapad och kluven ved mäts det i "stjälpt mått" och då får du drygt halva volymen när det ligger i vedboden. Kolla denna länk som visar de olika sätten att mäta ved http://www.svo.se/minskog/templates/grundbok.asp?id=9338

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.