573 033 läst · 3 373 svar
573k läst
3,4k svar
Gardena Sileno - Den enda stora tråden
Ja, det är högt! Får försöka klippa ner det i eftermiddag dåE etompau skrev:
Är otroligt imponerad av den ändå. Den har tagit sig hem varje gång i natt. Min förra lyckades aldrig ta sig hem
Ja på båda dina frågor.Johan1975z skrev:Hej,
Skaffade mig en Gardena Life 1250 Smart som jag installerade igår kväll.
Den går ungefär 2 meter framåt och sen stannar den och backar 2 meter. Kan det vara för att gräset är för högt?
Den gjorde så ganska så direkt efter jag hade startat den.
Sen lyckas jag inte få in roboten i Appen. Jag kan lägga till gateway, den hittar roboten men sen står det anslutningen misslyckades. Kanske jag har för långt avstånd. Ska testa i eftermiddag igen.
Hej!
Jag är i det stora hela nöjd med min Gardena Smart Sileno.
Har egentligen inget att klaga runt klippningen i sig, men jag är grymt missnöjd med appen.
Jag tycker den är inkonsekvent, larmar inte alltid vid problem, ger lite/ingen information om vad som är fel och kanske det sämsta: går inte att låsa upp på distans.
Idag när jag genom appen skulle pausa alla scheman så gick inte det. Den stod parkerad och när jag tryckte parkera och pausa alla scheman så stod det "Parkerar och pausar alla scheman" men sen stod det att nästa klippning startar enligt schemat... Först när klipparen startat enligt schema gick det att parkera och pausa allt...
Ni som haft Gardena smart ett tag:
Kan man förvänta sig någon utveckling i appen?
Har egentligen inget att klaga runt klippningen i sig, men jag är grymt missnöjd med appen.
Jag tycker den är inkonsekvent, larmar inte alltid vid problem, ger lite/ingen information om vad som är fel och kanske det sämsta: går inte att låsa upp på distans.
Idag när jag genom appen skulle pausa alla scheman så gick inte det. Den stod parkerad och när jag tryckte parkera och pausa alla scheman så stod det "Parkerar och pausar alla scheman" men sen stod det att nästa klippning startar enligt schemat... Först när klipparen startat enligt schema gick det att parkera och pausa allt...
Jag håller med dig om synpunkterna. Appen är i princip bara användbar för det absolut viktigaste, start, stopp och larm, men i övrigt är den kass. Samtidigt är behovet inte jättestort för något mer, även om det hade varit trevligt.Bod74 skrev:Hej!
Min larmar alltid till appen när något händer, men det verkar vara väldigt stor variation på hur lång tid det tar. Den kommer alltså alltid att larma om när den har fastnat och tar det några minuter innan det händer så är det helt ok för mig, men att samma fördröjning händer vid "lyft", vilket skulle kunna vara ett stöldförsök, gör att funktionen är helt opålitlig som stöldskydd.
Jag har varit i kontakt med Gardena angående att kunna låsa upp/starta igång den efter ett larm på distans och det är inget som dom kommer att lägga in pga säkerheten. Har den larmat så är det alltså meningen att man måste gå och kontrollera klipparen själv. Jag förstår tanken men det är ändå en dålig begränsning tycker jag.
Nja, känns inte värt varken pengar eller jobb. Klipparen fungerar bra oavsett app och gör som jag skrev det viktigaste redanjohan63 skrev:
Och klipparen är redan kopplad till Home assistant för mig, så jag får några roliga finesser till (typ inte klippa när det faktiskt regnar).
OM Robonect klarar av att återställa larmet och knappa in kod på distans så kunde det ha varit värt det. Gör den det?
Äyetställa larm : JA självklartG golfgreen skrev:Nja, känns inte värt varken pengar eller jobb. Klipparen fungerar bra oavsett app och gör som jag skrev det viktigaste redan
Och klipparen är redan kopplad till Home assistant för mig, så jag får några roliga finesser till (typ inte klippa när det faktiskt regnar).
OM Robonect klarar av att återställa larmet och knappa in kod på distans så kunde det ha varit värt det. Gör den det?