richardtenggren
Tack! Vi har kört på Rödockra från Gysinge, då taket, plåtdetaljer och garageport fanns att få i ungefär samma färgkod. :)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Dags för en liten uppdatering. Det har varit, och är sommar och semestertider så lägre tempo råder. Har gjort klart isoleringen av väggarna och har plastat tak och väggar. Återstår en del tejpning, framförallt runt fönstren.
Isolerade väggar och ett tak täckt av plast med påtejpningsarbeten i en byggprojektsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inomhusbyggarbetsplats med isolerade väggar täckta av plast, tejpade skarvar och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tejpar de raka/enkla skarvarna med en liten billigare Tejp, dock fortfarande till för åldersbeständig plast. Hörn och annat kommer jag använda t-tak flex.
Rullar av byggfolietejp märkta 3M på ett rödvitrandigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick täta med fogskum på vissa masonit skarvar inför sprutisoleringen.
Isolering mellan träbjälkar med fogskum längs skarven och masonitskiva ovanpå i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt fönstren ska jag försöka använda Bottenlist för att klämma fast plasten mot karmen. Tror det blir bra och man slipper tejpa så mycket. Återkommer med utvärdering :)

Använda verktyg dessa moment : sax (vass). Mattkniv, isolerkniv (ett måste om man ska skära mycket)
 
  • Vägg isolerad med mineralull och tak täckt med plastfolie i pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lasse123! och 3 till
  • Laddar…
Har nu testat metoden med bottningslist för att klämma fast plasten mellan regel och karm och det funkar bra tycker jag. Skönt att slippa tejpa.
Plast fastklämd mellan bottningslist och fönsterkarm, undvikande av tejp i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottningslist som klämmer fast en skyddsplast mellan en träregel och en vit dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I hörnen blir det (ofrånkomligt antar jag), pill med tejp. Tar en evighet och är rätt tålamodsprövande då tejpen är Väldigt sticky :sweat: Även Saxen geggar ihop.. :)
Plastskydd fastklämt med bottningslist vid dörrkarm, tejp använd i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har glesat taket. Valde 45 regel för att kunna trycka in ett lager isolering.
Men borde ha tänkt till lite mer.. Satte den yttersta regeln längst in mot vägg och där gör den ju ingen nytta då väggen ju kommer bygga ca 7cm.. Oerfarenheten lyser genom emellanåt :oops:
Takstolar och väggreglar i ett pågående byggprojekt med isolering intryckt mellan reglarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har påbörjat tvärreglingen av väggarna.
Renoveringsarbete med isolering och träreglar på en vägg och i tak, stege i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spikpistolen jag köpte billigt på ett bilrelaterat varuhus, kommer igen till användning. Nu med 90mm spik. Enklare och snabbare att skjuta fast reglarna än att skruva.
 
  • Gilla
lizaliza
  • Laddar…
Man får se nybörjarfelen som en skola, helt enkelt. Även hantverkare har gjort fel i sin start av karriären.
 
L lizaliza skrev:
Man får se nybörjarfelen som en skola, helt enkelt. Även hantverkare har gjort fel i sin start av karriären.
Ja så är det., även om jag byggt och renoverat en hel del så är det många moment i ett husbygge som är helt nya. Men det är ju också det som är kul!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Sommartider.. lite mindre bygg och mer häng med familjen. Välkommet och välbehövligt!
Lite har dock hänt senaste veckorna.
Reglingen av väggarna är klar. Elen är påbörjad och taket har blivit isolerat med lösull.
Innerväggarna för badrum toa och teknikrum är på plats.
I huskroppen med blivande sovrum är det klart nog att börja sätta takpanel. Har tryckt dit en 45:a isolering mellan glesen.
Det blir samma, vitlaserad panel (Baseco) i hela huset. I denna del har jag valt att göra taket före innerväggarna då jag tror det spar lite tid att göra hela taket i ett svep sas istället för uppdelat på tre små rum.
Fick leverans av osb (75st), panel (85kvm) och gipsskivor (31st) i fredags och fick ägna några svettiga timmar till att konka :) Några gipsskivor är 120x300 och de var inte att leka med..

Annars är det ”valtider”.. så väldigt mycket som helt plötsligt måste bestämmas.. vi ligger nog inte helt i fas med alla val och beslut som måste tas :oops:

Just nu lutar det åt träpanel på väggarna i allrum/kök och stengolv, av nån sort.
för elen behövs mycket beslut.. En sån banal sak som vilken sorts handdukstork vi ska ha för att komma ut med elen på rätt ställe..
Mitt fokus är fortfarande på reglar, Skruv, konstruktion, etc...inte handdukstorkar :D
Byggmaterial inklusive OSB-skivor, panel och gipsskivor staplade utomhus vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglade väggar med isolering och påbörjad elinstallation i ett halvfärdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inre struktur av ett hus under renovering med isolerat tak och väggstommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom hela familjen nu är på ön fick även chilin följa med
Chiliplanta i kruka framför träveranda med stora fönster, trädäck och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan även nämna att en granne har gjort så att jag fått upp ögonen för uteplats i betong istället för sedvanlig trall. Ska helt klart funderas närmare på!
Simma lugnt :cool:
 
  • Gilla
lizaliza och 5 till
  • Laddar…
Idag stod takpanelande på agendan. En typisk familjeaktivitet (y)
Efter en lite trevande start fick vi till en bra metod och tempo likaså där alla drog sitt strå till stacken.
Väldigt bra att vara fler än en när spontad panel på nästan fem meter ska på plats!
Och dyckert pickan, inköpt för många år sen till ett annat panelprojekt i huset hemmavid, kom väl till pass. Vi hann knappt 16-17 kvm innan spiken tog slut, men det gjorde inget då axlarna tyckte det var dags för paus. Nya tag en annan dag.(y)
Montering av vit spontad takpanel i ett rum under renovering med isolering synlig på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit spontad träpanel som täcker ett tak i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror det blir toppen med detta tak!
Glad att slippa sätta gipsskivor, spackla, slips, spackla, slipa, måla, måla...:D
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Kul att följa :). Bra jobbat. Man lär sig mycket längs vägen. När jag köpte mitt hus för 6 år sedan hade jag bara lagt laminatgolv innan (för utom el som är mitt yrke). Nu har jag snart gjort allt man kan på huset och börjar rita på att bygga ett nytt hus. Måste bara lära mig sketchup så jag kan frångå papper och penna :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kul att följa :). Bra jobbat. Man lär sig mycket längs vägen. När jag köpte mitt hus för 6 år sedan hade jag bara lagt laminatgolv innan (för utom el som är mitt yrke). Nu har jag snart gjort allt man kan på huset och börjar rita på att bygga ett nytt hus. Måste bara lära mig sketchup så jag kan frångå papper och penna :)
Tackar :)
Låter som du då har framtiden säkrad .. ;) Sketchup är bra tycker jag. Men själv har jag bara använt det till skisser av husets utsida och för att generera fasadritningar. För konstruktion har jag hållit mig till 2d. Gjorde lite försök att rita regelstommen i Sketchup men fick inte riktigt kläm på det tyvärr. Behöver nog ägna lite mer timmar för att öva och se på youtube-klipp..
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Taket i sovrumsdelen blev klar efter ytterligare några timmars familjemys.
Nyligen installerat vitmålat träpaneltak i sovrum, synliga skruvar, oavslutad vägg med OSB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog en förmiddag till att testa på att sätta Osb på den högsta väggen. Funkade att göra själv trots fyra meter takhöjd. Inköpet av en skruvautomat kändes väldigt väl motiverat. En fröjd att kunna skruva med en hand och snabbt!
Inbyggt sovrum under konstruktion med OSB-skivor monterade på en hög vägg, stegar och isolerade bjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även en lektion i hur man bygger på riktigt då jag hjälpt svärfar lite med taket och ”falorna” på ett bulhus. Tumstock och fogsvans istället för måttband och kap-gersåg... klart ovant :oops:
En stuga under renovering med halvklart tak och byggnadsställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat rött tak på en traditionell trästuga med natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg på huset blir troligen takpanel i ”allrummet” och osb’ande av resterande väggar.
 
  • Gilla
villeg och 2 till
  • Laddar…
"Sommarlovet" med familjen är över. Nu är tanken att köra på september ut och se hur långt jag hinner...
Har nu kört en sjudagars och har fokuserat på sovdelen. Det blir 3 sovrum, 2 mindre och ett lite större. Totalytan är ca 35 kvm.
Hann med att regla upp det sista, isolera med 45:a, sätta osb och gipsa alla väggar (ytter och inner). Har även påbörjat spacklingen.
Renoverat rum med isolering och träreglar, osbyggt golv och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med OSB-paneler på väggarna, isolering, stege, verktyg och gipsskivor i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En underkonstruktion av sovrum i process med gipsväggar, isolering synlig och påbörjad spackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kört med pappremsa men limmade den för säkerhets skull. Körde med våtrumslim. Svurit långa haranger en gång tidigare vid gipsning av ett tak...
Renoveringsmaterial på golv med spackelhink, spackelspade, röd skottkärra och vägg med gips och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hausade skruvautomaten tidigare och gör det igen. Kör med Bosch blå. En barnlek att sätta gips!
Bosch skruvautomat och en kniv på betonggolv, byggprojekt i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag började jag så smått pilla med badrummet. Kan väl inte påstå att jag är superbekväm med alla moment trots lite vvs-pul hemmavid. Men ska nog gå bra!
Kör med Uponor prylar mestadels men väggbricka och Badrumsfördelare är Vatette.
Golvvärme blir T2 blå.
Renoveringsarbete på ett badrum med omonterat sanitetsporslin, VVS-material och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd regelvägg med isolering, elinstallation och rördragning för VVS i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När osb och gips var klart så dissade jag arbetsskorna till fördel för flopsen..klart mkt skönare :D
Vy nedåt på en persons fötter i flip-flops på ett betonggolv, symboliserar avslut på hårt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och lite bad har hunnits med. Ingen trängsel direkt (y) trots strålande sol och minst 20 i vattnet. Men antar att folk jobbar :)
Öde strand med sand och vegetation till vänster, hav och klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra svängen hemma blev det storhandling på bla bauhaus och Hornbach. Kvittot från Hornbach blev dryga metern...
Långa kvitton från byggvaruhus ligger utsträckta på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd väggstomme med reglar och isolering synlig, gipsplattor i bakgrunden under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inomhusbyggarbetsplats med nya gipsväggar, isolermaterial, en stege och byggverktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonathan C och 7 till
  • Laddar…
Glömde skriva om dörröppning.
Såg tips här på BH om att sätta en storlek större på regeln vid dörröppningar för att få bättre förutsättningar för montering av dörrkarm. Se bild. Gäller alltså när man bygger med två skivor (tex osb+gips). Man monterar första skivan mot den större regeln och den andra skivan går hela vägen över regeln, dvs fram till dörröppningen.
Delar alltså vidare detta tips då det är klockrent!
Stomme av träreglar med större regel vid dörröppning för enklare montering av dörrkarm, med osb-skiva bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan även nämna att jag använt plåtskenor i tak och på golv. Perfekt om man har liten lutning på taket att ta hänsyn till då det går bra att bocka till skenan några grader. Mitt tak är åtta grader och det funkar jättebra. Skönt att slippa sned klyva.
 
  • Gilla
irony och 7 till
  • Laddar…
Dags för en uppdatering.
Jag för ett flerfrontskrig just nu där det pillas lite överallt. Senaste veckan har jag :
Byggt in takfoten (inte klar än)
Spacklat ett varv till i sovrummen
Lagt värmeslingor
Flytspacklat wc och badrum
Satt de sista osb skivorna i allrummet
Gjort genomföringar för imkanal och badrumsfläkt
All eldragning färdigställt
Fixat med avlopp och pex i wc och bad
Gjort klart taket i allrummet

Beställde plåttak av falsat.se i Övik i våras. Först dröjde det till efter sommaren innan de fick hem plåten (mörk silvermetalic). Sen har det gått troll i transporten.. Först gick en lastbil sönder. Sen dröjde det 2 veckor innan de fick en slot för de elva meter långa emballaget från Övik till Gotland. När det så äntligen gick iväg så lyckades Schenker förstöra det i en omlastning i Timrå...Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen..!:mad:

Lite bilder:
Pågående installation av toalett och rörarbete i ett oavslutat badrumsbygge med isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av avloppsanslutning och värmeslingor på en isolerad byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inredning under konstruktion med trästommar, OSB-skivor, utspridda verktyg och tak med oskyddade elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av värmeslingor på ett betonggolv i byggprojekt, med verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde piggroller vid flytspackling och det blev väldigt jämnt och bra.
Bygger bara fall lokalt i duschen. Det lilla fall man egentligen ska ha över hela ytan gör enligt mig varken till eller från för vatrenavrinning. Bara besvärligt att få till och större risk för bakfall /svackor.
Nyflytspacklad golv med värmeslingor och tydlig lokal avrinning i en duschnisch under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde fallet mha flytspackel. Funkar okej men det blev för mkt fall så behöver dit med en förhöjningsring.
Nyflytspacklat golv med markerat fall i duschen och träkonstruktion på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ännu inte beställt ytterdörr..
Nu lutar det åt en grön. Testar lite olika nyanser...
Tre gröna färgprover mot en svart trävägg bredvid en välkomstskylt, testade för valet av ny ytterdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närmast blir det fokus på badrum och wc. Bygga klart väggarna. Har beslutat att köra med vanlig gips.
 
  • Gilla
Wirre740 och 10 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Dags för en uppdatering.
Jag för ett flerfrontskrig just nu där det pillas lite överallt. Senaste veckan har jag :
Byggt in takfoten (inte klar än)
Spacklat ett varv till i sovrummen
Lagt värmeslingor
Flytspacklat wc och badrum
Satt de sista osb skivorna i allrummet
Gjort genomföringar för imkanal och badrumsfläkt
All eldragning färdigställt
Fixat med avlopp och pex i wc och bad
Gjort klart taket i allrummet

Beställde plåttak av falsat.se i Övik i våras. Först dröjde det till efter sommaren innan de fick hem plåten (mörk silvermetalic). Sen har det gått troll i transporten.. Först gick en lastbil sönder. Sen dröjde det 2 veckor innan de fick en slot för de elva meter långa emballaget från Övik till Gotland. När det så äntligen gick iväg så lyckades Schenker förstöra det i en omlastning i Timrå...Så nu är jag tillbaka på ruta ett igen..!:mad:

Lite bilder:
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Använde piggroller vid flytspackling och det blev väldigt jämnt och bra.
Bygger bara fall lokalt i duschen. Det lilla fall man egentligen ska ha över hela ytan gör enligt mig varken till eller från för vatrenavrinning. Bara besvärligt att få till och större risk för bakfall /svackor.
[bild]
Gjorde fallet mha flytspackel. Funkar okej men det blev för mkt fall så behöver dit med en förhöjningsring.
[bild]
Vi har ännu inte beställt ytterdörr..
Nu lutar det åt en grön. Testar lite olika nyanser...
[bild]

Närmast blir det fokus på badrum och wc. Bygga klart väggarna. Har beslutat att köra med vanlig gips.
Jag håller åxå på och renoverar ett hus på Gotland, i detta fall är det Farmors gamla hus i Vänge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.