8 479 läst · 21 svar
8k läst
21 svar
Köpa hus vid exekutiv auktion - vad gäller efter köpet?
Sida 1 av 2
Vad gäller egentligen om man köper hus respektive har köpt hus och den tidigare ägaren t.ex. har byggt olovligt.
Om den tidigare ägaren inte flyttar så kan man få hjälp av Kronofogden med avhysning/ handräckning och tjänsten är kostnadsfri. Däremot kan man betala för bortförsel av farlig avfall osv. som finns kvar i huset.
Men vad gäller om den tidigare ägaren har byggt olovligt?
Om den tidigare ägaren inte flyttar så kan man få hjälp av Kronofogden med avhysning/ handräckning och tjänsten är kostnadsfri. Däremot kan man betala för bortförsel av farlig avfall osv. som finns kvar i huset.
Men vad gäller om den tidigare ägaren har byggt olovligt?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vill minnas att exekutiva auktioner alltid är förbundna med fullständig friskrivning mot fel på fastigheten, dolda och besiktningsbara.
Prospekten brukar väl ta med den typen av frågor.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Finns det något som tyder på att huset byggts till de senaste tio åren? Om så skulle jag begära ut bygglovshandlingarna för fastigheten från kommunen och passa på att fråga efter eventuella öppna tillsynsärenden också.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Vid köp på exekutiv auktion är det bra att kolla upp det som går att kontrollera. En kontakt med kommunen för att å reda på vilka bygglov som finns, om andra ärenden pågår och om det finns detaljplan. Om det till exempel finns enskilt avlopp är det bra att ta reda på vad som finns på papper om detta
I regel finns det en värdering på huset. Den görs av en auktoriserad besiktningsman men den kan inte jämföras med en överlåtelsebesiktning. I regel kan man bara få utvändiga bilder på huset.Nötegårdsgubben skrev:
Tycker också att det kan vara en bra idé att ringa kommunen. Men har man köpt så är man väl som ägare ansvarig för fastigheten? Så även om någon annan har gjort något olovligt?
De protokoll jag har läst har jag för mig innehåller information om byggnadslov. Men jag kan minnas fel.
Det är inte du som gjorde fel, så du behöver inte betala sanktionsavgift. Me men kommunen kan kräva rättelse och det faller på ägaren och om man inte utför rättelse kan kommunen kräva ägaren på vite.E Ewald skrev:
Det kan bli stora belopp.
Har du redan köpt huset?
Nej, har inte köpt. Jag vill bara informera mig lite för att veta vad som gäller när det blir aktuellt.harry73 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
En byggsanktionsavgift tas normalt utr av den som har begått felet, alltså byggt eller beställt det svartbyggda. Men kommunen kan välja att ta ut den av den som har nytta av det svartbyggda, dvs. nuvarande ägare.