Anders 1920-tal
S saiter skrev:
Kört lite hilti 1500 i tvättstugan.
Ska byta avloppsrör och golvbrunn innan det ska in en värmepump.

[bild]
[bild]

//AA
Sågade du i betongen innan du började bila?
 
Nej. Bara att bila. Hilti te 1500.
Slår enkelt sönder ett källargolv.

//AA
 
S saiter skrev:
Slår enkelt sönder ett källargolv.

//AA
Är det positivt? Eller händer det av bara farten? ;)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
S
Första veckan på jobbet efter 11 månaders föräldraledighet och chefen tyckte att 20 timmar för en rund, fanerad fönstersmyg var för mycket.
:thinking:

Rund fönstersmyg under tillverkning i snickeri med flera fanerlager och spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund fönstersmyg av fanerat trä på arbetsbänk i snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund träfönstersmyg under tillverkning på arbetsbänk med fanér och klämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund fönstersmyg i fanerat trä under tillverkning med spännband i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorflot och 15 till
  • Laddar…
Man kan tro att jag ska dela ut käppar på PRO:s nästa årsmöte men, nej, detta är benen till dotterns sminkbord! Något okonventionellt men hoppas det blir OK!

Edit: Bilden också!
Ovanfrån bild av fyra handgjorda träben till möbel på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 7 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Man kan tro att jag ska dela ut käppar på PRO:s nästa årsmöte men, nej, detta är benen till dotterns sminkbord! Något okonventionellt men hoppas det blir OK!

Edit: Bilden också!
[bild]
Tjusigt!
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Installerat kattlucka

ammseZa.jpg


Assistentprojektet stötte på problem då 2K färgen helt enkelt inte fungerade. Jag åkte tillbaka och dom sade dom har haft mycket problem med denna färg. Jag fick en ny burk men ville vi skulle testa den på plats och det var samma fel. Säljaren var ganska irriterad på produkten och sade dom skulle skicka tillbaka hela partiet och sluta saluföra den. Istället fick jag två burkar med 1K sprayfärg av samma ral kod.

Så nu har jag fått den övre delen målad. Men ännu väntar jag på ny kondensator och drivremmen blev också försenad, jag hade inte beställt via nätet för jag tänkte åka till en lokal affär istället så jag skulle få remmen i handen. Men dom hade inte rätt material så tji fick jag, beställde från nätet igår då istället.

tFpUoZA.jpg

Bara sådär löst ihopsatt, så man får en aning om hur det kommer se ut. Har blekt plastdelarna i väteperoxid för att få bort gulnade delar, men den gråa färgen är väldigt resistent mot gulning från början.

yNotn69.jpg

Fc02a9i.jpg
 
  • Gilla
Garderobssnickarn och 8 till
  • Laddar…
Såhär blev första resultatet med 2K färgen (Maston 2k TWO, en 2-k färg på sprayburk som inte har separat behållare för härdare som man måste punktera utan det blandas typ i munstycket). Färgen ville inte härda ordentligt och det var småa rödaktiga partiklar i det. Enligt säljaren hade burkarna maston köper inte varit förorenade med vatten och det är orsaken.

znk9DnD.png
 
Öh, ta bort det där "inte". Burkarna var förorenade med vatten, det var problemet...
 
Nuså var sminkbordet klart sånär som på ett par lager till av hårdvaxoljan.

T.o.m. hunnit röja upp i snickarboden och ta ett par bilder. Får bli några bilder på rätta platsen om en vecka då hon fyller år!
Nästan färdigt handgjort sminkbord i trä, med öppna lådor och kurviga ben, innan slutligt lager hårdvaxolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjort sminkbord i trä med en låda och böjda ben, ej helt färdigställt, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörndetalj av handgjort sminkbord i trä med öppen låda visande träets struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på nytillverkat träsminkbord med öppen låda och ben av ljusare och mörkare träslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Tokslut och 48 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Nuså var sminkbordet klart sånär som på ett par lager till av hårdvaxoljan.

T.o.m. hunnit röja upp i snickarboden och ta ett par bilder. Får bli några bilder på rätta platsen om en vecka då hon fyller år!
[bild] [bild] [bild] [bild]
Mycket snyggare än något jag skulle kunna åstadkomma. Tycker spontant att ådringen på benen inte blev helt optimal, att det stör lite att den först går i ena riktningen och sen i 90grader fast benet böjer ner mjukt.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Mycket snyggare än något jag skulle kunna åstadkomma. Tycker spontant att ådringen på benen inte blev helt optimal, att det stör lite att den först går i ena riktningen och sen i 90grader fast benet böjer ner mjukt.
Tack!

Ja, benen är ju fingerskarvade i 84 graders vinkel. Ville ju ha synliga fingerfogar även på benen så det är en feature och inte en bugg (som vi brukar säga i mitt dagjobb).

Håller dock med om att det hade varit snyggare med flödande ådring, men då hade jag nog behövt göra någon form av skiktlimning. Får bli på nästa projekt!
 
V vectrex skrev:
Tack!

Ja, benen är ju fingerskarvade i 84 graders vinkel. Ville ju ha synliga fingerfogar även på benen så det är en feature och inte en bugg (som vi brukar säga i mitt dagjobb).

Håller dock med om att det hade varit snyggare med flödande ådring, men då hade jag nog behövt göra någon form av skiktlimning. Får bli på nästa projekt!
Ok :)

Ja, väntar bara på att Ola ska posta upp sin jigg som löser allt i ett. Med tanke på bilderna med flow han postat innan..
 
Jag tycker benen e fulsnyggtuffa. Som en spindel som e ute o går.

Lite bättre flow hade det kanske blivit om du gerat fogen så ådringarna iaf mötts halvvägs. Typ en 96 graders mitered bridle joint om man vill hålla på boxjointlooken.

P.s. det där va väl stora höstprojektet? Färdigt redan innan hösten kommit så då hinner du med minst ett till;)
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Jag tycker benen e fulsnyggtuffa. Som en spindel som e ute o går.

Lite bättre flow hade det kanske blivit om du gerat fogen så ådringarna iaf mötts halvvägs. Typ en 96 graders mitered bridle joint om man vill hålla på boxjointlooken.

P.s. det där va väl stora höstprojektet? Färdigt redan innan hösten kommit så då hinner du med minst ett till;)
Får kolla upp det du skriver! Håller med om benen. Hade bara en halvfärdig tanke och ingen ritning när jag satte igång med dem i fredags kväll. Testade mig fram lite men blev aldrig helt nöjd.


Nej, detta är inte stora höstprojektet. Detta var ett ”mindre” projekt jag stoppade in emellan.

Ledig tid härnäst kommer dock gå till lite mer fix i snickarboden, måste ansluta bandsåg och skivputs permanent med rör, för omständigt att hålla på och koppla om slangar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.