Halloj! Jag behöver hänga upp en takbox i garaget. Det är en garagelänga som tillhör samfälligheten - och jag får inte borra/spika där. Det finns träreglar i taket - men de går åt "fel" håll för mitt syfte eftersom jag vill hänga takboxen tvärs emot reglarna, precis ovanför bilen.
Det jag klurar på är om jag på något sätt kan hänga fyra korta rep enligt markeringen på bilden (som är ett foto på garaget ifråga). Dvs att det blir som fyra cirkulära rep som bara hänger löst i träreglarna. Och i dessa rep fästa två spännband som går i samma riktning som reglarna. Då kan jag kanske använda spännbanden för att dra upp takboxen.
Förstår ni hur jag menar?
Finns smartare lösning? (alla färdiga lösningar som man köper i butik bygger på att man måste fästa beslag med skruvar - så det kan jag inte använda mig av).
Det jag klurar på är om jag på något sätt kan hänga fyra korta rep enligt markeringen på bilden (som är ett foto på garaget ifråga). Dvs att det blir som fyra cirkulära rep som bara hänger löst i träreglarna. Och i dessa rep fästa två spännband som går i samma riktning som reglarna. Då kan jag kanske använda spännbanden för att dra upp takboxen.
Förstår ni hur jag menar?
Finns smartare lösning? (alla färdiga lösningar som man köper i butik bygger på att man måste fästa beslag med skruvar - så det kan jag inte använda mig av).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Köp fyra billiga spännband och dra åt stenhårt vid de punkterna. Sen använder du den här som jag har: https://www.fasty.se/sv/produkt/box...A8XM3f8yvo6I2Zpti1QXYGMhBarYlCHoaAjMLEALw_wcB
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag är inte jätteorolig - boxen kommer inte att vara så jättemycket ovanför bilen - så det blir nog minimalt med skador isf.
MEN - hur är det med lås på spännband? Finns det sämre och bättre lås? Hur hittar jag ett bättre lås?
MEN - hur är det med lås på spännband? Finns det sämre och bättre lås? Hur hittar jag ett bättre lås?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Man kan säkra "lasten" med ett fast rep/band så är risken bara när man hissar upp boxen.
Det länkade tipset har bara vinsch på ena sidan, dvs boxen vill gärna kantra...
Protte
Det länkade tipset har bara vinsch på ena sidan, dvs boxen vill gärna kantra...
Protte
Med anständiga spännband släpper inte låsen bara av sig självt men är du orolig kan du ju ta "överskottsspänbandet" ett extra varv och avsluta med en rejäl blåknut.KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Hej,
Det ser precis likadant ut i vår garagelänga där jag står inför samma bekymmer. Hur blev din lösning?
/Emil
Det ser precis likadant ut i vår garagelänga där jag står inför samma bekymmer. Hur blev din lösning?
/Emil
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hänga ganska tunga saker i förrådstak
Byggnadsfysik -
Fritt hängande takhörn, räcker balkskor?
Byggnadsfysik -
Brandskydd BBR 5:6 - sammanhängande trätrall
Byggmaterial & Byggteknik -
Hänga takbox vertikalt på väggen
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hänga upp tv-n på träreglar - förborra eller ej?
Byggmaterial & Byggteknik