Det är egentligen 3 år sen vi startade bygget men jag har inte haft tid att skriva om det förrän nu.
Nu har vi flyttat in så tidspressen har minskat nu men det är fortfarande mycket kvar att göra.
Förhoppningsvis kan nån inspireras av vårt projekt och kanske lär sig något.
Jag har själv lärt mig otroligt mycket av alla projekt jag läst om här
så jag hoppas att jag kan ge någon kunskap tillbaka.

Allt började med att vi köpte en tomt i ett gammalt sommarstugeområde.
Damen som sålde huset hade precis fyllt 100år så hon tyckte att det var dags att flytta till hemmet.
3 år tidigare hade en granne erbjudit sig att hjälpa henne att skotta snö
med svaret att hon minsann klarade sig själv. Det är tydligen så man blir 100 år :)
Huset på tomten hade damen och hennes man byggt själva 1960 så det kändes som att vi var bland likar. Tyvärr var huset byggt av blåbetong och låg på mark med förhöjd radonhalt så vi ville inte bygga vidare på det. Dessutom var husets placering på tomten lite olycklig.
Då damen trots sin ålder var vid god vigör hade hon inte mäktat med något underhåll av huset eller tomten de senaste 30 åren så båda såg vid försäljning ut som sedan länge övergivna.
Några bilder på utgångsobjektet:
Övervuxen tomt med dolt gammalt hus bland träd och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt kök med turkos skåpinredning, brukade husgeråd och mikrovågsugn, före renovering.
Skapa konto
Interiör av ett äldre kök med trähyllor och retro inredning, belysning ger en mysig stämning.
Skapa konto
En överfull verkstadsbod med verktyg och prylar som ligger oorganiserat på hyllor och golv.
Skapa konto

Efter en snabb ytskiktsrenovering kunde det gamla huset dock tjäna som tillfällig bostad under byggtiden.
Tomten erbjöd också en tillfällen till motion då huset vid köpet inte gick att se från de intilliggande vägarna på grund av all sly som växt upp.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Nu har vi kommit fram till själva byggstarten. Tomten har rensats på skog och det är dags att göra plats för det nya huset. Sprängaren lastar av sin grävmaskin och täcker av berget.
Grävmaskin på en rensad tomt med en vit enplansvilla och bilar i bakgrunden, redo för byggstart.
Skapa konto
Grävmaskin på en rensad byggtomt där markarbeten påbörjats inför byggnation.
Skapa konto
Grävmaskin på byggtomt där markarbeten påbörjats med borttagen skog och rensat berg.
Skapa konto
Grävmaskin på ojämn byggarbetsplats nära hus, med avlägsnad vegetation och synligt bergröse.
Skapa konto
Grävmaskin på rensad tomt med berg och grus inför husbygge.
Skapa konto

• Gilla
verobar och 2 till
  • Laddar…
Efter avtäckningen spränger han med hjälp av dottern bort överflödigt berg och fraktar bort det.
Byggplats med grävmaskiner och arbetare som förbereder sprängning intill hus.
Skapa konto
En grävmaskin tar bort gamla bildäck efter en bergssprängning på en byggarbetsplats.
Skapa konto
Person använder sprängutrustning för att ta bort berg på en byggplats med hus och fordon i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Maxione och 4 till
  • Laddar…
Kvar blir en plan fin schaktbotten.
Schaktbotten av jämnt grus med grävmaskinsarm i kanten, omgivet av hus och byggmaterial.
Skapa konto

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jag går och hyr en drönare som bankar ner sprängstenen 30cm till.
En utgrävd tomt med sprängsten och en gul fjärrstyrd plattvibrator mitt på gruset framför en berghäll.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bygget startar på allvar med att den sprängda rörgraven mellan huset och vägen grävs upp. Den gamla grävmaskin vi köpt för att ha till under byggtiden får skotta sprängsten så det går hål i skopan men håller fortfarande ihop. Inte illa för att vara från -77
En grävmaskin gräver genom en sprängd stenig rörgrav mellan ett hus och en väg, med hål i skopan.
Skapa konto

Eftersom vi inte vill spränga till frostfritt djup fick vi lägga vatten och avlopp i isolerlåda med värmekabel.
Person står bredvid en nyligen grävd rörgrav med sprängsten, i bakgrunden syns en gammal grävmaskin.
Skapa konto

En person tittar ned i en grävd rörgrav med isolerlåda och rör, vid sidan av sprängsten och en grävmaskin.
Skapa konto

• Gilla
Johan Olsson och 2 till
  • Laddar…
Vatten, avlopp, el och fiber.
O så ett sandfång till dräneringen av grunden.
Har svårt att se att grunddräneringen skulle göra nån större nytta
då huset står på sprängsten som har avrinning nedåt
men det är lika bra att bygga efter reglerna.
Installation av vatten, avlopp, el och fiber på en byggarbetsplats med grus och sprängsten.
Skapa konto

Ska man ha golvbrunn i garaget bör man ha oljeavskiljare. Inget krav i vår kommun ännu men det känns vettigt att ha iaf. Den är 1m hög och ska ner under golvet. Fram med grävmaskinen igen.
Grävmaskin vid schakt i terräng med sprängsten, rör och kabeldragning synlig, samt en stor oljeavskiljare till höger.
Skapa konto

Dags för grus. Ca 70 ton.
Grävmaskin som skottar grus över grund med geotextil, synliga dräneringsrör, grov precision.
Skapa konto

Grävmaskinen från -77 skottar på bra men tyvärr med rätt grov precision.
Ska man få ut gruset med millimeterprecision får man ta till handkraft.
Är en del pyssel att få allt grus på rätt höjd efter att det packats.
Grävmaskinen var bra att ha när man skulle lasta och flytta paddor.
Hade varit väldigt svårt utan.

Byggplats med gammal grävmaskin, högar av grus, byggmaterial och verktyg, ojämn terräng i bakgrunden.
Skapa konto

Nu börjar det också dyka upp lite grundmaterial.

• Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
Påbörjar utsättning av grundelementen.
Var en del pyssel att få dit alla avloppsrör med rätt lutning på rätt nivå i förhållande till varann.
Blev flera nivåer av rör för att få ihop allt. Och gruset ska packas varje efter varje gång men grävt upp något :/
Byggarbetsplats med fundament och grus, en person arbetar med att placera grundelement.
Skapa konto

Byggarbetsplats med utsatta grundelement och diverse byggmaterial samt verktyg utspridda på grusunderlag.
Skapa konto

• Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Slang för radonsug.
Svart slang för radonsugning utlagd på grus med isoleringsblock och en generator i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Nu är äntligen hela ytan avjämnad och packad efter rörläggningen så att det går att bygga vidare.
Var rätt trångt inom ytan som sprängts så jag var tvungen att ta en del av gruset i taget.
Hade nog gått snabbare om man hade haft plats vid sidan av grunden för gruset och grävmaskin.
Byggplats med avjämnad yta, grävmaskin, sprängsten och två lager isolering redo för kantbalk.
Skapa konto
Avjämnad byggplats med isolering, verktyg, grus och en grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto
Avjämnad och packad byggarbetsplats med isoleringslager, omgiven av klippor, med byggmaterial och grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto
Avjämnad byggplats med två lager isolering, grävmaskin i bakgrunden och grus i förgrunden.
Skapa konto
Avjämnad byggyta med isoleringsmaterial och en katt, bredvid en skottkärra och bergvägg.
Skapa konto
Avjämnad byggplats med isolering och byggmaterial, redo för nästa steg i byggprojektet.
Skapa konto

2 lager isolering klart.
Dags att naja kantbalk.

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Just kommit på att jag inte presenterat vad jag ska bygga :)
Det är ett funkisinspirerat lättbetonghus med nästan plant tak och gjutna bjälklag.

Arkitektonisk ritning av ett modernt, funkisinspirerat hus med nästan plant tak, inkluderar planlösning för båda våningarna.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt funkisinspirerat hus med nästan plant tak, omgivet av träd.
Skapa konto
3D-rendering av ett modernt funktionell stil hus med plant tak och pool, omgivet av gröna träd.
Skapa konto
3D-rendering av modernt lättbetonghus med plant tak och swimmingpool omgivet av gröna träd.
Skapa konto
3D-rendering av modernt funkisinspirerat hus med plant tak, gjutna bjälklag, trädgård och pool.
Skapa konto

3D-renderingarna är min hemsnickrade i Sweet Home 3D. Fantastiskt program för att vara gratis.

Redigerat:
  • Gilla
raspen86 och 11 till
  • Laddar…
Då går vi vidare med bygget. Najar vidare på mina kantbalkar. Beställde färdigbockad armering. Annars hade det tagit oändlig tid. Eftersom hela huset är i sten med gjutna bjälklag blir det ganska tungt så det behövs en hel del armering i grunden.
Byggarbetsplats med grundisolering och färdigbockad armering redo för gjutning.
Skapa konto
Grundläggningsarbete med kantbalkar och färdigbockad armering för ett stenhus under uppbyggnad.
Skapa konto
Grund av hus under konstruktion med färdigbockad armering och isolerplattor, omgivet av klippor.
Skapa konto
Armeringsjärn på isolerplattor vid grundbygge av stenhus med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

Dessutom är det öppen planlösning och en hel del fönster så en stålkonstruktion bär en stor del av vikten.
Stålpelarna behöver då också extra armering i grunden.
Färdigbockad armering för kantbalk på byggplats, redo för gjutning i grunden.
Skapa konto

En extra förstärkning i väggen i form av ett L-stöd behövs också för att hålla emot jordtrycket.
Färdigbockad armering placerad på byggplats med fläktformade stålpelare och L-stöd vid kantbalkar.
Skapa konto

Sen lite mer rördragning
Golvrännorna och alla utslagsvaskar i garaget går via oljeavskiljaren. Avloppet från våningarna ovanför går direkt ut till gatan.
Installationsprocess för rör och oljeavskiljare i ett garage under konstruktion.
Skapa konto
Installation av rör och oljeavskiljare i ett garage under konstruktion med synliga golvrännor och avloppsrör.
Skapa konto

• Gilla
Otto-Von-Stern
  • Laddar…
Sen gick det fort eftersom det var tid bokad för gjutning så jag hade inte tid att ta bilder på alla moment.
Resten av avloppet, armeringen, golvvärmen, elmatningen och en del annat hann jag iaf få dit.
Var mycket armering min ambitiösa och noggranna konstruktör ville ha dit. Hyrde najmaskin när jag gjorde golvvärmen. Var otroligt smidigt!
Byggplats med armeringsjärn, golvvärmerör och förberedelser för betonggjutning.
Skapa konto

• Gilla
kalle55 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.