När Flemming och Lidija Hermann valde att bygga nytt i Lerberget söder om Höganäs, var ett arkitektritat hus med tegelfasad en självklarhet. Jakobsson Pusterla Arkitekter har försvenskat den danska inspirationen och lyckats gestalta en generöst rymlig och välplanerad planlösning.

Du kan läsa artikeln här: Danskinspirerad tegelvilla i Lerberget

• Gilla
Marco Pusterla och 2 till
  • Laddar…
Åh, fint!

Ett hus jag gillar. De sneda vinklarna är najs.

Idag får man ett dåligt monterat prefabhus i mellansverige för ungefär 5 miljoner. Att detta bara kostade 6 känns som en lottovinst!
Otroligt prisvärt baserat på bilderna.

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
På vissa kort ser det helt ok ut och på andra det fulaste jag sett.
När är det byggt,80 talet ?

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
"...som med en luftvattenvärmepump kombinerar både luftvärme och ventilationsvärmeåtervinning."

Det systemet skulle jag gärna vilja veta mer om.
Är det en vanlig frånluftvärmepump med värmning av tilluften dom menar?

useless useless skrev:
"...som med en luftvattenvärmepump kombinerar både luftvärme och ventilationsvärmeåtervinning."

Det systemet skulle jag gärna vilja veta mer om.
Är det en vanlig frånluftvärmepump med värmning av tilluften dom menar?
Känns lite så! Skulle tro att det är en FLVP samt FTX :)

Jag gillade huset, jag gillar den "danska" arkitekturen som jag själv är inspirerad av :)

Fint tegel och kul att man vågar bygga med egen stil. Personligen tycker jag att rummen fick fel proportioner och att utbyggnaden på framsidan passat bättre i tegel jämfört med ”brunplåt”. Annan färg på ytterdörren hade kunnat vara lite järvare.

Fantastiskt fint, både in- och utvändigt!

Jag gillade egentligen väldigt mkt med huset men samtidigt så fanns det mkt som sticker en i ögonen också.
Det positiva var lekfullheten med fönster och utsprång och det lite snedställda taket. Älskade även altandelen som blev i innervinkeln av huset. Tyckte även planlösningen var trevlig men jag hade gärna velat få in något mer förråd här och där. Känns ofta som det saknas i dagens hus. Är ju guld att kunna ställa undan saker som man inte alltid vill ha framme.

Min största nagel i ögat är färgen på teglet tillsammans med plåtdetaljerna. Det påminner om höstlöv. Inte de där trevliga och härliga höstlöven som är färgglada utan de som kommer sent på hösten när allt blivit brunt och oftast ligger på marken... Sen att då också kombinera detta med bruna plåtdetaljer gör det ju inte piggare i känslan. Hade nog försökt fått in gula plåtdetaljer som dörren. Då hade det nog blivit lite piggare intryck.

Men detta är ju helt min egen personliga tycke och smak. Självklart ska inte alla hus se lika dana ut. Det är inte heller ett dugg kul! Så kul att broingenjören vågar satsa!

• Gilla
pfv
  • Laddar…
T twoody skrev:
På vissa kort ser det helt ok ut och på andra det fulaste jag sett.
När är det byggt,80 talet ?
Jag ser att du inte fått så mycket beröm för din svagsinta input. Och jag förstår varför. Om du hade bemödat dig med att läsa artikeln så hade du, förutom att inte få dig att framstå som en idiot, dessutom fått svar på dina frågor.

BTW. Jag gillar själv inte huset. Men det är mer 60-tal.

Fadai
Stupröret är supercool!

Idéerna och den goda smaken tog slut vid inredningen. Ganska själslöst invändigt, vitt och sterilt tyvärr. In med en designer/inredningsarkitekt så får huset 9 av 10 poäng.

Supersnyggt
Så trött på alla putsade funkiskataloghus utan karaktär

• Gilla
kalle55
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Jag ser att du inte fått så mycket beröm för din svagsinta input. Och jag förstår varför. Om du hade bemödat dig med att läsa artikeln så hade du, förutom att inte få dig att framstå som en idiot, dessutom fått svar på dina frågor.

BTW. Jag gillar själv inte huset. Men det är mer 60-tal.
Vilka frågor ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.