Har en Bosch diskmaskin, inköpt strax före jul 2018. Upplever att maskinen sköljer väldigt dåligt. Ofta känner man en doft av mat när den öppnas. T.ex. ägg, curry eller jordnötter. Sätter jag snurr på spolarmarna efter avslutat program så är vattnet som skvätter ut inte helt rent. Känner också ibland på disken att den har en tunn hinna.

Vi använder Finish pulverdiskmedel (snålar inte), spolglans från ICA och diskmaskinssalt. Avloppsilen rensas varje vecka (efter ca 10 diskningar) och är då riktigt geggig. Kör hetaste programmet minst en gång per månad.

Diskmaskinens avloppspump med vattnet som har oljepärlor och smutspartiklar på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kikade idag ner i hålet där avloppspumpen sitter. Vattnet som står där fullt med oljepärlor på ytan. Se bild. Uppenbarligen rester av smutsen från senaste disken. Borde inte vattnet vara renare?

Vad kör du för något program på maskinen?

Varierar mellan Eco och auto.

Verkar ju vara alldeles för dåligt.
Testa och kör på ett långt ”grytprogram” med bra värme på vattnet.
Dom där snålprogrammen brukar vara ganska så dåliga.

• Gilla
Du och 19till och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P peroande skrev:
Avloppsilen rensas varje vecka (efter ca 10 diskningar) och är då riktigt geggig.
Rensa efter varje gång så fett i filtret inte smutsar ner nästa disk.

GoC GoC skrev:
Testa och kör på ett långt ”grytprogram” med bra värme på vattnet.
Instämmer två körningar med tom maskin men lite överdoserat diskmedel och hög värme borde lösa upp en del som inte syns.

Får alltid skinande ren disk
Kör på 65 grader långt program och en diskmedelstablett.
Inget salt eller spolglans.
Gammal Bauknecht maskin

• Gilla
erkka
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rensa efter varje gång så fett i filtret inte smutsar ner nästa disk.
Har aldrig varit med om en maskin där filtret måste rensas efter varje disk. Vår förra maskin (Husqvarna) signalerade efter ett antal diskningar (minst 20) att filtret borde rensas. Det var aldrig så äckligt som det är på nuvarande maskin.
Rensning en gång per vecka som jag gör nu verkar vara mycket oftare än hos de vänner och bekanta jag jämfört med.

BirgitS BirgitS skrev:
Instämmer två körningar med tom maskin men lite överdoserat diskmedel och hög värme borde lösa upp en del som inte syns.
Sådana körningar gör jag regelbundet. Det ska knappast behövas efter varje disk.

GoC GoC skrev:
Får alltid skinande ren disk
Kör på 65 grader långt program och en diskmedelstablett.
Inget salt eller spolglans.
Gammal Bauknecht maskin
Det är möjligt att resultatet blir bättre på 65 grader men då känner jag mig lurad. Ingen av de maskiner jag haft genom åren har diskat en normalsmutsad disk dåligt på lägre temperatur.

P peroande skrev:
Det är möjligt att resultatet blir bättre på 65 grader men då känner jag mig lurad. Ingen av de maskiner jag haft genom åren har diskat en normalsmutsad disk dåligt på lägre temperatur.
Då får du väl höra med handlaren där du köpte den om det är något fel på den. Det skall ju oavsett inte sköljas med diskvatten som verkar vara fallet nu.

Min mamma bytte nyligen ut sin 18 år gamla Cylinda mot en ny Bosch, och den är värdelös i jämförelse.
Hon sköljer av disken och har i alla år kört snabb 30 min program, det funkar inte på den nya.

Har samma själv på min Electrolux från -14, måste köra långt program med hög värme. Har även provat alla möjliga medel, Yes Platinium är det som funkar bäst.

Vi har båda kommunalt Stockholmsvatten, så vattnet är inget problem.

Typ alla man pratar med som köpt nya maskiner upplever samma sak.
Eco i all ära, men det vore bättre om maskinerna diskade.

Vad har du för modell-nr på maskinen?

A
Skulle säga att det är bättre att diska varmt (65-75c) med lite mindre diskmedel.

MultiMan
Vilken typ av mat äter ni (massa fett och olja?) och hur smutsig är disken som sätts in?

Äger faktiskt ingen diskmaskin men hos flera bekanta som har maskin så använder de Yes all-in-one tablett och den jag använt mest är en billig Whirlpool som är ett par år. Kört rätt mycket blandad disk där som rejält flottiga stekplattor till grillar ihop med vanliga glas på 50C program. Alltid blivit helt rent utan beläggningar eller lukt.

Om ni inte fyller maskinen med stora mängder matrester eller överfyller kraftigt/lastar fel så inte spolarmarna kommer åt ordentligt så låter det som att något är fel med maskinen.

Det ska inte bli något fett kvar på det där viset!
Har också en Bosch, kör med ICA Basic diskmedel, underdoserat, då vi har väldigt mjukt vatten. Har aldrig något fett kvar i maskinen, kör nästan alltid det förinställda normalprogrammet, ibland snabbprogrammet.

Så något fel är det.

A
Men blir den varm då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.