Hej,

Jag ska montera liggande ytterpanel på friggebod jag byggt på plint. Bjälklaget är 170mm reglar och ovanpå detta en liggande 45x95 regel (syll?) och på den de stående väggreglarna som sig bör. Utanpå dessa naturligtvis vindpapp och stående läkt.

Men frågan är då.. var påbörjar jag normalt montering av den liggande panelen? Ungefärligt mått från ovansida bjälklag eller från blindbotten uppskattas, eller hur ska jag tänka?

Tack på förhand.

Liggande panel sätts alltid nerifrån och travas uppåt, dom låser varandra uppåt, första brädan sätts i våg med en spik ca 2 - 3 cm upp, nästa läggs ovanpå och en spik ca 2 cm från underkant ( den låser föregående ), se bara till att dom trycks ner ordentligt mot underliggande. Det med en spik i varje gör att virket kan röra sig utan att spricka. PS det blir 2 spikar i sista brädan

T tompaaq skrev:
var påbörjar jag normalt montering av den liggande panelen? Ungefärligt mått från ovansida bjälklag eller från blindbotten uppskattas, eller hur ska jag tänka?
Som Jonaserik beskriver.
Och du börjar naturligtvis så långt ner att allt trävirke i vägg- och golvkonstruktionen täcks.
Och glöm inte musband i luftspalten längst ned!

Välkommen till Bygga Hus-forumet Tompaaq!

Hej och tack! misstänkte det tyvärr.. jag har börjat lite för långt upp. Men inga problem att plocka bort nedersta panelbrädan (som jag tyvärr redan snedklyvt), och sedan lägga till enbräda under tror jag.

Kanske var onödigt att snedklyva.. man kanske bara snedkapar stående panel?

T tompaaq skrev:
Kanske var onödigt att snedklyva.. man kanske bara snedkapar stående panel?
Om man använder Z-panel (som vi har gjort), så har man redan en snedfasad underkant.
Annars hade nog jag inte snedat till underkanten.
Stående panels ändträ suger nog upp vatten mycket bättre.
Jämför t.ex. med med hur du gör de nedre fönsterfodren...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.