SSSS SSSS skrev:
Utdragbar pip på blandaren används flitigt av oss. Den vi har har en knapp på den utdragbara delen så man kan välja mellan bred eller smal stråle på vattnet.

[bild]

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker utdraget kan kärva ibland så har kommit fram till att denna är klart smidigast av alla modeller jag kollat på. Dock tycker jag den breda strålen blir för stark.

[bild]
Håller med, jag har en och den används varje gång kaffemaskinen skall fyllas på eller slasken ska sköljas mm.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har lagt ungefär 350 timmar på mitt kök. Elgubben inte inräknat i det. Då har jag gjort ALLT, verkligen totalrenovering, inklusive att bygga egna stommar i furu och en del andra specialsnickerier. Om du jobbar i snitt en timme om dagen tar det alltså mellan ett halvt och ett helt år. Gissar att ett vanligt IKEA utan specialmått går lite snabbare, kanske på 250 h. Är man två går det också på dubbla tiden. Tid är tyvärr = pengar. Om du inte har möjlighet till dubbla kök eller älskar hämtmat/mackor är det läge att leja bort mer än golvslipningen. Den fixar du enkelt själv för övrigt med en hyrd maskin och en dags jobb.
Ok, det är ca. 6,25 veckor på heltid... Jag byggde kök i mitt "lilla" hus (har två på tomten). Då satte vi innertak (mycket komplicerat för ingen rät vinkel så varje skiva var tvungen att mätas och sågas för sig), spacklade och målade och monterade upp ett begagnat kök (så skåpen var hopskruvade). Det tog oss ca 3 veckor, fast det var på sommaren när jag var ledig.Trodde det här skulle gå mycket fortare efterssom vi bara ska måla taket ist.f. att montera nytt och köket är planerat efter kökets mått. Dock är logistiken här krångligare efterssom vi inte har något annat kök att använda under tiden denna gång...
 
Redigerat:
Fulkemisten
K karincam skrev:
Det tog oss ca 3 veckor, fast det var på sommaren när jag var ledig.Trodde det här skulle gå mycket fortare efterssom vi bara ska måla taket ist.f. att montera nytt och köket är planerat efter kökets mått.
Det där vet du bäst själv. Jag tror bara vad jag vet egentligen. Det är klart att det kan gå fortare. Jag är kanske mer noggrann och krånglar till det mer än genomsnittet. Tog 6 veckor ja. Men då tog jag lediga dagar ibland och körde på 10-12 h om dagen de dagar jag jobbade med köket.
F fiskbuggaren skrev:
Och jag har byggt på mitt kök i fyra(?) år. Kök har sjukt många delar. Har du en byggtråd på det här som jag missat?
Näe. Gjorde faktiskt ingen byggtråd. Inte så mycket för sånt. Fotar också sällan mycket under mina byggprocesser. Men ja. Det tar tid. Tid är pengar alternativt ett resultat man är nöjd med även om man är kräsen.
 
Redigerat:
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det där vet du bäst själv. Jag tror bara vad jag vet egentligen. Det är klart att det kan gå fortare. Jag är kanske mer noggrann och krånglar till det mer än genomsnittet. Tog 6 veckor ja. Men då tog jag lediga dagar ibland och körde på 10-12 h om dagen de dagar jag jobuade med köket.

Näe. Gjorde faktiskt ingen byggtråd. Inte så mycket för sånt. Fotar också sällan mycket under mina byggprocesser. Men ja. Det tar tid. Tid är pengar alternativt ett resultat man är nöjd med även om man är kräsen.
Ja, hur noga man är, men oxå hur stort det är. Vårt kök är ju väldigt litet :)
Impad av att du t.o.m. byggde stommarna själv!
 
Fulkemisten
Tack. Här är ett smakprov (inte helt färdigt på bilderna). Rekommenderas att göra som jag gjorde. Det är roligare och blir mycket bättre resultat om man följer sin vision och inte nöjer sig. Second best är just det och man själv eller någon annan ska leva med köket ett antal år
Delvis renoverat kök med grönt skåp öppet visande trähyllor, vita kakelplattor och träarbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåpsdörrar i grönt med silverhandtag och kökslådor med genomskinliga grepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av köksskåp med grönt kakel och vit lucka med metallhandtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för övrigt också ett litet kök, typ 12 kvm.
 
  • Gilla
  • Älska
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Tack. Här är ett smakprov (inte helt färdigt på bilderna). Rekommenderas att göra som jag gjorde. Det är roligare och blir mycket bättre resultat om man följer sin vision och inte nöjer sig. Second best är just det och man själv eller någon annan ska leva med köket ett antal år
[bild] [bild] [bild]
Har för övrigt också ett litet kök, typ 12 kvm.
Mitt är ca. 7:)
 
Fulkemisten
Ja. Det är mindre. Problemet med tidsåtgången är att i små kök vill man ändå ha det mesta som i finns i ett stort kök. Det är inte montering av extra skåp som tar tid tyvärr. Men det är klart ju mindre desto snabbare såklart, fast inte linjärt utan omvänt exponentiellt skulle jag säga.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Montera skåpen går fort, det är allt pill runtikring som tar tid
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Klart att det är bättre för miljön att du kör avfallet MED DIN BIL än att det flyter själv till avloppshanteringen? Hm det dröjer inte länge innan det införs en speciell skatt på detta..
Hur ofta åker någon en extra gång enkom för en kompost påse? Dum tanke OCH all framtida transport kommer ske m.h.a hållbara medel, så JA det kommer alltid att vara mer hållbart och kommer bli mer hållbart med kompost jämfört med att läka ur kväve och andra viktiga ämnen ur maten via något så in effektivt som rötslam.
Vem om någon på detta forum skulle vilja ha bönder som tar detta rötslam efter förgasning och slänger på sin åker? Tänk efter en extra gång vad du slänger i vasken, vi vet med säkerhet att penslar tvättas osv rakt ut i samma vatten som kvarnen mal maten i...
Min sista kommentar i ämnet i denna tråd i alla fall.
 
Fruktsallad
L Lundstroem1 skrev:
Med rejäl avsåg jag en hel diskbänk, inte infälld i bänkskiva. Visar silarna på bild, korg är såna som man lyfter upp för att rengöra.
[bild]

Missade att lovorda vår linoleummatta. Den har stoppat fantastiskt bra under 30 år. De skavanker som blir syns knapp.
Finns det ens silar kvar att köpa? Jag trodde alla hade "korgar" nu för tiden? Var hittar jag en sån diskbänk ny?

Jag har gått från silar till korgar och stör mig nåt kopiöst på att man ska lyfta upp och hälla ut skräpet.. och så åker hälften ner i avloppet under för hålen är så pass stora att makaroner och grönsaksrester åker ner med vattnet. Det resulterar i att jag har makaroner i en golvbrunn i källaren. =)
 
  • Gilla
karincam och 2 till
  • Laddar…
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Finns det ens silar kvar att köpa? Jag trodde alla hade "korgar" nu för tiden? Var hittar jag en sån diskbänk ny?

Jag har gått från silar till korgar och stör mig nåt kopiöst på att man ska lyfta upp och hälla ut skräpet.. och så åker hälften ner i avloppet under för hålen är så pass stora att makaroner och grönsaksrester åker ner med vattnet. Det resulterar i att jag har makaroner i en golvbrunn i källaren. =)
Då är vi i alla fall två som stör oss på dessa hemska korgar :cool:

Finns i alla fall här
http://conturasteel.se/produkter/diskbankar/specialtillverkade-diskbankar/
Har för mig att Intra och Furhoffs har det också
 
  • Gilla
gaia och 4 till
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Då är vi i alla fall två som stör oss på dessa hemska korgar :cool:
... tre. Jag avskyr de där korgarna! Som tur är har jag (hittills? :worried:) sluppit ha det där jag bor.
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
korgarna diskuterades för många år sen. Trodde att dom som vet skillnaden mellan en korg och en vanlig sil har dött ut :). Tydligen inte. Det finns tyvärr ingen hopp om att vi får silarna som standard igen. Lösningen är för enkel .....
 
  • Gilla
mejeriet och 2 till
  • Laddar…
Jag håller på och ska beställa diskbänk nu. Tänkte ha sil i båda hoarna. En stor i utslagsvasken men en mindre, med propp, i den stora. Fast på ett ställe där jag kollade fick man stora silar i båda. Hur gör man då om man ska diska? Är det en stor platt "gummiskiva" som propp eller? Håller det tätt?
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Hur kommer det sig att korgsilarna är så dominerande? Vi som föredrar klassiska silar verkar vara många och det borde vara billigare med den klassiska varianten, eller?
 
  • Gilla
mejeriet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.