Om det 0-10v-styrning så borde det gå med en plejdpuck, ctr-01.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
  • Gilla
Brask
  • Laddar…
R rindler skrev:
Funkar ju med plejd om du bara vill ratta själv via mobilen. Vill du styra utifrån fuktsensorer/värme/koldioxid eller annat är ju plejd ett dåligt alternativ.

Kör isf qubinos zwave 0-10v. [länk] Men då behöver du en controller av något slag också, typ Smartthings, Homey eller liknande.
Låter lockande. Jag har inget "smart" i huset idag så jag behöver väl antagligen ett kit av saker. Men om det kan konkurera med priset av Vilpes controller (ca 3400kr) så är jag intresserad.
Men jag behöver tyvärr fortfarande väga det mot billigaste alternativet om det finns andra märken av controller som funkar lika bra.

M Moltas skrev:
Om man siktar på det billigare alternativet, är då detta en fungerande Controller?
[länk]
Den kostar ju inte ens en femtedel så mycket som Vilpes!
Funkar, men det är väl trevligare med trådlös styrning. Plejd behöver ingen controller, bara koppla in och konfigurera i appen.
Då har du lite större möjlighet att styra fläkten efter veckoschema tex.
https://www.kjell.com/se/produkter/...t7AV_2aDxC0QEyY2JkHxQ17Eekf38WGkaAhBHEALw_wcB

• Gilla
ThomasZ1 och 1 till
  • Laddar…
M Moltas skrev:
Låter lockande. Jag har inget "smart" i huset idag så jag behöver väl antagligen ett kit av saker. Men om det kan konkurera med priset av Vilpes controller (ca 3400kr) så är jag intresserad.
Men jag behöver tyvärr fortfarande väga det mot billigaste alternativet om det finns andra märken av controller som funkar lika bra.
Samsungs smartthings kostar under tusenlappen och till den kan du koppla det mesta i smart hem-väg. Men om man inte är intresserad av sådan styrning är nog plejds variant, alternativt ett vanligt vred billigare.

Styr själv min fläkt utifrån alla möjliga olika sensorer, men det är mest för att det är kul.

Ska inte en sådan fläkt gå 24/7?

Jo, men kan ju dra upp flödet över rekommenderade 0.35l/m2/s om man vill vädra ut varmluft varma sommarkvällar, eller vid ökad koldioxidnivå eller högre luftfuktighet i badrum. Osv.

M Moltas skrev:
Om man siktar på det billigare alternativet, är då detta en fungerande Controller?
[länk]
Den kostar ju inte ens en femtedel så mycket som Vilpes!
Det där har ett nästan ett oslagbart pris, och fungerar bra till din fläkt
Kan kanske bli billigare om man vill fixa en enkel potentiometer i en låda.
Billigaste alternativet är att bara använda potentiometern som sitter i fläkten men då kan du inte ändra fläkthastighet nere ifrån huset.

• Gilla
Moltas
  • Laddar…
Lutar väldigt mycket åt billigaste alternativet. Men jag skall absolut kika närmare på de andra alternativen med smarthet. Det finns många fördelar med det förstås (tex att dra på lite extra blås efter ett besök på toaletten ☺).

M Moltas skrev:
Lutar väldigt mycket åt billigaste alternativet. Men jag skall absolut kika närmare på de andra alternativen med smarthet. Det finns många fördelar med det förstås (tex att dra på lite extra blås efter ett besök på toaletten ☺).
Gör det, på full fart dygnet runt på båda fläktarna så gör de av med ström för ca 2200:-
dessutom drar de ut en del uppvärmd luft ur huset.
Så kostnaden för en smart styrning kan man ju spara in rätt snabbt.

• Gilla
Moltas
  • Laddar…
Problemet med PLEJD controller är att den är bara on/off på sin egen utgång.
En sådan fläkt kräver en kraftigare dimmer för 4A

L Leif i Skåne skrev:
Problemet med PLEJD controller är att den är bara on/off på sin egen utgång.
En sådan fläkt kräver en kraftigare dimmer för 4A
Hur tänkte du nu:)
Du brukar väl vara största förespråkaren av Plejd?

Vilpe ECo 190 P / 125 / 500 EC Takfläkt Tegelröd
NYHET NYHET.

Energisparande EC takfläkt med DC motor. Till VILPE® ECo-takfläktar kan fjärrstyrning anslutas som fungerar med en 0-10 V spänningssignal som standard. ECo takfläktarna kan anslutas till ett automatiskt styrt hustekniskt system och funktionen kan följas och styras via en centralenhet. Till VILPE® ECo-takfläktarna kan köpas separat en ECo Controller 0-10 V. Den isolerade takfläkten är 500 mm hög. Det inre röret Ø 125 mm är tillverkat i hålstansad förzinkad tunnplåt och försedd med tätningsring. Röret fungerar som ljuddämpare och har en 50 mm tjock dämpande isolering. Det totala trycket 150 Pa, maximal effekt ca 160 liter per sekund. VILPE® ECo takfläktarnas standard färger är svart, brun, grön, grå, röd, tegelröd och ljusgrå. Förutom fläkten behövs en genomföringssats i enlighet med takmaterialet.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Gör det, på full fart dygnet runt på båda fläktarna så gör de av med ström för ca 2200:-
dessutom drar de ut en del uppvärmd luft ur huset.
Så kostnaden för en smart styrning kan man ju spara in rätt snabbt.
Väldigt sällan du kör fläktar på fullfart, och effektbehovet på en fläkt är kubiskt mot luftflödet så det faller väldigt fort.
Kör man dessa på halva luftflödet drar dem cirka 20W vilket ger en driftkostnad (el) på cirka 600kr per år för två fläktar, reducerar man sedan luftflödet t.ex. halva årets timmar när man inte är hemma kan man kanske spara ungefär 200kr per år.
Sedan är det alltid kul med en massa styrning på alla saker i huset så länge det är smidigt ;)

• Gilla
Moltas och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.