8 906 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Diskmaskin sköljer dåligt. Är det normalt?
har du inte ändrat dina vanor så skall ju inte filtret behöva mer omsorg än innan även om den troligen diskar med mindre vatten än qvarnanP peroande skrev:Har aldrig varit med om en maskin där filtret måste rensas efter varje disk. Vår förra maskin (Husqvarna) signalerade efter ett antal diskningar (minst 20) att filtret borde rensas. Det var aldrig så äckligt som det är på nuvarande maskin.
Rensning en gång per vecka som jag gör nu verkar vara mycket oftare än hos de vänner och bekanta jag jämfört med.
Sådana körningar gör jag regelbundet. Det ska knappast behövas efter varje disk.
oftast blir det rent på lägre temperaturP peroande skrev:
men för maskinen/avloppets skull är minst 65C att föredra för att få ut allt fett ur slangar vinklar och vrår.
Ty även diskmaskiner blir åderförkalkade.
Har två nyare Bosch och kör med 65 graders programmet och alltiett diskmedel. Gör aldrig rent några filter.
Kortprogram tycker jag fungerar sämre, vilket nog beror på alltiett som verkar vara anpassat till normalprogram.
Och 65 temp för att det fungerar och som skrivits tidigare håller rent i slangar/avlopp.
Just nu används Yes Platinium som ger bäst skölj/torkresultat, kostar väl inte mera ca 300:-/år i diskmedel.
Hellre rent och fungerande än strul och halvdan disk, det kostar inte många ören extra att få det.
Kortprogram tycker jag fungerar sämre, vilket nog beror på alltiett som verkar vara anpassat till normalprogram.
Och 65 temp för att det fungerar och som skrivits tidigare håller rent i slangar/avlopp.
Just nu används Yes Platinium som ger bäst skölj/torkresultat, kostar väl inte mera ca 300:-/år i diskmedel.
Hellre rent och fungerande än strul och halvdan disk, det kostar inte många ören extra att få det.
Auto-programmet istället för eco gjorde ingen större skillnad. Byte av diskmedel gjorde dock susen. VI har i alla år Finish pulver och varit nöjda med det. Efter att ha läst testet i ovanstående inlägg förstår jag dock att det är ett ganska dåligt diskmedel. Köpte istället tabletter (ICA:s egna var vad som fanns på affären) och skillnaden är enorm. Disken blir ren, luktar inte (vilket kanske beror på mer parfym i nya diskmedlet) och filtret är bara normalsmutsigt efter en vecka.
Så bra att det löste sig. Många nya maskiner diskar nog på för låg temperatur och med för litet vatten. Det verkar bäst att välja program med hög temperatur, och inte ecoprogram. Sedan spelar diskmedlen stor roll, även om vissa är dyra blir det bekvämare att slippa problem. Att sedan komplettera med ett rengöringsprogram med specialmedel då och då. Med dessa åtgärder kan man få nya maskiner att diska lika fint som äldre maskiner gjorde.