jag ska bygga en jaktkoja/friggebod, knuttimrad byggsats. Golvet ska isoleras, så jag kommer ha trossbottenskivor under golvåsarna. Friggeboden ska stå på lecablock, och kommer vara kallställd när jag inte är där.

Jag bedömer att det är främst genom golvet som mössen kan leta sig in. Hur får jag det så tätt att möss inte kommer in i trossbotten? En tanke jag hade var att ha t ex fogskum runt varje trossbottenskiva för att täta alla springor och hål. En annan tanke var att varje fack kläs med finmaskigt nät på nåt oklart sätt...

Tips, idéer, förslag?

Jag kan inget om detta, men i vårt hus är trossbotten isolerad med kutterspån och om jag förstått det rätt är det uppblandat med kalk för att inte det ska bli just ett musbo.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
S
jag lade tunna plåtbitar typ 3 x 3cm 90grad, vinkel , liten kostnad att köpa från plåtslagaren

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Släckt kalk ska vara något som mössen undviker.
Det kan vara osläckt som det ska vara......... kommer inte ihåg vilket.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Fogskum äter de sig bara igenom, det är ingen idé. Min erfarenhet är att inga direkta ”motmedel” hjälper. Finns det något hål på 4mm eller större så tar de sig in. Dessutom kan de klättra uppför lodräta väggar, så det måste vara tätt runt om.
Om du vill ha helt mustätt föreslår jag att du t ex lägger en plåt i golvet (t ex cortenstål) och ser till att ha överlappningar över alla skarvar i stugan.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Fogskum äter de sig bara igenom, det är ingen idé. Min erfarenhet är att inga direkta ”motmedel” hjälper. Finns det något hål på 4mm eller större så tar de sig in. Dessutom kan de klättra uppför lodräta väggar, så det måste vara tätt runt om.
Om du vill ha helt mustätt föreslår jag att du t ex lägger en plåt i golvet (t ex cortenstål) och ser till att ha överlappningar över alla skarvar i stugan.
Ok! Men vad tror du om sånt där finmaskigt nät i varje fack, och sätta det jävligt tight mot golvåsarna?

S
Varför tror du att mössen kommer in just där? Något särskilt skäl? Jag vet inte hur din konstruktion ser ut men min ringa erfarenhet av trossbottenskivor är att de efter fastsättning med dyckert sitter riktigt tight.

Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Ok! Men vad tror du om sånt där finmaskigt nät i varje fack, och sätta det jävligt tight mot golvåsarna?
Det tror jag absolut på, bara det är den ”hårda” varianten, den ska inte vara som Svinto utan som ett finmaskigt galler, om du förstår vad jag menar. Inte insektsnät alltså.
Och sen förstås lägga omlott över varenda gripande skarvrackare.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
S fiar4387 skrev:
Varför tror du att mössen kommer in just där? Något särskilt skäl? Jag vet inte hur din konstruktion ser ut men min ringa erfarenhet av trossbottenskivor är att de efter fastsättning med dyckert sitter riktigt tight.
Bra fråga!

Eftersom väggarna är knuttimrade och dörren har tätningslist, så kändes golvets undersida som den svaga länken. Jag tänker mig att mössen klättrar upp på lecablocken eller kryper upp genom snön under stugan och letar upp nån springa i trossbotten.

Jag kan nog få trossbottenskivornas långsidor att sitta tight, men kortsidorna kan bli klurigare. Där kanske jag iofs kan sätta nån enklare list som skivan vilar på och sluter tätt mot.

Sen är det ju trä alltihop och kommer väl röra på sig åt olika håll, då kanske det blir nån glipa ändå.

S
Tovetorvan Tovetorvan skrev:
Jag kan nog få trossbottenskivornas långsidor att sitta tight, men kortsidorna kan bli klurigare. Där kanske jag iofs kan sätta nån enklare list som skivan vilar på och sluter tätt mot.
Jag tror att det är vägen att gå - sätta en list som skivan vilar mot också på kortsidan. Spika fast brädorna runt alla sidor, med ett konservativt spikavstånd, så lär det bli tätt - är min erfarenhet. Möss har jag däremot i väggarna i storstugan, men det problemet kommer ju inte du att få.

• Gilla
Tovetorvan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.