O
Situationen är ny utanpåliggande huvudcentral i källare där matning och alla utgående grupper, utom de i själva teknikrummet, är rör/slang med FQ. Fläns och anslutningsmuffar, t.ex. E1400171, fungerar men jag är ute efter något mer kompakt.

Rören/slangarna skall döljas av en U-formad plåtprofil mellan central och tak så det frågan handlar inte om det estetiska utan om att få en tät, säker anslutning mellan rör och central. Vad är egentligen bästa och lämpligaste sättet att ansluta massor VP-rör/flexslang i jämna rader ovanifrån till en utanpåliggande normcentral?

Redigerat:
  • Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Men slangar brukar väl bara gå in under kåpan som har ett urtag för slangen?

Det är väl bara att såga ur kåpan som om det vore utanpåliggande ledningar? Jag antar att med "tät" så menar du inte mot vatten... Plåtskyddet runt rören verkar helt ok för att skydda dessa

O
H hempularen skrev:
Men slangar brukar väl bara gå in under kåpan som har ett urtag för slangen?
Jag har återkommande mardrömmar om de centraler där elektriker gått lös med plåtsax i bakkant på kåpan för att få in kablar och rör. Ibland har jag även mardrömmar om de centraler där de försökt använda en hålstans eller borrat runda hål och bara trätt igenom kabeln, men de är inte lika vanliga. Det är antagligen en kombination av "Elmonts lag" och överdrivet ingenjörstänkande men inget av de lösningarna känns tillräckligt bra.

Redigerat:
O Steamboy skrev:
Jag har återkommande mardrömmar om de centraler där elektriker gått lös med plåtsax i bakkant på kåpan för att få in kablar och rör. Ibland har jag även mardrömmar om de centraler där de försökt använda en hålstans eller borrat runda hål och bara trätt igenom kabeln, men de är inte lika vanliga. Det är antagligen en kombination av "Elmonts lag" och överdrivet ingenjörstänkande men inget av de lösningarna känns tillräckligt bra.
Med "såga ur" så menar jag självklart inga vassa kanter odyl. Trä på en gummilist runt plåtkanten så ska väl inget bli skadat.

O
Problemet med att såga ur är att det inte finns något som fixerar rören i nederkant. Första raden som sitter mot väggen går att förankra där, men nästa rad med rör hänger fritt. Förr har jag använt en röd "centralmuff" (se bild nedan) men jag lyckas inte hitta den nu. Den kan man skruva i väggen och fästa alla rör i den för att sedan som du skrivit såga ur i bakkant av kåpan så att det sluter tätt mot muffen.

Röd centralmuff för fastsättning av rör.

O Steamboy skrev:
Mitt svar var till @hempularen. Problemet med att såga ur är att det inte finns något som fixerar rören i nederkant. Första raden som sitter mot väggen går att förankra där, men nästa rad med rör hänger fritt. Förr har jag använt en röd "centralmuff" (se bild nedan) men jag lyckas inte hitta den nu. Den kan man skruva i väggen och fästa alla rör i den för att sedan som du skrivit såga ur i bakkant av kåpan så att det sluter tätt mot muffen.

[bild]
Du kan inte bygga ut väggen just bakom centralen då? Då kan ju denna funka:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...gningsmaterial/dossystem/centraldosa/1420700/

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag har kikat på den. Var lite inne på att kapa bort själva lådan och använd toppen som muff. Det är det bästa alternativet jag fått fram så långt.

O Steamboy skrev:
Jag har kikat på den. Var lite inne på att kapa bort själva lådan och använd toppen som muff. Det är det bästa alternativet jag fått fram så långt.
Jag hade den bakom centralen i mitt förra hus men det var i en nybyggd vägg som dessutom fortfarande var öppen på baksidan så enkelt att komplettera...

Annars kan det kanske funka som du tänkt om det är tillräckligt många stosar och rätt storlek

Bästa svaret

5
Fartygsplåt? Dvs montageprofil.Om du ändå ska täcka vp-rören sen så kan du bunta fast i en sådan å gå ner med så att täckplåten går ner ända mot centralen?
Antingen bunta dem en å en ner å sedan i varandra eller så buntar du ihop allt. Antingen med buntband eller man tror.
Lite industriellt kanske, men en enkel lösning om det ändå ska täckas in.

Självklart skall slangen vara fixerad. Har sett elektriker göra det med plastat hålband i plåt.

5
"Man tror" skall vara "najtråd":rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.