Fick till ett första besök på Hornbach i fredags till övriga i familjens stora "glädje".. :cool:
Påse från Hornbach med en blandning av bultar, muttrar och plastbeslag på en brun yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En påse gott och blandat på ren chans.
Lär förmodligen kompletteras både en och två ggr.

Hittade inte de rektangulära t-spåra? muttrarna och personalen hade inte sett nåt liknande. :thinking:
 
  • Gilla
mkristensson och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hittade inte de rektangulära t-spåra? muttrarna och personalen hade inte sett nåt liknande. :thinking:
Nä dom har jag fräst till på egen hand;)
 
  • Haha
FredrikR
  • Laddar…
Bra sugen på att bygga något liknande denna!

Inser att @Ola C frässvarvsjigg troligen ger ett bättre resultat men möjlighet till spånhantering gör att jag är mer sugen på en till bordssågen.
 
V vectrex skrev:
Bra sugen på att bygga något liknande denna!
[media]
Inser att @Ola C frässvarvsjigg troligen ger ett bättre resultat men möjlighet till spånhantering gör att jag är mer sugen på en till bordssågen.
2.0an kommer ha grym spånupptagning!

I övrigt tror jag nog den där sågvarianten kan ge ok finish. Jag hade kompletterat med iaf delningsskiva för att kunna fräsa tapphål o andra features.
 
Ola C Ola C skrev:
2.0an kommer ha grym spånupptagning!

I övrigt tror jag nog den där sågvarianten kan ge ok finish. Jag hade kompletterat med iaf delningsskiva för att kunna fräsa tapphål o andra features.
Shit, du verkar ju vara på god väg att bygga en automatisk svarv! Hur går det egentligen, kommit något längre än sen du skrev om det sist?
 
V vectrex skrev:
Shit, du verkar ju vara på god väg att bygga en automatisk svarv! Hur går det egentligen, kommit något längre än sen du skrev om det sist?
Njäe, köpt hem de flesta delarna jag behöver men inte börjar bygga än, får bli i vinter.
 
Sätt ytterligare en skruvdragare med gängstång så har du automatisk matning av arbetsstycket med ;)
 
Ping sydvästra Skåne.
Jag kommer vara nere i Lund jul-trettondag om någon vill pröva lite MicroJig prylar (Grr-ripper + rip block, Matchfit tvingar + frässtål, MJ splitter). Skicka PM innan lördag så jag vet vad jag ska packa :)

OBS blanda inte ihop mig med någon jultomte
 
Inspirerad av @Ola C :s jiggar med spår för tvingar, skall jag be att få presentera en meta-jigg, dvs en jigg för att bygga jiggar. Jag beställde fräsar för att fräsa spåren till tvingarna (Olas uppfinning) i flera pass. En rak 8 mm och en T-spår. När jag byggde den första ola-jiggen, gick det åt rätt mycket tid att positionera skenan. Spåren blev bra, men tog löjligt mycket tid att fräsa. Det måste finnas ett bättre sätt, och det gör det. Jag monterade skenadaptern på en bit 12 mm MDF och fräste ett 19 mm spår med fräsen löpande på stängerna:
MDF-panel med genomgående spår och linjaler, verktyg för att skapa precisionsspår för snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hjälpjigg av MDF med fräst 19 mm spår och två metallstänger för att konstruera andra jiggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med fräsbordet monterade jag det 8 mm verktyget och fräste ett 5 mm djupt spår på jiggens undersida:
Digital avläsning visar 5,02 mm för måttkontroll vid snickeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En MDF-jigg med utsågat spår på en fräs med blå och röd maskinhus och aluminiumskenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hyvlade till en 8x10 mm list i ask och limmade i spåret. Nu kan man alltså börja med ett spår, minst 5 mm djupt, med listen som anhåll mot jiggen och sedan repetitivt fräsa en massa 8x5 mm spår i sin jigg. Det inbördes avståndet är ställbart. Sedan kan man välja vilka spår man ska använda till tvingspår:
Hantverksjigg med spår för tvingar och adaptorer monterad på MDF-bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle tro att man kan göra en rätt vettig arbetsyta, i stället för ett vanligt MFT, med metoden.
 
  • Gilla
Bergsee och 9 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Inspirerad av @Ola C :s jiggar med spår för tvingar, skall jag be att få presentera en meta-jigg, dvs en jigg för att bygga jiggar. Jag beställde fräsar för att fräsa spåren till tvingarna (Olas uppfinning) i flera pass. En rak 8 mm och en T-spår. När jag byggde den första ola-jiggen, gick det åt rätt mycket tid att positionera skenan. Spåren blev bra, men tog löjligt mycket tid att fräsa. Det måste finnas ett bättre sätt, och det gör det. Jag monterade skenadaptern på en bit 12 mm MDF och fräste ett 19 mm spår med fräsen löpande på stängerna:
[bild]
[bild]
Med fräsbordet monterade jag det 8 mm verktyget och fräste ett 5 mm djupt spår på jiggens undersida:
[bild]
[bild]
Jag hyvlade till en 8x10 mm list i ask och limmade i spåret. Nu kan man alltså börja med ett spår, minst 5 mm djupt, med listen som anhåll mot jiggen och sedan repetitivt fräsa en massa 8x5 mm spår i sin jigg. Det inbördes avståndet är ställbart. Sedan kan man välja vilka spår man ska använda till tvingspår:
[bild]
Jag skulle tro att man kan göra en rätt vettig arbetsyta, i stället för ett vanligt MFT, med metoden.
Och så länge du inte har glapp i spåren/staven så får du inga vinkelfel som kan bygga vidare (i och med att du fräser i en punkt), smart!
 
Ja det va finurligt. Själv brukar jag köra det mesta av raka skäret på bordsågen, typ 7mm brett, då har jag 1mm "felsiktningsmarginal" för T-spåren (som är 8mm på smala delen) som jag sen kör på fräsbordet.
 
Jag fick idén när jag kollade på någon video om sockerlådsinkningsjiggar på Youtube. För övrigt måste jag prisa digitaler på både spindel och anhåll på fräsbordet. Jag har givetvis ingen 17,7 mm fräs i sortimentet för att montera ihop den pågående jiggen (en annan jigg), men det är ju lätt att lösa med digitalen. Sweet!
 
mattiasp mattiasp skrev:
Jag fick idén när jag kollade på någon video om sockerlådsinkningsjiggar på Youtube. För övrigt måste jag prisa digitaler på både spindel och anhåll på fräsbordet. Jag har givetvis ingen 17,7 mm fräs i sortimentet för att montera ihop den pågående jiggen (en annan jigg), men det är ju lätt att lösa med digitalen. Sweet!
Har du länkar till ditt system?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.