Halloj! Jag behöver hänga upp en takbox i garaget. Det är en garagelänga som tillhör samfälligheten - och jag får inte borra/spika där. Det finns träreglar i taket - men de går åt "fel" håll för mitt syfte eftersom jag vill hänga takboxen tvärs emot reglarna, precis ovanför bilen.

Det jag klurar på är om jag på något sätt kan hänga fyra korta rep enligt markeringen på bilden (som är ett foto på garaget ifråga). Dvs att det blir som fyra cirkulära rep som bara hänger löst i träreglarna. Och i dessa rep fästa två spännband som går i samma riktning som reglarna. Då kan jag kanske använda spännbanden för att dra upp takboxen.

Förstår ni hur jag menar?

Finns smartare lösning? (alla färdiga lösningar som man köper i butik bygger på att man måste fästa beslag med skruvar - så det kan jag inte använda mig av).

Garagetak med träreglar och röda cirklar markerar var rep ska hängas för takbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för tipset. Bra idé med fyra korta spännband.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för tipset. Bra idé med fyra korta spännband.
Känns det inte lite osäkert att ha boxen upphängd över den fina bilen i några spännband?
Vem vet när "låsen" på dem släpper?
Borde vara en mer permanent säker upphängning tycker jag.

Jag är inte jätteorolig - boxen kommer inte att vara så jättemycket ovanför bilen - så det blir nog minimalt med skador isf.

MEN - hur är det med lås på spännband? Finns det sämre och bättre lås? Hur hittar jag ett bättre lås?

Jag har takboxen hängandes i 4 spännband från biltema, samma riktning på reglar som dig. Inga problem, bara dra upp den så att remmarna spänns så sitter den på plats. Har hängt så bra länge nu.

Man kan säkra "lasten" med ett fast rep/band så är risken bara när man hissar upp boxen.
Det länkade tipset har bara vinsch på ena sidan, dvs boxen vill gärna kantra...

Protte

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Känns det inte lite osäkert att ha boxen upphängd över den fina bilen i några spännband? Vem vet när "låsen" på dem släpper?
Med anständiga spännband släpper inte låsen bara av sig självt men är du orolig kan du ju ta "överskottsspänbandet" ett extra varv och avsluta med en rejäl blåknut.

Alfredo Alfredo skrev:
en rejäl blåknut
Ja, OK.
Blåknut = dubbelt halvslag?

Hej,

Det ser precis likadant ut i vår garagelänga där jag står inför samma bekymmer. Hur blev din lösning?

/Emil

nikasp
Fastys lås har Inge rörliga delar och kan omöjligen glida upp av sig självt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.