Johan1975z skrev:
När man anger zoner och bestämmer vilken avstånd på guideslingan den ska starta på. Vad händer om jag anger 40m och slingan år 20m?
Då startar den klippningen när den är ute vid begränsningskabeln.
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då startar den klippningen när den är ute vid begränsningskabeln.
Ok, tack
 
A
Man kan ställa in att den inte ska köra på huset.
Vad är det som händer då? Hur vet den var huset är om den kommer körandes?
Om den är på väg hem via guideslingan så finns det väl ingen mening att den skulle köra jämte guideslingan den sista halvmetern och köra på huset..
 
Laddstationens platta är utrustad med en antenn vars signal klipparen detekterar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Hej,

Jag har hittat min robot på tomt batteri två gånger på det markerade X:et.

Måste jag dra guideslingan hela vägen ner? Går det att ställa in tid att söka guideslinga eller att den ska följa begränsningskabeln istället?

I appen (under områden) står det just nu:
Söker efter laddstation : 0%
Börjar vid fjärrstartpunkter: 100%

Men "söker efter laddstation" menas väl att den startar 0% vid laddstationen och börjar vid mina två områden 100% av tiden? Eller är detta tiden den faktiskt ska söka efter laddstationen jag ställer in här?
 
  • Ritad karta som visar en tomt med en robotgräsklippares guidekabel och ett markerat X där roboten slutar batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följa beg.kabel kan ej Gardenas klippare göra.
Din dragning av guidekabel är inte optimal, den bör gå längst ner i det vänstra benet.
 
A
E etompau skrev:
Följa beg.kabel kan ej Gardenas klippare göra.
Din dragning av guidekabel är inte optimal, den bör gå längst ner i det vänstra benet.
Japp, ska ändra. Tack för svar.
Vet du om man kan ändra tiden för att söka efter guideslingan? Så som det verkar stå i appen
 
Tveksamt. Har ej själv appen men jag har ej sett att Gardena har möjlighet för ändring av söktider etc som Husqvarna har.
När klipparen tycker batteriet behöver laddas, avbryts klippningen (klippmotor stannar) och den börjar direkt söka efter guidekabel. Sett till din tomt så bör klipparen hitta guiden inom max 10 minuter.
 
Johan1975z skrev:
Japp, ska ändra. Tack för svar.
Vet du om man kan ändra tiden för att söka efter guideslingan? Så som det verkar stå i appen
Någon tid behöver inte ställas in. Eftersom den bara kan söka efter guiden så kommer den att fortsätta tills batteriet är slut.
 
Dra om din guide så här. Så hittar maskinen hem.
5CEE5FFC-6C4F-4D0E-A4C0-31BA460C9278.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
tack
 
A
En till fråga :)
Grannen har en Bosch som stör min robot. Min förra robot, en Worx, var omöjlig att köra samtidigt. Den åkte alltid in till grannen.
Min Gardena körde in till grannen idag. Kan iofs klippa på eftermiddag och kväll men vore ju skönt om det gick att köra hela dagen. Skulle detta kunna gå att lösa genom att byta slingsignal på min Gardena? Eller är det grannen som måste byta (tror inte han kan byta)?
 
Johan1975z skrev:
En till fråga :)
Grannen har en Bosch som stör min robot. Min förra robot, en Worx, var omöjlig att köra samtidigt. Den åkte alltid in till grannen.
Min Gardena körde in till grannen idag. Kan iofs klippa på eftermiddag och kväll men vore ju skönt om det gick att köra hela dagen. Skulle detta kunna gå att lösa genom att byta slingsignal på min Gardena? Eller är det grannen som måste byta (tror inte han kan byta)?
Prova. Annars får du sätta upp ett fysiskt skydd mot grannen.
 
C
C chrwal skrev:
Köpte ny Sileno City 250 nu i våras och har ett tag tyckt att gräsmattan inte alltid blir klippt när den borde vara det och såg att gräsklipparen inte körde på tidpunkter jag ställt in på schemat. Jag kikade då på klockinställningen och såg att robotens klocka saktat sig. Blev osäker om jag ställt in klockan rätt från början så jag ställde in klockan igen. Har nu kontrollerat och verifierat i flera dagar robotens klocka och kan konstatera att den saktar sig upp till tre timmar per dygn! Har anmält till Gardena support och de har aldrig stött på detta och rådet är att reklamera roboten.
Undrar därför om någon mer som har detta problem?
Editerad 30/8
Nu drygt 3 månader, två moderkort och ett styrkort senare fungerar klipparen. Det var fel på styrkortet. Klipper nu som den ska :D
 
Ledande fråga, köpa automover nu på hösten och installera eller vänta?

13.5k för smart sileno life 1000 med gateway. 11.8 på bygghemma men där bör jag nog först kolla upp så gatewayen ingår.

Känns som priserna inte kan bli nämnvärt bättre så ur smidighetssynpunkt köpa och installera nu eller vänta till våren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.